eu_tabla.jpgEgy fű alatt benyújtott rendelettel a kormány kedden tovább központosította az EU-s pályázati pénzek szétosztását. Több száz fiatal, képzett munkavállaló helyét foglalhatják el politikai komisszárok az eredeti fizetések 60-70 százalékáért. A kaotikus állapotok uniós projekteket veszélyeztetnek.

Az utóbbi évek einstandjai, a gigantikus méretű korrupció és összefonódások ellenére volt egy olyan alrendszere a magyar államigazgatásnak, amely valóban jobban teljesített, mint a közigazgatás egésze. Egészen a tegnapi napig. Az európai uniós támogatásokat felügyelő hierarchizált, de némileg autonóm és hatékony intézményrendszerről van szó, amelyet az áprilisi Fidesz-győzelem előtt sebtében megírt márciusi kormányrendelet múlt időbe tett.

Rendszer bedarálás előtt

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget (NFÜ) még 2006-ban hozták létre, miután az eredetileg a Nemzeti Fejlesztési Hivatalra és a minisztériumokra osztott feladat láthatóan meghaladta a szervezet képességeit. Egy kétszintű intézményrendszer épült ki, ahol az NFÜ lett az úgynevezett Irányító Hatóság (IH), legfelsőbb összefogó szervezete a magyarországi uniós pályázatoknak.

Az NFÜ alatt hozták létre az úgynevezett Közreműködő Szervezeteket(pl. Európai Szociális Alap - ESZA Nonprofit Kft., Nemzeti Környezetvédelmi és Energia Központ Nonprofit Kft., Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft., stb.). Ezek végezték a tényleges feladatokat, ők menedzselték, ellenőrizték, hagyták jóvá a pályázatokat, ők bonyolították a projektek megvalósításának kontrollját, a kifizetéseket, egyszóval az érdemi munka nagy részét. Ha az ember uniós projektek nyert és megkezdte a végrehajtást, akkor az esetek 99 százalékában ezek a közreműködő szervezetek basáskodtak fölötte, velük dolgozott együtt, nekik küldte a számlákat, elszámolásokat, esetleges módosításokat, jelentéseket, mindent.

2011-től egységes keretbe foglalták a működést, ezáltal némileg megkönnyítve a pályázók számára a munkát. Létrehozták továbbá az ügynevezett Közbeszerzési Felügyeleti Főosztályt, amely a projekteken belül kiírt közbeszerzéseket felügyelte, ellenőrizte, tovább erősítve a törvényességet.

A rendszer persze recsegett-ropogott, de ez alapvetően inkább a politika sara volt, mintsem az ott dolgozóké. 2010-ben nagy ívű reformot jelentettek be, amiből annyi lett, hogy az NFÜ logót cserélt, az elnöki székbe pedig Petykó Zoltán korábbi Közgép FB-elnök került.

A centralizálás 2012 nyarán kezdődött meg, amikor is létrejött a Nemzeti Fejlesztési Kormánybizottság, amely döntési jogot kapott valamennyi egymilliárd forintot meghaladó projekt esetében, vagyis az igazán zsíros pályázatoknál. Olyan fejlesztéspolitikai talentumok alkották, alkotják ezt a bizottságot, mint Orbán Viktor miniszterelnök, Németh Lászlóné fejlesztési miniszter és Lázár János államtitkár. A bizottság hatékonyságát és a szakmai alapú döntéshozatalt mindenki fantáziájára bízom.

2013 őszén újabb jelek érkeztek, hogy valami készül a háttérben. Először a Közbeszerzési Felügyeleti Főosztály vezetőjétől, Velikovszky Lászlótól szabadultak meg, majd bejelentették, hogy megszűnik az NFÜ.

Finom faragás baltával

A munka dandárját végző nonprofit Közreműködő Szervezetek hasonlóan működtek, mint a versenyszférában működő magáncégek. Az ott dolgozók magyar viszonylatban jól kerestek, diplomás, fiatal, jó képességű munkavállalók alkották a gerincet, nyoma sem volt a minisztériumokban meglévő uram-bátyámos, nyomasztó, posztkommunista világnak. Mivel ezek kft-k voltak, aminek élén ügyvezető állt, nem voltak bebetonozott állások, unatkozó köztisztviselők és helyi kiskirályok. A dolgozók többsége komolyan vette, hogy ő ebben a rendszerben egy kis pont, azaz szolgáltatni igyekeztek, nem hatalmaskodni. Segítették az embert, simán fel lehetett őket hívni telefonon, e-mailekre is gyorsan válaszoltak, úgy működött a rendszer, mint egy modern, nyugat-európai állam szolgáltató intézménye.

