Francia szemétre költ ismét vagyonokat a honvédség
Címkék: Horn-kormány Honvédség Medgyessy Péter Mistral Széljegyző
Tweet
Kedden a Honvédelmi Minisztérium ujjongva jelentette be, hogy sikerült megállapodást kötni a francia gyártóval a Mistral légvédelmi rakétarendszer 2016 és 2018 közötti képességnövelő bővítéséről.
Ez akár jó hír is lehetne, hiszen tudjuk jól, hogy a Honvédség meglehetősen lerongyolt állapotban van és így bármilyen fejlesztésnek, beszerzésnek örülni kell, a Mistral esetében azonban a további bővítés nem feltétlenül ünnepelendő. Érdemes egy kicsit visszatekinteni a múltba, hogy tisztázzuk, miért is:
Még a Horn-kormány regnálása alatt 1995-ben döntött az Országgyűlés arról, hogy fejleszteni kell a csapatok kishatótávú légvédelmét, mégpedig új, hordozható rendszerrel. Az első pályázat 1996 elején sikertelenül zárult, valójában persze nem volt eredménytelen, csak éppen a Mistral az utolsó helyen végzett a többi árajánlattevő, az amerikai FIM-92-es Stinger, a svéd Bofors RBS-70, az észak-ír Shorts Starburs és az orosz Igla új változata mögött. Így aztán még 1996 szeptemberében új pályázatot írtak ki, ahol – láss csodát! – az akkori kormányzat a szakértői vélemények ellenére 28 milliárd forintért a francia Mistral rendszeresítése mellett döntött.
Érdemes megemlíteni, hogy 1996-ban a kiváló francia kapcsolatokkal is rendelkező Medgyessy Péter volt a pénzügyminiszter, aki Keleti György honvédelmi miniszterrel bizony sokat lobbizott a Mistral beszerzése mellett. Folyosói pletykák akkor azt beszélték, hogy ezt nem önzetlenül tették, és a franciáktól kapott jól kitömött erszényből az akkori kormánypártoknak is jutott néhány frank. Ami azonban tény, hogy Franciaország 2000-ben az egyik legmagasabb francia állami kitüntetéssel, a becsületrenddel jutalmazta Medgyessyt szolgálataiért.
A Mistral ünnepélyes bemutatására 1999 nyarán a drégelypalánki lőtéren került sor, ahova természetesen meghívták a Honvédség vezetőit és a sajtó képviselőit is. Azonban a bemutató korántsem úgy sikerült, ahogy tervezték. A méregdrága (akkori áron darabonként mintegy 30 millió forint) francia rakétáknak mesterségesen kialakított ideális körülmények között kellett volna megsemmisíteniük a céltárgyakat. Összesen három rakétát indítottak, pontosabban indítottak volna, mert az első még az indítócsőben bedöglött, a második egyszerűen elröpült egyenesen (a magyarázat szerint megzavarta néhány madár), végül a harmadik rakéta nagy nehezen eltalálta a kijelölt célpontot. Ez a körülményekhez képest igen gyenge 33 százalékos találati arány, amely messze elmarad a gyártó által garantált 96 százaléktól. Félreértés ne essék, nem a kezelő személyzet képzettségével volt probléma, a Mistral más országokban sem produkált sokkal jobb eredményt. A sajtó akkoriban sokat cikkezett az esetről. Aztán, mint minden más esetben, ezt is sikerült a szőnyeg alá söpörni. Felelős természetesen nem volt.
Azóta eltelt bő 15 évben további milliárdokat kellett elkölteni a „kiváló” francia rendszerre. Hogy csak egy példát említsünk, a rakéták karbantartása még akkor is több millió forintba kerül évente, ha a raktárban pihennek. Természetesen a jelenlegi honvédelmi miniszter erről nem sokat tehet, ők csupán megörökölték a francia „csúcstechnikát”, új rendszer beszerzésére nyilvánvalóan nincsen újabb 40-50 milliárd forint, így marad a francia szemét továbbfejlesztése. Kérdés, persze, hogy megéri-e.
