szurkolok.jpegTegnap olyan történt velem, ami eddig még sosem. Nem ment ki a fejemből a meccs, nem volt más dolgom, otthon voltam, tévé előtt ültem – és nem néztem meg. Odakapcsoltam, végig néztem a Himnusz alatt a nemzeti mezben feszítő csávókat – és azt éreztem, hogy nekem ezekhez az arcokhoz semmi közöm. Nem érdekel, hogy nyernek, vagy veszítenek, nem érdekel, hogy kijutunk-e az Eb-re, vagy sem. Mert ez már nem az én harcom. Sokan, nagyon sokat tettek azért, hogy így érezzem.

Hogy a magyar foci „beteg”, „válságban van”, „szart sem ér”, az közhely legalább harminc éve. Én már ezen a pocsék futballon nőttem fel, soha mást a mieinktől nem is láttam. És mégis szerettem, mégis hittem benne, hogy egyszer majd, hogy talán majd most. „Az nem lehet, hogy annyi szív…”. És tegnap, ott a tévé előtt, a nulladik percben hirtelen meghallottam az öreg, megkeseredett, fájdalmasan bölcs Márait: „Maradj nyugodt. Lehet.” És elkapcsoltam.

Nem azért, mert úúúúgy túúúdtam, hogy kikapunk. Nem tudtam. Nem érdekelt. Mert veszteni mindig fáj, de lehet azt szépen, egyenes derékkal is. Mint Kálmán herceg Muhinál, Tomori Pál Mohácsnál, a székely honvédek a Nyerges-tetőn, vagy a pesti srácok a Corvin-közben. Csupa-csupa véres, rettenetes vereség – és mégis büszkék vagyunk rájuk. Mert tudjuk, hogy, akik akkor a korabeli magyar mezt viselték, becsülettel küzdöttek, hittek, abban, amiért harcoltak, és elbukva is hősökké lettek. De tegnap az Üllői úton nem hősök futottak ki a pályára. Még csak nem is tisztességes közkatonák, azokat is lehetne becsülni. Ezek Ady rémálmai, „cigány népek langy sihederjei”. Ezekkel még nyerni is megalázó lett volna. De persze nem nyertünk most sem.

Nekünk fáj, nekik pedig minden jel szerint édesmindegy. A szurkoló úgyis csak zavaró tényező a stadionban. A stadionok szabadtéri börtönökké válnak, ahová csak rabosítással lehet bejutni, és kifelé is csak annak lehet szabad útja, aki odabenn jó magaviseletet tanúsít. Kokaint lassan könnyebb szerezni, mint jegyet, amihez szurkolói kártya kell, és a helyszínen jó eséllyel nem is kapható már. Akinek ehhez nincs gyomra, vagy idege, az kinn maradhat. Igazából úgysincs szükség szurkolókra. A meccseket jóformán már csak azért rendezik meg, Hogy Csányi mester ismét kiszabhassa a soron következő kétmillát.

És a legszomorúbb az egészben, hogy a közös szurkolás örömén kívül az égvilágon nem vesztünk semmit. Mert, ami a pályán folyik, az komédiának hátborzongató, tragédiának komolytalan. Igazi hamisítatlan posztmodern kísérleti színház ez, ahol a néző nem érti, amit lát, de igazából le is van szarva. A lényeg, hogy a színész és a rendező jól érezze magát, és hó végén landoljon a gázsi a bankszámlán. (Egy különbség azért van: a posztmodern színészek elég ritkán járnak Lamborghinivel. )

A magyar foci nem attól döglött, hogy pocsék. Hanem, attól, hogy bennünk hal meg. Az egész hazai futball-univerzum évek óta azon dolgozik, hogy meggyőzzön minket: semmi közünk ehhez az egészhez. Én most hittem el. És ettől én érzem magam szarul. Pedig lehet, hogy nem nekem kellene...