Ezt a jól működő struktúrát semmisítik meg most Lázárék. A kormányrendelet értelmében 2014. április 15-től megszűnnek a Közreműködő Szervezetek, feladatukat a minisztériumok veszik át. A dolgozóknak felajánlották, hogy az új szisztémában folytassák, természetesen a köztisztviselői bértáblát alapul véve. Ez annyit jelent, hogy a mostani fizetésük durván 30-40%-át el fogják veszteni, továbbá bekerülnek a klasszikus bürokratikus útvesztőbe. A drasztikus fizetéscsökkentést nyilván sokan nem fogják lenyelni, tömegesek lesznek a felmondások, közös megegyezéssel való megszüntetések. Közel kétezer jól képzett, fiatal munkavállalót érint mindez, helyükre az alacsonyabb fizetés miatt vélhetőleg gyengébb emberanyagot tudnak majd csak szerezni.

A hullámok azonban itt nem állnak meg, az uniós felügyeletben káosz, fejetlenség és jelentős személycserék lesznek, amelyet az egész ország meg fog érezni. El lehet képzelni, hogy a kivitelező cégek micsoda ribilliót csapnak majd, amikor nem kapják meg több százmilliós számlájuk összegét. Sok szerződésmódosítás és annak jóváhagyása hónapok óta (!) áll a rendszerben, mert az NFÜ utódjánál nincs aki jóváhagyja ezeket. Arról már nem is beszélve, hogy fentebb is hivatkozott jó képességű humán állomány nagy része vélhetőleg el fogja hagyni az országot.

A saját zsebünkre megy a játék

Egyszerre tragikomikus és érthetetlen, hogy a Fidesz mindenben a centralizációt, ezt a kommunista attitűdöt erőlteti, ami ellen 1990 előtt még harcoltak. Öreg, korrupt kommunisták lettek. Egyetlen magyarázatot találok csak, mégpedig azt, hogy ezt a területet is be akarják darálni. Úgy látszik, az oligarcháknak semmi nem elég, a 3 milliárdot elnyerő miniszterelnöki fogorvosok sora folytatódni fog. Az ország sorsa? Az már rég nem számít.

A legszebb az egészben, hogy ha Magyarország az úgynevezett derogációs kötelezettség alá eső pályázataival nem tud időben végezni, akkor a pénzt vissza kell fizessük az EU-nak, a beruházást pedig saját erőből befejezni. Amit természetesen majd a mi adóforintjainkból fognak finanszírozni, mert azt kár lenne várni, hogy ezek a jellembajnokok majd bármiért is vállalni fogják a felelősséget. Nem baj, lehet megint békemeneteket szervezni, meg hangosan szidni az Uniót, a saját felelősségük beismerése helyett. Úgy tűnik, Magyarországnak kell még 25 év a rendszerváltásig.

TéeL

-->
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://jobbegyenes.blog.hu/api/trackback/id/tr576043467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zsaruvér 2014.04.16. 16:12:15

Ezeknek a jó isten pénze se lenne elég.

arlequin 2014.04.16. 16:20:35

gyerekek

azért érdemes lenne kijavítani a címet.
mert így… hát mégis.
a tárgyrag lecsúszott.
igen, nyelvtannáci vagyok.
trollok kíméljenek

arlequin 2014.04.16. 16:38:18

vagy köszönd meg, vagy töröld ki az előző kommentemet. már csak a következetesség végett.

egyébként szívesen :-)

Bruno 2014.04.18. 00:09:12

Azért a KSZ-ek se voltak angyalok. Ha húzni akarták az időt, akkor húzták. Meg mindenféle érdekes leveleket írtak. Pl: egy százmilliós pályázatnál nyilatkozatot kértek arról, hogy a szállító lemond a számla végén levő 49 fillérről.