Jurenkó Ferenc
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
laci0011 2014.08.20. 16:28:05
Nem leszünk gyarmat ! 2014.08.20. 19:53:30
Csuti Ördögüző 2014.08.20. 20:18:11
E.T.A. 2014.08.20. 20:26:23
Alick 2014.08.20. 20:36:49
Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.08.20. 20:39:05
Nyilván nem éri meg. A gond persze az, hogy új rendszer beszerzése esetén sincs semmi garancia arra, hogy a rendszer képességei fognak számítani, nem pedig az, melyik cég ad több kenőpénzt.
Egyébiránt a drégelypalánki bemutatón egyértelműen nem a Mistral volt a hibás, hanem a személyzet. A képzetlen személyzet először a céltárgyat lőtte ki, és csak utána a Mistralt. Pedig fordítva kellett volna: először kilőni a Mistralt, majd amikor már látni, merre repül, úgy kilőni elébe a céltárgyat, hogy a Mistral véletlenül se véthesse el.
Ez ráadásul akkor is segített volna, amikor a Mistral besült az indítócsőbe, csupán arra kellett volna irányítani a céltárgyat.
zobod 2014.08.20. 20:39:17
Miért nem inkább radarokra, hírszerzésre/drónokra, a szomszédos államok megvehető döntéshozóinak megvételére, meg a katonai attaknál jóval esélyesebb informatikai támadások/lehallgatások elhárítására költik?
paráznabillegető 2014.08.20. 20:50:04
azokban nincs annyi lenyúlható suska, vili?
Te kikre szavaztál, írd már le. 2014.08.20. 20:51:36
Ha mégis muszáj, szólunk a légi irányításnak, hogy hozza lejjebb az utasszállítót és csökkentesse a tempót.
Te kikre szavaztál, írd már le. 2014.08.20. 20:52:43
tobias2 2014.08.20. 20:55:35
Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.08.20. 21:01:55
El lehet képzelni, mit teljesítenének valós harci körülmények között.
Le Orme 2 2014.08.20. 21:03:53
FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2014.08.20. 21:09:35
mind hüje.
köszönjük emese
nu pagagyí 2014.08.20. 21:22:53
NemNick 2014.08.20. 21:45:54
Ez rohadtul érdekelne, kifejtenéd?
Liquid_Night 2014.08.20. 22:13:57
A Gripen is pont ilyen, és ők kb. mindenhol lebuktak korrupcióval ahol üzletet kötöttek, csak Magyarországon nem, itt még a vád sem merült fel. Ráadásul pont a földi célpontok elleni képességet nem vettük meg mellé, aminek még aktuál értelme is lenne abban a forgatókönyvben, ahol valamelyik velünk történelmi békében élő szomszéd államban beüt a krach, és egyes elemek néhány tankkal átjönnének hozzánk bulizni
Annak a maroknyi elszánt honvédnak pedig, akik még így is odaállnának a gátra, inkább a parlamenten kéne gyakorolnia az RPG-vel (respekt)
Edgecrusher 2014.08.20. 22:34:18
zobod 2014.08.20. 22:35:17
A megvalósult amerikai ólom.. 2014.08.20. 22:47:36
Liquid_Night 2014.08.20. 23:23:45
butyko 2014.08.21. 00:25:58
Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.08.21. 00:26:51
Milyen igazad van.
A mi hadseregünk már operetthadseregnek is gyenge.
Gyér létszám, szar technika, nulla erőnlét.
Ha mondjuk a jugók (akiknek még van hadseregük meg katonai kiképzésük is) megtámadnák az országot, nagyjából ellenállás nélkül mehetnének, ahova akarnak.
Ja, a szénné szopattak különírandó. A hülye gyerek dettó.
Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.08.21. 00:29:19
Francia technika ab ovo nem ér lófaszt sem.
Elektronikai téren meg annak a tizedét sem. Thomson? Muhaha...
a klan 2014.08.21. 01:24:00
es olcsobb
braue 2014.08.21. 04:26:12
csi szi 2014.08.21. 06:06:31
csi szi 2014.08.21. 06:18:01
Egy volt szoci ország sem viselkedett olyan balf.sz módon a honvédelem területén, mint mi. Igaz már a VSZ-ben is mi voltunk a legostobábbak (pl. rendeltünk a szovjetektől Szu-22 vadászbombázókat meg hozzájuk föld-levegő rakétát, csak a rakétához szükséges speckó indítósínt nem vettük meg, így hordozni nem lehetett, max. fényképezéshez odatenni a betonra a gép szárnya alá) de még van példa elég.