Balogh Gábor

-->
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://jobbegyenes.blog.hu/api/trackback/id/tr56681019

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nem az én harcom 2014.09.08. 20:52:01

Tegnap olyan történt velem, ami eddig még sosem. Nem ment ki a fejemből a meccs, nem volt más dolgom, otthon voltam, tévé előtt ültem – és nem néztem meg.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mrZ (törölt) 2014.09.08. 20:01:37

Nyugi, lesz helyetted más.
A cirkuszban is cserélődnek a nézők.
Annyira még nem rossz a helyzetük hiszen leültél a tv elé. Ha nem a meccset valami egyéb hulladékot megnéztél, ők megkapták a pénzt a reklámért, te meg aznap sem lettél okosabb.

Win-win.

Veridicus76 2014.09.08. 20:18:34

Tökéletesen egyetértek.
Eddig legalább a lelátón volt színvonal, mert volt szervezett szurkolás.
A buziemelesz most elüldözi és megsemmisíti az egyetlen dolgot, aminek a magyar fociban a focihoz köze volt.
Maradnak a lélektelen zselés kis buzik, akik a Lakatlan-szigetektől is képesek kikapni. És marad a tipszmiksz, a külföldi emberkereskedők által befolyásolt játékoskeringő ezredrangú délszláv meg néger zsoldosai, meg ez az egész több évtizedes szarhalom. Lángszóróval kellene megsemmisíteni az egészet, és mindent elölről kezdeni. Buziemelesz nélkül.

Pali papa és a negyven rab ló 2014.09.09. 03:24:22

Szerinted: "Hogy a magyar foci „beteg”, „válságban van”, „szart sem ér”, az közhely legalább harminc éve."

A könyv címe: Miért beteg a magyar futball?
A kiadás helye: Budapest
A kiadás éve: 1974
Jelenlegi (antikvár-)ár: 640 Ft

tomfree 2014.09.09. 06:47:35

Nem keseregni kell, hanem pragmatikusnak lenni. Kivettem vereségre a meccset és 6.95-ös szorzóval hozott egy rakás pénzt tippmixen. Alig várom a románok elleni meccset, ennél biztosabb és legális pénzforrás nincs ma, mint a magyar válogatott ellen fogadni.

room_101 2014.09.09. 08:40:54

A magyar foci nem 30 éve van válságban, hanem az 1954-es VB döntő vereség óta, azaz pontosan 60 éve. Ugyanis az akkor elvárt színvonalhoz képest folyamatos a lejtő. Ma már teljesen elégedettek lennénk azzal a szinttel amit az itt fent idézett könyv 1974-ben annyira kifogásolt.

alprazolam 2014.09.09. 09:00:36

@tomfree: van benne valami....
amilyen előzékeny díszkiséretet kaptak az északírek a 2 góljuknál, mintha szándékosan kerülték volna a testi kontaktust.

Bambano 2014.09.09. 09:16:12

te, mint szurkoló, akadályozod a fociipar (értsd: pénzmosoda) üzemszerű működését.

naná, hogy ki akarnak tolni belőle.

bölcsbagoly 2014.09.09. 09:18:05

Nem kellene túl sokat elvárni tőle és akkor emészthető! Aki a megyei 3-ba64-be megy drukkolni a csapatának, a haveroknak, stb. az nem BL szintű focit vár el tőle és élvezi azt amit lát és örül a jó eredménynek! Nézőpont kérdése!
Nálunk a régi sporteredmények annyira elkényeztették a köztudatot, hogy már egy olimpiai vagy Vb helyezésnek sem örülünk, ha az nem ér érmet, főleg aranyat. Az igényeket a lehetőségekhez kell mérni s nem a vágyálmokhoz. Mindenki szídja a hazai foci szinvonalát, azt hogy a külföldön légióskodó focistáink a kispadot koptatják s farkukat behúzva jönnek haza, vagy szerződnek anonim csapatokhoz odakint. S akkor honnan egy jó válogatott?