JT_Biopower 2014.04.18. 01:50:24

Munkahelyeket teremtenek a nemzeti közszolgálati egyetemistáknak?
Ennyit ér a diplomájuk, csakafidesz alkalmazza őket.

NemNick 2014.04.18. 05:09:52

Korrekt elemzés. És még mielőtt a fidesz vallásúak elkezdenék a huhogást: csak megerősíteni tudom, és nem hallomásból meg logikából.
Több, közvetlen ismerősöm dolgozott/-ik az NFÜ-nél, illetve pár KSZ-nél.
Fiatal, több nyelvet beszélő, többdiplomás emberek.
Na, ezek mind húznak el ebből az országból.
Megérte?

A mostani rezsimnek biztos.
Az országnak biztosan nem.

Bruno: Amit te írsz, az egyrészt rohadtul nem jellemző, másrészt az EU-s előírások merev értelmezéséből fakad - harmadrészt majd nézd meg , mit fognak művelni a kormánytisztviselők.

És nem is a képességeikre célzok elsősorban, hanem az abnormális leterheltségre, a kaotikus ügymenetekre, és a döntésképtelenségre, amik a mai közigazgatást jellemzik. Olyan helyen dolgozok, ahol napi szinten rálátok az urambátyám rendszerre meg az egzisztenciális félelem miatti felelősség tologatásra...

nu pagagyí 2014.04.18. 05:30:23

Fideszes fideszesnek közpénzből. Ez az új állammodell. Tüneményes gyorsasággal alakítja ki saját belterjes világát új uralkodó osztályunk.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.04.18. 07:12:32

Erre csak azt tudom mondani, hogy milyen baromi jól teljesít!
Illetve hogy majd lesz közlemény, hogy 2000 közalkalmazottat vesznek fel, so much új munkahely... a régiek helyett.

ludaskása 2014.04.18. 07:32:01

@NemNick: Brunonak nagyon is igaza van, sajnos. A KSZ-ek többsége lassú, körülményes, bürokratikus és nem ügyfélbarát volt, azaz tipikus közszolgálati aktatologató hivatalok voltak nonprofit gazdasági társaság álcában.
Maga az egész poszt indokolatlanul túlfényezi a megszűnt intézményrendszert, ami az NFÜ-vel, az ESZA-val, MAG-gal, Energiaközponttal együtt is csak azért működött úgy ahogy, mert az EU által folyamatosan ellenőrzött rendszer részei voltak. A most felálló rendszerhez képest persze valószínűleg 50x jobban működtek. A szabályozási környezetet kellett volna inkább finomítani, hogy pl ne kérjenek nyilatkozatot 49 fillérről, így gyorsabbak lettek volna, és akkor a pályázók is elégedettebbek lettek volna. A mostani minisztériumi rendszer nem szól másról, minthogy Lézer Dzsoninak könnyebb lesz teríteni a pénzt a haveroknak.

samot 2014.04.18. 07:57:27

Megmondta "még 4 évet kérünk",csak azt nem,hogy mire!Ezt ràbizta a vàlasztok fantàziàjàra!
Ezt hivjàk zsàkbamacskànak!

MACISAJT 2014.04.18. 08:51:52

Az átalakítás ugyanakkor nem jár elbocsátásokkal, a négy közreműködő szervezetből összesen 2153 munkavállalót vesznek át az érintett minisztériumok. A legnagyobb átcsoportosított szakemberállomány a Mag Zrt.-hez köthető 912 fő, közülük 700 főt határozatlan szerződéssel foglalkoztatnak, csak 212-nek van határozott idejű kontraktusa. A munkavállalók közül 834 aktív státusú. A feladatok átvételéről szóló rendelet tegnap jelent meg.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2014.04.18. 08:57:32

hat en is ugy erzem, hogy kicsit szepulnek az emlekek :) legalabbis nekem a mag zrt-rol nem pont ezek a jelzok jutnak eszembe. persze ez viszonyitas kerdese. ahogy a viszonylag jo fizetes is. 30-40%-ot levonva megkapjuk a kozalkalmazotti bert? akkor ezt inkabb atlagosnak mondnam.

gabeszdoktor 2014.04.18. 09:13:33

Szánalmas hangulatkeltés az egész cikk. Messziről lerí, hogy a szerző egy napot nem dolgozott uniós pályázatokkal. "Jól működő struktúra" meg "jól képzett szakemberek". Uramisten...