Igaz hogy csóróság van, de nem az a legnagyobb gond, hanem a mentalitás. És persze mindig túl akarunk teljesíteni annak bizonyításában, hogy mi békések vagyunk, ezért mindig legelöl jártunk a környező országok között a katonai képességek megszüntetésében (ahogy a VSZ-ben meg az utolsók voltunk minden újabb cucc rendszeresítésében, egyedül mi nem vettünk anno MIG-29-est a rendszerváltás előtt, így kaptunk aztán orosz államadósság fejében stb). Tartunk harci bevetésre tökéletesen alkalmatlanná tett fejnehéz hadsereget, ahol több az íróasztal-főtiszt, mint csapattiszt.
Steve Bibok 2014.08.21. 07:54:21
Alick 2014.08.21. 08:37:27
nu pagagyí 2014.08.21. 08:38:33
Van 24 repcsink, véletlenszerű irányokba lövöldöző légvédelmünk, egy csomó Hende intelligenciájú tisztünk. Egy pár fős terrorista kommandó felszámolná az egész hadsereget.
szvsz 2014.08.21. 08:40:53
De hát az iglákat el kellett lődözni, mert 'elavultak' (ehhez képest Donyeckben elég jól teljesítenek). De eljátszották ezt mindenféle fegyverrel, önjáró helyett D20-as lövegek, stb.
Steve Bibok 2014.08.21. 08:51:04
Összevissza repdeső, - néha saját magukat is eltaláló- a határ közeléből kilőtt pár 10 sec. repidejű vackokat leszedni sem
egyszerű. A hírek szerint a vaskupola
viszont remek arányba szedi le ezeket is.
Ott nem labor-körülmények között
tesztelik, hanem élesben.
Netuddki. 2014.08.21. 08:53:59
Netuddki. 2014.08.21. 08:55:12
szvsz 2014.08.21. 08:57:59
Hát pont hogy többnyire nem összevissza repdesnek, hanem egy jól lekövethető és kiszámítható ballisztikus röppályán halad.
Ha nem, mert pl. beszarik a motor, leszakad a stabilizátor, stb. és hirtelen röppályát vált, akkor a vaskupola egy vaskalap 5Z@rt sem ér, igaz, akkor a kasszám rakéta sem. Mondjuk, az normál esetben sem sokat.
JohnHenry 2014.08.21. 08:58:32
JohnHenry 2014.08.21. 08:59:49
Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.08.21. 09:01:05
A barkács rakéták pályája abszolút kiszámíthatatlan, így az elhárító rakéta szoftverének sokkal nehezebb dolga van. Az indítás és a becsadás közötti igen kevés idő is nehezíti az elhárítást. Nem véletlen, hogy interkontinentális rakétékat elhárító rendszer már évtizedekkel ezelőtt is létezett, míg a Vaskupolához hasonló rendszerek nem olyan régi fejlesztések.
szvsz 2014.08.21. 09:26:08
Ahhoz képest a vasbili rendszere elég jól kiszámolja... Amúgy mitől kiszámíthatatlan egy ballisztikus röppálya?
"Vaskupolához hasonló rendszerek nem olyan régi fejlesztések"
Nem is volt rá igény. Ahol meg volt, ott lett is fejlesztés.
tobias2 2014.08.21. 09:39:35
Ez rohadtul érdekelne, kifejtenéd?
Tessék:
An INES level 3 event ("serious incident") occurred on 10 April 2003 at the Unit 2 reactor.
One of the interesting results of the investigation was that the Hungarian Atomic Agency had placed too much trust in the technology and knowledge of the French Framatome Company (now Areva). The agency did not investigate documentation provided by the company deeply enough, missing ###***a fatal design flaw in the Framatome-designed, produced, and operated cleaning equipment***###.
en.wikipedia.org/wiki/Paks_Nuclear_Power_Plant
DemoJoe 2014.08.21. 09:48:46
bahahaha 2014.08.21. 10:43:51
♔bаtyu♔ 2014.08.21. 11:03:18
Ha ezt vesszük, akkor a többi ország nem érzi fenyegettetve magát.
Vajon ki kap Demszky után francia becsületrendet?
sas70 2014.08.21. 11:37:09
Akkor most miért kell újra korrupt balfasznak lenni?
szvsz 2014.08.21. 11:43:47
A mistrál azért nem annyiból áll, amennyit eladtak nekünk és a mistral is fejlődik.