aleb19 2014.09.09. 09:21:37

ez van, ha buta barmokat neveznek ki ...
neha a szerencsen is mulik 1996-ban egy szavazaton mult Kemeny megvalasztasa a polosoknal

Ambiorix 2014.09.09. 09:41:17

Hagyjuk már ezeket a hülye gólokat a francba. Paradigmaváltásra van szükség a magyarfociban. Legyen pontozásos sportág! Pontozóbírák emelgessék a kis táblácskákat a pálya szélén. Dzsudzsákbéla frizurája a szabálykönyvnek megfelelően zselézett, újszerű, modern megoldásokkal...ach, ach, wie schön...fünf koma zíbn, fünf koma nájn... :)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2014.09.09. 09:44:21

Minek is kapcsolnál oda?
Focink korrupt pénzmosoda.
;-)

2014.09.09. 09:55:12

Márpedig azokra, akik nem hajlandók regisztrálni valóban semmi szükség, mert jó oka van annak, hogy ettől ódzkodnak és az nem a személyiségi jogi blabla.
Ezek beteg, frusztrált emberek, akik megpróbálnak szent célokat kinevezni agresszivitásuk igazolására. Lelkes szurkolás címén csak trágárkodnak, verekednek,zsidóznak, trianonoznak, teljesen értelmetlenül provokálva a szomszédainkat és azt hiszik, hogy na most aztán jól odatették magukat, azt hiszik, hogy valamit akkor ők ott tesznek. Igazából nem is emberek, csak az emberekből kivált agresszív majomfajta.
Az észak-ír meccsel kapcsolatos érzéseidet mélységesen osztom, én is pont ezt éreztem, hogy már nem érdekel, az se ha nyernek. Ez a közöny odáig jutott, hogy az észak-írekre fogadtam. Nem érzelmi okból, PUSZTÁN RACIONALITÁSBÓL.

diszkriminans (törölt) 2014.09.09. 10:36:12

@bölcsbagoly:
Semmi baj, ha nincs színvonalas foci, de ne közpénzből finanszírozzák!

kis_kiraly · http://kiskiraly.blog.hu 2014.09.09. 10:38:11

"Nem azért, mert úúúúgy túúúdtam, hogy kikapunk. Nem tudtam. Nem érdekelt."

Üdv a klubban!

Nekem akkor jött el ez az érzés, amikor 2006-ban Málta megverte a Várhdi-csapatot (igaz majd 1 órát emberhátrányba játszottunk), de utána a gondolom nem sokat ünnepeltek a máltai futballisták, mert másnap reggel már indult a reggeli műszak a munkában. És nem is túloztam most nagyot.

Egyik focirajongó haveromnak elmondtam ezt nemrég, és azt válaszolta rá: "Hát az már régen volt!" Ez igaz, de azóta se változott semmi.
KÖZÖNNYEL nézem az egészet, pénzt biztos nem fogok kiadni a meccsre,

Ami viszont kicst zavaró, frusztráló kezdett lenni, hogy amikor meccs után a riporter kérdezete a magyar érintetteket, mindig királyi többesben beszélt (nem futottunk, nem nyertünk, ..).

Engemet hagyjanak ki ebből! Nekik kell futni, megszakadni a pályán és nyerni a meccsen, nem nekem. Az ő győzelmük a csapat győzelme, az ő vereségük a csapat veresége.