NagyGenyoo 2014.04.18. 09:39:51

Na hát igen. Régen pont ők ordibáltak a kádertemetők ellen, na most ez pont az lesz. Egyfajta lerakat, a jól teljesített elvtársaknak.

zsg? 2014.04.18. 09:50:52

A KSZ-ekről úgy beszélsz, mint a halottakról szokás: vagy szépet, vagy semmit. A valóság az, hogy a KSZ-ek nem voltak olyan jópofák, mint sugalmazod. Sőt, minden KSZ-nek volt olyan életciklusa, amikor a totális káosz jellemezte őket. Pl. ESZA 2007-2010 között, egy tragikomédia volt minden elszámolás. Az elmúlt évben viszont egy rossz szavam nem lehetett az ESZA-ra, mert tényleg jól működött.

Persze, ha ahhoz viszonyítunk, ami most jön, akkor az összes KSZ egy élménypark volt. A szétesés már folyamatban van, mindenki állást keres, síri a hangulat a folyosókon, egyes osztályokon a létszám fele már lelépett. A befogadó szervezetek (minisztériumok) meg azt se tudják, mit kezdjenek ezzel a bolhacirkusszal. Hétfőn az NFM ügyfélszolgálat még azt se tudta, hogy őneki itt pályázati irathalmazokat kell átvennie, amikor megtudta, hogy a borítékban eredeti bankgarancia van, nem akarta átvenni, merthogy ő nem vállal felelősséget érte.

Nem kétséges, hogy ez egy tudatos folyamat. Valamilyen koncepció részeként verik szét a KSZ-eket, bár én nem értem, hogy mi lehet ebben a racionális logika. Ez valamiféle politikai kiszorítós játék, ahol az egyik fél (mondjuk a lázár) most bizonyítja be a másik félnek (mondjuk a nagyobb szájú miniszterek), hogy ők nem képesek ezt a rendszert működtetni. Ergo, a végén lézer jani lesz ismét a császár, csak közben elcsesznek ismét egy évet és pár száz milliárdot nem tudunk lehívni. De az kit érdekel, a lényeg, hogy a lézer janinak jó legyen a közérzete.

kap111 2014.04.18. 14:58:51

Itt nálunk is az osztályon a 20 emberből mindenkinek 30-40%-kkal csökkent a fizetés. A fele ember le fog menni, a maradéknak át kell majd vennie az elmenő emberek projektjeit.

Nekem most is van 30 projektem 100millió és 6milliárd Ft- közöttiek. Ha ehhez még hozzájön 10-20 projekt, megáll minden.
Nem lesz itt fennakadás...semmi baj nem lesz.

Ha új embereket vesznek fel, ennyi pénzért nem jönnek el dolgozni, vagy ha igen, akkor tapasztalatlanok lesznek, nem értik, nem tudják, hónapokra megállnak a projektek.

A kivitelezők meg majd engem keresnek, hogy mért nem kapják meg a kifizetési kérelmként beadott több száz milliós számlák utáni összegeket.

Érdemesebb lett volna megvárni ennek a programozási időszaknak a végét (2014.06.30.) és utána átszervezni mindent, és a 2014-2020 közötti időszakot az új rendszerben indítani.

MEDVE1978 2014.04.18. 22:54:57

A szerző rózsás képet fest a KSZ-ekről. Igazából Magyarország nincs még mindig felkészülve arra, hogy hogyan kell pályázni. A pályázók, kedvezményezettek egy része, mondjuk 20%-a képes normális munkavégzésre adminisztrációra, a többi nem képes az elvárt mértékűre / el akarja lopni a pénzt. Mondom ezt úgy, hogy láttam a kedvezményezetti oldalt, de a KSZ és NFÜ oldalt is több operatív program esetében, vállalkozói és közszféra kedvezményezettekkel.
A KSZ-ek hanyatlása egyébként már folyamatos 2010 óta, amióta a hatékonyság jegyében elkezdtek összevonogatni. Nem tudom, hogy elemzés született-e (nyilvános sohasem lesz), de kétlem, hogy hatékonyabbá vált volna a rendszer, akár pénzügyileg is...
Az NFT 1 után alapvetően két módszertan jött divatba. Az egyik a "gyár", melynek lényege, hogy a pályázó kap egy-egy kapcsolattartót, viszont annak kurva sok projektje van és egyiket sem ismeri igazán. Az összes adminisztratív feladatot (kifizetés, ellenőrzés, jogi természetű problémák) erre szakosodott osztályok intézik futószalagon. A másik a személyre szabott tanácsadás, ahol egy-egy felelős szorosan fogja a pályázó kezét, minden olyan ügyet ő intéz (kifizetési kérelem, szakmai ellenőrzés stb.), amit csak lehet. Felveszi a telefont és érdemben válaszol.
Utóbbi rendszer nyilván jóval drágább a gyárnál, viszont hatékonyabb is.

