szekely_polo.jpgLe style, c'est l'homme, vagyis "A stílus maga az ember", vallotta Georges-Louis de Buffon francia természettudós, író akadémiai székfoglalójában. Stílusunk a beszéd, stílusunk a viselkedés, stílusunk ahogy írunk, és stílusunk persze az öltözködésünk. Stílussal fejezzük ki hangulatunkat, érzelmeinket, világnézetünket, s gyakorlatilag mindent, amik mi magunk vagyunk.

Korunkban azonban egyre gyakrabban fordul elő, hogy a reggel kiválasztott toalett gyakran köszönő viszonyban sincs alapértékeinkkel. Akadnak, akik a felszínesség és a nyájösztön eklatáns példájaként szapulják a "divatot", mások viszont még a zoknimintázatban is az identitás építőkockáját vélik felfedezni. Egyesek szerint a nemzetiségünkhöz, a zenei szubkultúrákhoz, ideológiához, vagy a "korszellemhez" való viszonyunk legtisztább tüköre a választott gúnya, mások számára azonban szimplán a többséghez való igazodásról meg a "biznicről" szól a szezononkénti öltözékváltás.

Abban azonban egyetérthetünk, hogy az öltözékünk rólunk árulkodik, és talán szégyenkeznünk sem kell akkor, ha beismerjük, hogy sokszor a divat súg olyankor, amikor a bennünk dúló káoszt valamiféle formába kellene rendezni reggelente – magyarán: egyáltalán nem ciki, hogy néha bizony a divat mondja meg, hogy kik vagyunk.

Metszőbb tekintetet igényel viszont annak megválaszolása, hogy pontosan mi is az, ami kifejeződik belőlünk egy acélbetétes bakancs, vagy egy kötött kardigánra vett bőrdzseki által. Sokan rávágják, hogy pusztán az anyagi helyzet. Giorgio Armani óta azonban jól tudjuk: "A stílus az egyetlen olyan igazi luxus, amit bárki megengedhet magának, függetlenül attól, hogy mennyi pénze van. Ez olyan dolog, ami velünk született, de tanulható, feltéve, ha megvan hozzá az emberben a kellő intelligencia".

Mármost nekem régi fájdalmam, hogy ha valaki egyaránt szeretne stílusosan öltözködni, s megvallani saját kulturális identitását, az az úgynevezett Nemzeti oldal™-on szinte kizárólag olyan pólót viselhet acélbetétes bakanccsal, amin a Turul madár vijjogva száll fölé a Kárpátok szent bérceinek, az égre pedig a magyarok haragos úristene írja fel tüzes kardjával, hogy "SZEBB JÖVŐT!!!44!4". Aki ennél kreatívabb, az legalábbis gyanússá válik. Persze nem csak az említett szubkultúra sajátja ez, hiszen a magyar kulturális identitás felvállalása csípőből "jobberré" teszi az embert, ami lássuk be, hogy már a kevésbé emelkedett szellemiségű körökben is nettó primitivizmus.

Mit van hát mit tenni akkor, ha az emberfia egyszerre szeretné felvállalni azt, ami, méghozzá úgy, hogy menő is lesz. Hát fogni kell egy székelyudvarhelyi srácot, meg egy Budapesten élő udvarhelyi földit, akik ketten nekiállnak menő pólókat gyártani. Az egyik csinálja a menő grafikákat, a másik meg a kevésbé menő, de annál hasznosabb boltolást. Ebből pedig lesznek ilyen menő pólók, amikben talán nem is átallhat már az ember bemenni egy romkocsmába Amit egyébként pont akkor idiotizmussal politizálnak át a fent említett közeg túloldalára, mint amennyire "jobboldali dolog" felvenni egy székely-mintás pólót. A művelt székely pedig éppen erre mondaná, hogy mocsok bükurva csemer gamat gagyaszár emberek vagytok mind egy szálig!

Tény, itt nem arról az árfekvésről van szó, mint amit a nemzeti butikokban megszokott a plénum, de talán ne sirassuk el mindezt, ha végre nem ugyanazt a csodaszarvasos pólót kell megvenni negyvenedszer ezerötért.

Éppen ezért e kérdést a maga nemes egyszerűségében zárjuk le azzal, hogy két székely gyereknek hála megoldódott e kínos kérdés, büszkének lenni eddig is menő volt, felvállalni azt pedig csak eztán lesz.

Ágoston Dániel

-->
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://jobbegyenes.blog.hu/api/trackback/id/tr925348526

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Székelynek lenni menő 2013.06.07. 16:00:02

A magyar kulturális identitás felvállalása csípőből „jobberré” teszi az embert, ami lássuk be, hogy már a kevésbé emelkedett szellemiségű körökben is nettó primitivizmus.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Veridicus76 2013.06.06. 19:37:06

Jók ezek a pólók. Mindazonáltal a turullal semmi baj.