Alick 2014.08.21. 11:59:33
Ahogy kellemetlen a szúnyogcsípés, de egy fészeknyi darázs együttes támadásához képest mégiscsak elhanyagolható...
csak egy néző 2014.08.21. 13:04:22
Egyébként is, ki támadna meg minket, ahol egy ilyen szelid, mosolyalbum harcos a miniszter.
m.cdn.blog.hu/te/tenytar/image/Hende-Csaba-590x392.jpg
Ha pedig mégis, akkor van nekünk elég létszámú tisztünk és altisztünk.
m.cdn.blog.hu/te/tenytar/image/MH.png
sas70 2014.08.21. 13:18:40
szvsz 2014.08.21. 13:21:31
2014.08.21. 13:41:32
Csomó minden árnyalja a képet.
1.) A 2002 őszi drégelypalánki éleslövészeten a következő történt az 1999/8-as Top Gun szerint:
- az első rakéta egy METEOR-1-es célra indult, elvétette, hivatalos indoklás szerint mivel túl közel volt, valószínűsíthetően azért, mert a rakéta kormányműve nem működött (egyébként akkor lehet csak indítani a rakétát, ha az infrafej látja a célt)
- a második rakéta egy helikoptert imitáló, 1x1méteres, póznán, 1200 fokon izzó célt kellett volna eltaláljon kb. 3km-re, ezt a rakéta simán elvétette, elrepült a semmibe
- a harmadik rakétát úgy indították egy METEOR-2-es célgépre, hogy az infrasugárzón kívül egy radarkeresztmetszetet növelő részt is raktak rá, ezt sikerült eltalálni
- ezután az igazán kínos rész jött: egy Sztrela megsemmisített egy infracélt (ilyet a jugoszláv háborúban is alkalmaztak, korlátozott eredménnyel), majd egy METEOR-1-est lőttek ki egy Iglával.
2.) A lövészeteknél fontos megemlíteni, hogy mi is történt, mert ez nem egyszerű matek csak, hogy a találati százalékokat összeadjuk. Pl. tavaly augusztusban volt egy lövészet Lengyelországban, ahol a légvédelem jól vizsgázott: www.stop.hu/belfold/mindent-leszedtek-a-gyori-legvedelmi-raketasok/1174364/ ugyanakkor a képet némileg árnyalja, hogy mire is lőttek pontosan. Ugyanis a célok, amire lődöznek, gyakran annyira specifikálják a rakéta alkalmazási területét, hogy elképzelhető, hogy valóságban semmit sem érnek. Pl. mivel a METEOR-1 és METEOR-2 célokat elég bajosan találták el, ezért kifejlesztették a METEOR-3-at 193.224.76.4/download/konyvtar/digitgy/phd/2009/koncz_miklos_tamas_thu.pdf , ami jelentősen ront a közelmúltbéli szép eredményeken.
3.) Az ex-miniszterelnök kitüntetéséről: a fegyverellátás mindig politikai kérdés is, és nem csak szakmai. A NATO-csatlakozás után nem az volt kérdés, hogy az akár olcsóbb, akár olcsóbban fenntartható, akár szakmailag jobb orosz technológiát használjuk-e, hanem muszáj volt átállni a NATO-sra. A MIG-29-ek harcászati szempontból nem maradtak el lényegesen az "új", váltásra szánt gépektől, de fenntartásuk mondjuk olcsóbb volt. Ugye a tenderen négy gép volt, két amerikai (F16, F18), egy svéd (JAS 39 Gripen) és egy francia (Mirage-2000). Az amerikaiaktól mást szállítottunk be, a svédekét megvettük és ezért a franciákat meg kárpótoltuk a Matra Mistral megvételével. Az ex-miniszterelnök úr nyilván ezért kapta a kitüntetést.