Az utóbbi években a rendszer a gyár irányába tolódott, lényegében a nagyok (ESZA, MAG, EK) mind gyárként működtek a végére. Az NFÜ is ezt a folyamatot erősítette. Kedvezményezetti szemszögből a gyár sokkal rosszabb volt, mint az egyedi kapcsolattartó. Nyilván, mert, nem jutott mindenkire elegendő figyelem és ha egy olyan problémával kerested a KSZ-t, ami túlmutatott az egyszerű szövegértelmezésen, a gyári kapcsolattartód rögtön az agytröszthöz fordult a cégén belül. Aztán két hét múlva szerencsés esetben választ is kaptál.

A KSZ-ek elhülyülésének oka elsősorban a gyárosodás volt. A cikkben említett gyár mód miatt felvettek több száz középfokú végzettségű fiatalt, akikkel szellemi rabszolgamunkát végeztettek. A dolgozók egy része most azért megy el a KSZ-kből, mert középfokú végzettségű és kormánytisztviselőként a hülye bértábla alapján kb. egy versenyszféra takarítói szinten keresne.

Persze a cikk végkicsengése sajnos helyes. A valamennyire működő rendszer most végképp összeomlik majd egy darabig. Ennek oka, hogy az értelmesebbje elmegy majd - privátba, kedvezményezetthez, külföldre stb. A középfokú végzettségűek is elmennek majd, hiszen semmit nem keresne kormánytisztviselőként. A megmaradók (szerintem kb. a létszám 50-60%-a) teljesen motiválatlan lesz és napi egy órát a neten lóg majd állást keresve. Így egy éven belül további jelentős részük lemorzsolódik majd. Új egyensúly szerintem 9-12 hónap múlva lehet, de addig hatalmas szerencse lesz, ha be nem döglik az egész rendszer.

geza21 2014.04.19. 13:22:11

A cikk konklúziója helytálló. A többivel lehetne vitatkozni de minek.
A tények: Az összes közreműködő szervezet megszűnik, az eddig motivált és KÉPZETT alkalmazottak jelentős része kb 50%-a eltűnik a rendszerből. Egy ekkora létszámcsökkenés minden céget a padlóra küldene a pályázatkezelés és kifiztés legalább 6 hónapra jelentősen lelassul.
Mivel jár ez az átalakulás ez amire a cikkíró talán nem gondolt: Növegszik a körbetartozás, emiatt cégek fognak tönkremenni nő a munkanélküliség. Jelenleg elképzelhetetlen bármilyen fejlesztés EU-s forrás nélkül,így a gazdasági növekedés is megáll.
Az alkalmazottak motiváltsága is megváltozik. Eddig elfogadható jövedelemmel rendelkeztek, így motiváltak és feladatorientáltak voltak, persze az EU-s szabályok ezt nem mindig tették könnyűvé de az egy másik probléma. A köztisztviselői jövedelem sokkal alacsonyabb mint a korábbi ezért a kieső jövedelmet pótolni fogják az emberek. Ha piacról pályázatírók kerülnek a ellenőrző rendszerbe, részben a volt/jelenlegi ügyfeleik érdekeik fogják képviselni mert ebből fog jövedelmük jelentős része származni. Azt fontos megemlíteni, hogy a szervezet életében csak annyira volt jelen a korrupció amennyire a politika rákényszerítette a vezetőkre, a szervezetek kifejezetten ellenálltak ilyen irányú törekvéseknek, talán ezért verték szét őket.
Kimaradt a cikkből a WELT200 kft. története. Talán kevesen tudják, hogy ez a cég készítette és támogatta az EU-s támogatások folyosításához szükséges EMIR rendszert. Mivel az állam eléggé "félreérhető" körülmények között vásárolta meg, ezért a fejlesztői és üzemeltető gárda jelentős részben onnan is elszivárog. Ez az eredményezi, hogy azok a projektek amiben a WELT 2000 mint tag vett rész nehezen fognak megvalósulni, ezáltal az EU-s finanszírozású projektek nyilvántartását biztosító alkalmazás is nehézségekkel fog küzdeni.
Az intézményi rendszer szétverése a pályázatok elszámolását biztosító rendszert fejlesztő és üzemeltető WELT 2000 KFT körüli problémák a jövőben komoly nehézségeket fognak okozni a pályázati rendszerben. Nagy valószínűséggel legalább 8 hónap kell mire az új rendszer, a korábbi szervezetek hatákonyságát eléri és akkor nem számoltuk bele azt, hogy az eltelt 6-8 hónap mekkora veszteséget okoz a gazdaságnak minden szinten.
Valószínűleg a barátok hamarabb kapnak pénzt de a gazdaság jelentős része az átállást megszenvedi.