Tisztelem és csodálom (és egyszerre nem értem) azokat az embereket, akik még kijárnak válogatott meccsekre, hogy lássák hogy 3.-4. helyre odajut-e a válogatott a csoportjában (Eb, Vb-selejtező)

odamondó 2014.09.09. 10:41:58

Ideje lenne már atomot dobni erre az egész foci vergődésre.

kis_kiraly · http://kiskiraly.blog.hu 2014.09.09. 10:47:25

@kis_kiraly: Helyesbítek:
KÖZÖNNYEL nézem alatt nem a mérközést értettem (az utolsó 10-15 percre kapcsoltam csak oda), hanem a magyar foci-jelenséget.

tomfree 2014.09.09. 12:06:23

@alprazolam: ezt mondom, nem kell görcsölni, fel kell ülni a magyar foci pokolba vezető hullámjára (vagy hullájára). Korábban még voltak bizonytalan meccsek, de manapság már egyértelmű pénzbevétel a legtöbb válogatott meccs. Remélem Pintér marad sokáig és nem változik semmi, pár év és milliomos leszek. Megmondták, hogy az igazi szurkolok velük vannak én velük vagyok, így tovább, kell a pénz, válság van.

belekotty 2014.09.09. 13:16:14

"Ezek Ady rémálmai, „cigány népek langy sihederjei”. Ezekkel még nyerni is megalázó lett volna. De persze nem nyertünk most sem."

Ugye ha ezt egy ballib idézné - a te megnevezésed szerint - vagy írna egy hasonló posztot, akkor ugye azt lehazaárulóznád?
Egyébként egyetértek az általad írottakkal.

belekotty 2014.09.09. 13:17:24

@Bambano: "te, mint szurkoló, akadályozod a fociipar (értsd: pénzmosoda) üzemszerű működését.

naná, hogy ki akarnak tolni belőle. "

:-))

bölcsbagoly 2014.09.09. 13:24:50

@belekotty: Ady politizálása egy az egyben a múlt évekbeli szdsz-ének illetve a mostani ballib ellenzékének felel meg! Ugyanolyan okokból és ugyanolyan hátszéllel!

belekotty 2014.09.09. 13:51:53

@bölcsbagoly: Nocsak, nocsak. Ady átértékelődik? Akkor Ady hazaáruló volt?

belekotty 2014.09.09. 13:55:25

@bölcsbagoly: Ady a zsidók beépített ügynöke volt, vagy Brüsszelé?
Mi volt Ady politizálásának oka?
Mi volt Ady hátszele?
Na meséljél, mert frázisokat pufogtatni csak úgy a vakvilágba, azt lehet hogy a többi narancszombi megkajálja, de én nem.
Kíváncsi vagyok mi lesz a diagnosztikálásod kimenetele Adyról.

belekotty 2014.09.09. 13:56:55

@kis_kiraly: Én a mexikói szovjet-magyar 6:0 óta nem nézek magyar focit.

belekotty 2014.09.09. 14:07:37

@bölcsbagoly: Na mi van bagjocska? Hirtelen eltűntél hogy a frázisaidat meg kellene magyaráznod Adyval kapcsolatban?

Ross Satyr 2014.09.09. 14:35:01

Várjatok, pajtikák, elfeledkeztek valamiről, valakikről. Hogy van egy magyar klubcsapat, amely a BL 32-es tábláján van és két ki-ki meccset fog vívni a 16-ba jutásért. Igen, az MTK női labdarúgó (és nem foci-) csapata.

bölcsbagoly 2014.09.09. 18:09:41

@belekotty: na ja, Hatvany báró, Brüll Adél és Jászi, meg társaik után milyen magyarázatra is van szükség Ady hovatartozása tekintetében? de a nagy arisztokrácia gyűlöletébe belefért Boncza Berta meg a papa vagyona is, hogy Gogával való barátságáról már ne is beszéljünk.
Szabadkőmüvesség, katolikus ellenesség, libsi elvek és álszenteskedés jól megfértek nála a kétségtelenül meglévő költői tehetséggel. De politikusnak és embernek (aki vérbajosan képes elvenni egy fiatal lányt!) csapnivaló volt.

Krisz11 2014.09.09. 21:15:05

@belekotty: Ady költőnek jó volt. Ez olyasmi szerintem, hogy pl: Kurt Cobaint sem az eszéért szerettük.
Bár Ady biztos okos ember volt, de példamutatónak nem nevezném.
süti beállítások módosítása