3.) Btw én annak az álláspontján vagyok, hogy Magyarországnak csapásmérő erőket, telepítendő, tehát infrastrukturális hálózatot igénylő védelmi berendezéseket használnia, fejlesztenie felesleges és káros is bizonyos szinten. Tehát az infrastruktúra nélküli, asszimetrikus hadviselésre építő honvédségnek lenne értelme. Egyéni felszerelésekben, térségi terepismeretben, megfelelő kis vezénylési egységek magas szintű kiképzésében kéne a jövőt látni, mivel ezek a képességek és harceszközök azok, amelyek ellen igazából a nagy, reguláris hadseregek tehetetlenek.
bahahaha 2014.08.21. 14:11:44
A Top Gunt időutazók írják?
sas70 2014.08.21. 15:42:21
Mannlicher 2014.08.21. 16:25:38
Amennyire tudom a MIG29-ek kivonásához az is keményen hozzátett, hogy hagyták őket szétrohadni.
Én úgy tudtam, hogy a grippent olcsóbb fenntartani. Már ha nem számoljuk bele, hogy mi béreljük a gépeket, valamint azt, hogy a magyar Mig-re a szükséges minimumot sem voltak hajlandóak elkölteni.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.08.21. 17:12:48
"Amúgy mitől kiszámíthatatlan egy ballisztikus röppálya?"
Attól, hogy nem ballisztikus.
A pálya eleve csak onnantól ballisztikus, amikor leáll a hajtómű. De addig is nehéz kiszámolni a pályát, mert a vezérlősíkok barkácsoltak, a hajtómű barkácsolt, a rakéta aerodinamikailag messze nem olyan szabályos, mint egy rendes rakéta.
A hajtómű leállása után ELVILEG ballisztikus a pálya, HA a rakétatest aerodinamikailag rendben van. Ha nincs, akkor bármilyen lehet a pálya. Akár bumerángként vissza is térhet a kilövés helyére.
csak egy néző 2014.08.21. 17:16:52
"A MIG-29-ek harcászati szempontból nem maradtak el lényegesen az "új", váltásra szánt gépektől,"
Miután megérkeztek a Grippenek, de még repültek a MIG-ek, volt alkalmam Kecskeméten beszélgetni pilótákkal, akik már túl voltak a Grippen kiképzésen. Ők mesélték, hogy beszélgetve amerikai pilótákkal, akik az F-18-ast repülték, hogy az volt a véleményük a MIG 29-esekről, hogy nem szeretnének éles helyzetben 3 km-nél közelebb kerülni a MIG-ekhez.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.08.21. 17:24:32
"no meg a bizonytalan működésű hajtómű miatt ezeket valóban nem könnyű elhárítani"
Nemcsak a hajtómű, hanem az egész rakétatest számít. Ezeken ugye nulla mértékű pályastabilizálás működik. De az aszimmetrikus rakétatest még a ballisztikus szakaszban is kiszámíthatatlanná teheti a pályát.
Izrael számára még azért is kurva veszélyesek a kasszám (valahogy így írják, ha jól tudom) rakéták, mert egy sűrűn lakott területen gyakorlatilag lényegtelen, hova csapódik be, mindenképp pusztítást képes végezni. Tehát a palesztinok kellemes helyzetben vannak, ha nem vagy rosszul céloznak, jó eséllyel akkor is tudnak pusztítani.
Nem tudom, milyen számításokat végez egy rakétaelhárító szoftver, biztosra veszem, hogy egyszerre több lehetséges pályát számít ki, de mindegyiket a belétáplált repülési képletek alapján. Ami viszont kiszámíthatatlan, kaotikus pályán halad, arra nem lehet megbízható számításokat végezni, ott csak a sebesség segíthet. Az idő viszont az általad is említett rövid repülési szakasz miatt igen kevés.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.21. 23:12:39
Egyébként meg az akkori beszerzés kényszerpályát jelent ma. Dobjuk ki az egészet és rendszeresítsünk új rendszert...? Na, az lenne csak állatság a javából. Mondjuk Honvédelem terén 24 éve szinte csak rombolás zajlik...
A hab a tortán az volt, amikor a Honvédség főparancsnoka - sólyom lászló, szigorúan kisbetűvel - láncolta magát és verte a seggét, hogy egy mi számunkra is fontos radar ne a legoptimálisabb helyen valósuljon meg. Igen, ez Magyarország, bár lassan ezt is kisbetűvel kellene írni, mert ennyi tisztelet van részemről affelé a szarukupac felé, ami ezt a közeget jellemzi...