geza21 2014.04.19. 13:28:31

@droid_:
Nem nagyon ismered sem a pályázati rendszert igy ilyen kijelentést tenni minimum butaság..

geza21 2014.04.19. 13:29:47

@zsg?:
Csak egyet tudok veled érteni

geza21 2014.04.19. 13:33:38

@gabeszdoktor:
Nem tudod miről beszélsz...(
Nem nagyon ismered sem a pályázati rendszert igy ilyen kijelentést tenni minimum butaság..

Pepe001 2014.04.19. 16:13:24

Lehet szidni a KSZ-eket, akár joggal akár jogtalanul. Volt olyan amelyiken tényleg kellett valamit változtatni (pl. ESZA), de olyan is amelyik azért az időnként értelmetlen szabályozás ellenére több-kevesebb sikerrel igyekezett kihozni a maximumot(pl. MAG)
De majd amikor a remek minisztériumi struktúrának és a most pánik szerűen toborzott "szakértő" pályakezdőknek köszönhetően nem hónapokig, hanem akár évekig fogják tologatni a pályázatokat - már ha egyáltalán megjelennek valamikor - akkor új megvilágításba fog kerülni a régi rendszer....

geza21 2014.04.19. 19:50:58

@Pepe001:
Van igazság abban amit írsz, bár ne lenne igazad..

Saman · http://reszvetelidemokracia.blog.hu/ 2014.04.24. 00:59:21

Eredetielg ez az évi 1000 milliárdos büdzséből működő cigánykaraván lenne a magyar modernizáció letéteményese.

Innen kellene hogy iparszerűen olyan társadalmi hasznosságok pörögjenek ki, amelytől gellert kap a gazdaság meg a társadalom.

Ehelyett ez az a pont, ahol az új tatárjárás tetten érhető.