Dzsentrisvihák 2013.06.06. 20:58:07

(Mindennek elébe szaladva, remek PR cikk, és még csak nem is baj, hogy az, pláne, hogy tudom, neked mennyire szíved ügye a nemzeti érzelem és/vs. divat témaköre :))

"a magyar kulturális identitás felvállalása csípőből "jobberré" teszi az embert" - Dirr, a partjelző bőszen integet, politikai/szociokulturális szempontból itt van a veleje a dolognak!

Van ugyanis egy olyan réteg, aki, legyen az bárminő kreatív, vagy jelzésértékű is, mindig prüszkölni fog a nemzeti szimbólumok viselése/megjelenítése miatt. Akut allergia, gyógyíthatatlan magyargyűlölet, amin semmi sem fog változtatni.

Viszont - és nagy szó, hogy van viszont - létezik az az egyébként indifferens többség, aki díjazza, sőt, egy idő után, ha nem is utánozza, de elismeri a formabontó, nem hivalkodó megoldásokat.

Számos eset adódott már pl., hogy a kevésbé mainstream nemzeti ikonográfiát használó grafikáimat olyanok dicsérték meg, akikről nem is gondoltam volna, hogy érdekli a téma.

Sokan közülük pedig ma már lelkes támogatói a nemzeti ügynek, mindezt egy telefon háttérkép, vagy FB borítóterv (és persze az általuk elindított érdeklődés) miatt.

Szóval így is lehet, sőt így kellene (ha Tomcat méltatlanul háttérbe szorult próbálkozásai mellett lenne komolyabb marketing a Nemzeti oldal™-on, akkor már rég ez lenne az egyik fő csapásirány).

Amúgy tényleg jók a pólók, lesz mire kuporgatni :)

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2013.06.07. 18:31:05

Én azt nem értem, minek egyáltalán negatív példát felhozni.

A cikk írója elköveti a hibát, hogy hasonlítgat, relációban határoz meg. "kreatív" vs. "egyen" figyelmen kívül hagyja (tán szándékosan) a szubkultúrához tartozás érzését.
Lehet hogy ezt gondolja: ez nem /ne legyen szubkultúra, ebből legyen 'simán' kultúra. Nagybetűs Kultúra("die Kultur").

A hiteles életérzés egyrészről a (hitelesen) fáradtságmentes(nek tűnő) megfogalmazással tud átjönni, másrészről pedig szükségtelenül képezi a "negatív példát", ami ő bakancsos-turulos stb egyentömegként érzékel. Ezáltal a cikk értelme (célja) vész el.

"az úgynevezett Nemzeti oldal™-on szinte kizárólag olyan pólót viselhet acélbetétes bakanccsal, amin a Turul madár vijjogva száll fölé a Kárpátok szent bérceinek, az égre pedig a magyarok haragos úristene írja fel tüzes kardjával, hogy "SZEBB JÖVŐT!!!44!4"."

Miért kell csúsztatni ("kizárólag olyat viselhet")? szükségtelen dramatizálás, ráadásul a "rosszat" nagyítja fel.

A két "ügyes gyerek" 'sikertörténete' sem igazán jön át. Túl sok szar van odamázolva.

A cikkírónak lehet őszintén _örülni kéne valaminek_, sajnos kudarcot vallott. A Pr-cikkekre különösen érvényes ugye, hogy életérzést közvetítünk. Ha ez eddig homályos volt, le kell írni, meg lehet tanulni.

A cikkírónak meg kell tanulnia, egy szöveget felépíteni. Ez Alap. Utána mellőznie mindent ami _negatív_ értelemmel vagy érzelemmel bír, csakis a pozitív vonatkozásokra szabad összpontosítani.
Művészet egy ilyet megcsinálni, a szépsége miatt.

a szerzőből pont az hiányzik, amit pozitív példaként hoz fel (az egyenszürkeséggel szemben). A stílusa erőltetett, magyarázkodós, nyögvenyelős.

Még egy egész élet áll előtte, hogy ezen hibáit kijavíthassa.
Reméljük tanul a leírtakból.

Dzsentrisvihák 2013.06.07. 20:15:48

@Nemzetstratégia:

Úgy látszik, te sem írtál sok PR-cikket. Lehet benne negatívum, sőt, a barrierre (eltávolításra, negatív kontrasztra) épülő személtetési mód bevett gyakorlat.

És sajnos amit Dani ír, igen releváns probléma a nemzeti oldalon. Nyilván nem mindenkire értve, de bizony van egy olyan réteg, akihez ha nem bakancsban és turul+Nagy-Magyarország kombóban lépsz oda, nem kicsit morcosak tudnak lenni, és minimum ügynöknek néznek...