Amikor a "Munkahelyteremtés.hu Programot" csináltuk, akkor átnéztük a nonprofit szektor ezen a területen létrehozott szolgáltatásait. Később is figyelemmel kísértem, hogy mi történik a mentor programokkal, a teleházakkal, a szociális szövetkezetekkel, a tranzit foglalkoztatási modellel vagy egyáltalán az alapítványi iskolákkal, az ágazati összefogásokkal, a termelési értékesítési szövetkezetekkel, az EQUAL, a LEADER programokkal. Az ebben a körben elért integrációs sikereink /nevezzük inkább szőnyegbombázásnak/ jelentős mértékben hozzájárultak ahhoz, hogy elmeneküljek az országból. Innen alakult ki az érzékenységem, hogy szemmel tartsam, hogy a munkahelyteremtés címszó alatt, mi magyarok mely területeket akarunk napalmmal felégetni. A blogomban sajtófigyelés módszerrel halászgattam a magyar sajtó egy bizonyos szegmensében olyan esetpéldákat keresve, ahol a magyarok oázisra lelnek a sivatagukban, és menten mérgezősót szórnak a kútba és felégetik a fákat.
Amikor a trafiktulajdonosok kigolyózásáról szóló törvényt, vagy a temetkezési vállalkozások rosálását, vagy szerencsejáték gép, pénztárgép piacot kezébe vette az félállami karvalytőke, akkor már egy ismerős jelenséget láttam. Ami a nem kormányzati szervezetekkel történt kicsiben, az a modell a gazdasági szervezetekre is kiterjedt!
A célkitűzéseink, RAGADOZÓ természetűek. Csák Máté kora újjá született, a kiskirályok ország dúlása, pestisként pusztítja a magyarok életterét. Amikor közjóról gondolkodunk, amikor törvényt alkotunk, akkor valójában, csak egy kis stílű, önző, az orrukig sem látó hadurak, kicsinyes - és normális esetben köztörvényes - céljait követjük.
Egy amerikai szociológus csoport a magas minimálbérre és magas foglalkoztatottságra építő nyugati jóléti társadalom modell hanyatlásáról, felvázoltak egy olyan koordináta rendszert, amelyben világossá válik, hogy miért került válságba, az amerikai, vagy az angol munkás réteg, vagy mi vezetett a dél európai jóléti társadalmak összeomlásához.

Asszem egy hónapja összefutottam egy örményországi élménybeszámolóval, ahol a turistaként oda látogató hazánk fia, arra lett figyelmes, hogy a szálloda, ahol lakik, tök üres. Rajta kívül csak a helyi párttitkár házibulija veszi igénybe, ezt a piaci szolgáltatást. A cikkében kirajzolódik a piacokat politikai alapon felfaló társadalomkép, azzal a kirekesztés-teljesítménnyel, hogy a 15 millió örményből 3 millió lakik már csak otthon. Azt írja, hogy már nem mernek népszámlálást csinálni, mert a helyzet annyira égő. Ahelyett, hogy a határon túli örmények hazatértek volna az anyaországba, a bennszülöttek cunami szerű elmenekülése, sivataggá változtatta azt az életteret!
Ahogy a szomszédos Romániában is, az örményeknél is jelentős mértékben az fűti a belső fogyasztást, hogy a jóléti társadalmakban elhelyezkedett elvándorlók, eltartják a rokonaikat. A helyi bér, vagy a szociális ellátás nem kínál ilyen perspektívát. Ezeknek a társadalmaknak nincsen olyan célja, hogy bér elérje azt a szintet, amiből a munkás munkaképes állapotba elő tudja állítani önmagát.
Az orosz kollegáim, majd mindegyike olyan orosz, aki valamelyik balti államban "lóg a levegőben". Észtországban és Lettországban nem igen kaptak állampolgárságot /ez pl. a nyugdíjrendszerből való kirekesztettséget is jelent./, Litvániában egy fokkal jobb a helyzet. Azért nem találkozok ukrán vagy orosz bevándorlókkal, mert ezeknél az országoknál, nem szűnt meg a vasfüggöny. Nem ereszti őket az az állam, és itt is komoly vízum korlátozás akadályozza, hogy az, a milliós méretű szegénység megjelenjen az itteni menekült áradatban. Az angol közgondolkodást ez az egész történet komolyan gondolkodóba ejti! Ennek hangot is adtak.
Itt a blogok világában olvastam egy hasonló beszámolót Moldováról. Azt írta valaki, hogy ha a szomszéd ország repülőteréről elmész oda, akkor a miniszterelnök taxivállalata visz a miniszterelnök szállodájába, és a miniszterelnök pékségének a briósát fogják az orrod elé nyomni!
A hvg bemutatott egy fotósorozatot, ahol közeli rokonaink a pastu törzsek fiai napi 1500 Ft-ért szenet lapátolnak Afganisztán fővárosában.

Ezeken az esetpéldákon látszik, hogy a jóléti társadalom modell nem elterjedt jövőkép a világban. Bizonyos népek nem szeretik a magas minimálbérre és magas foglalkoztatottságra épülő piacgazdaságot.

Annál jobban szeretik, a piacokat feudumként uralmuk alá hajtó nyílt erőszakot!

Ez ennek a körnek a "társadalmi hasznossága".

Ennek az adminisztrációjában dolgoztatok!
süti beállítások módosítása