Béna dolog, és már magam is tapasztaltam, nem egyszer, nem egy helyen. Ez a társaság bizony a ló másik oldaláról szemlél gyanakodva mindenkit, akin nincs minimum egy Betyársereg-póló, és ez legalább annyira gáz, mint amikor valaki torka szakadtából nácizik egy magyar címeres kitűző miatt.

És valóban, a cél tényleg az lenne, hogy az underground szubkultúrából a mainstreambe juttassuk a nemzeti identitás felvállalását. Ehhez pedig a jelenlegi egyen ikonográfia borzasztóan kevés, és színvonaltalan.

Tessék csak megnézni, valaki 10 éve kitalált 1, azaz egy darab pólómintát, és azóta nagyjából azt hordja mindenki, aki ilyetén óhajtja kifejezni az identitását: m.cdn.blog.hu/na/napihulyeseg/image/PIC_0798.JPG (ja, és mondanom se kell, hogy a legtöbb kereskedő honnét szerzi még ezt a fajta terméket is: biza, a kínai piacról)

Ami ettől eltér, az nagyjából az interneten föllelhető, ingyenes grafikák reprodukciója/variálgatása. Unalmas, és cseppet sem kreatív (érdekes pl., hogy a Dani által is említett csodaszarvas motívumig sem sikerült érdemben eljutni, alig akad olyan póló...).

A "nemzeti divat" területén eddig Tomcat-nek sikerült egyedül valami igazán formabontót alkotnia, de a Bombagyár eltűnésével az ő cuccai is háttérbe kerültek, sajnos.

sztd 2013.06.07. 22:05:02

A stílus maga az ember? A franciákra talán igaz, de én szeretnék több lenni, mint egy stílus, és mindenki másnak is ezt javaslom.

Moin Moin 2013.06.08. 12:45:50

O. K. - de miért van angolul a felirat és miért eleve angol a Facebook-profil elnevezése is? Aligha hihető, hogy hatalams nemzetközi kereslet lenne a cuccra, ezért lenne szükséges angolszászosodni.

Nálunk, Bajorországban a Tracht-üzletek és -gyártók mind-mind német nyelven kommunikálnak, kínálnak portékát.

Amúgy pedig: nem kell ahhoz felvenni egy székelyes pólót, hogy 3 mondat után tudjam az illetőről, hányadán áll "kötődésileg". A hovatartozás-érzés nem arra való, hogy felirat legyen a gatyámon.:-)

Dzsentrisvihák 2013.06.12. 08:34:51

@Moin Moin:

Miért, kend talán nem tud ángliusul, vagy mi a baj?

Amúgy szerintem pont, hogy külön jó az angol nyelvezet, így esetleg nem csak a magyar úri közönség figyel föl, ha valakin ilyen póló virít, sőt netán még meg is érti annak üzenetét.

Rettentő közhely, de a nyugat sajnos lótököt tud arról, milyen viszonyok is vannak itt. Könyörgöm, Trianont még azok se tanulják normálisan, akik meghozták... Ne tudd meg, hány külföldi ismerősöm van, aki tőlem hallott először erről, és mélységesen föl volt háborodva, hogy ilyen létezhet egyáltalán. Legalább ennyi mikrominiatűr kompenzációja legyen már a minden jeles nagyságunkat ellopó, össze-vissza hazudozó, és máig dübörgő kisantant propagandának (ha már pl. kormányzati/állami szinten nincs ilyen)! Mert ne félj, ők nem szégyellnek egész könyvtárakat alkotni angolul, ha arról van szó, hogy a múltjukról/jelenükről kell vetíteni...

És bizony, az identitás arról is szól, hogy néha kifejezed. A szimbólumoknak nagy ereje van, hordásuk lényege pedig pont az, hogy akkor is tudd, ki hányadán áll, ha éppen egy mondatot se váltotok.

Albu 2013.09.01. 14:55:07

@Dzsentrisvihák: Én mindig is értetlenkedve fogadtam a Harcos ruhamárka latin betűs, de pláne a rovás alatti Hungary kitételt. A globalizáció nyelvén valljuk meg magunkat? : )
(Úgy láttam, Sziva Balázson, egy koncerten, hogy a Hungary-felirat le volt szedve.) Szerencsére már váltottak (legalább részben).

Amúgy nagyrészt egyetértek a fölvetett problémával, de tudok egész jó jó pólókat: buszkebotond.hu/index.php?content=shop
szerveto.com/index.php?tar=110

De köszönöm a tippet, Szekler márkájút is rendelek hamarosan. Remélem, legalább egy közepesen rossz kínai vacakra lesz téve. : /

(Tudok jó kínait is: www.stedman.eu/Classic-T/Classic-T.html évek óta nyúzok egyett, újnak néz ki. Sajna galléros alappólót még nem találtam ilyen sűrű szövésű, tartós anyagból.)