Vissza a Mistralhoz. 3 lövésből extrapolálni elég nagy állatság főleg, hogy azóta a világban számtalan helyen volt éleslövészet. Azt persze már ellhalgatja az írás, hogy a többi lövészeten már semmi baj nem volt velük... Ha meg ekkora a pofája a szerzőnek, akkor linkeljen ide egy statot, de izibe.
Szó se róla az első Stinger bevetése Afganisztánban is úgy indult, hogy az egyik rakéta menethajtóműve nem indult be... Aztán valahogy mégiscsak jó kis cucc volt és az is ma a továbbfejlesztett változatai.
A Mistral rendszernek itthon van néhány hibája, ezt senki nem tagadja, ellenben van olyan képessége, ami a többi fölé helyezi. Pl. a kinematikai indítási távolsága a többi rendszer fölött van, nem a megszokott Stinger / Igla szintű rendszerről van szó, nem a klasszikus MANPAD.
Kibaszottul unom, hogy a netet műszaki és haditechnikai analfabéták szarják teli a baromságaikkal...
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.21. 23:15:02
Egy IDF-es arcot megkérdeztem és azt mondta, hogy szoftvermódosítással elvileg hagyományos légvédelm komplexmuként is üzemelhet. Azt nem kérdeztem meg, hogy mennyire mobil a rendszer.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.21. 23:17:28
A stadionokra elbaszott pénzből annyi repóra és csapásmérő fegyverzetet lehetne venni, hogy a AMRAAM overkill helyzet mellé már a csapásmérő képesség is az lenne...
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.21. 23:19:40
(Gyakorlatilag mindenhol inkább ellvik a lejáró és kivonás nélkül pótolandó eszközöket emiatt. A jenkik gigantikus még a Hidegháború alatt is példa nélkül álló lövészetet rendeztek AIM-54-gyel, és TOW rakétákat száz meg ezerszámra lövöldözek el otthon.)
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.21. 23:21:19
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.21. 23:23:55
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.21. 23:28:53
A svéd vas 'all in' költsége egyébként kurva magas, konkrétan akkora, hogy én ilyen drága gépről nem is hallottam.
Az USAF saját üzemeltetésében levő F-15E gépel 'all in' fajlagosan számolt repóra költége kb. 45 ezer USD/óra. A Gripené, ha a fornit romlásával nem számolunk a líznig második tíz évére is nézve - ez az olcsóbb - kb. 50k USD / óra. A két gép közötti képességbeli és méretbeli elétérsek elég "viccesek".
Szóval a marketing dumával szemben a Gripen lehet, hogy olcsóbb, akár mint egy F-16C Block 52, csak mi valalhogy kurvára nem ennyiért kapjuk.
Az AP blgoon csitítgattak, hogy ez nem releváns, nem ismerünk F-16 lízunges adatot vagy svéd légierőset, hogy az USAF-val összevessük, de kilóg a lóláb.
Igen, a Gripen lízing árában a szotfverfejlesztések és újabb fegyverintegrációk is benne voltak - mert a gépek svédeké - de még így is pofátlanul drága... még, ha ez csak az én magánvéleményem is.
A gépek képességekével semmi baj nincs abszolút értékben, de az ár érték arány számunkra elég szar. Ja, és 20 év után sem lesz miént a gép, tehát még utána maradványértéken meg köll venni...
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.21. 23:29:48
lorantka 2014.08.21. 23:34:06
Szia!
Kérlek, változtasd meg a neved. Én használtam sokáig ugyanezt (karakterre pontosan), és nem szeretném, ha összetévesztenének veled.
Köszönöm.
üdv
Liquid_Night 2014.08.22. 00:22:35
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.22. 00:58:50
legiero.blog.hu/2014/04/26/gripen_v4_eubg_cas_bombahir
Egyébként kb. 20 millió USD-ből egész potens képességfejlesztés lehetne. Ez hány stadion ára is...?
Liquid_Night 2014.08.22. 01:29:45
Visegrádi Négyek Európai Uniós Harccsoportja - mik nem jönnek össze végre, ez valamiért pont annyira abszurd, hogy az akár már működhet is :)
Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.08.22. 01:49:01
"Bumberángként nem, mert ahhoz nincs elég felhajtóerő a rakétán."
Kapcsold be az iróniaértelmező chipedet.
Mannlicher 2014.08.22. 17:22:52
"A hazai 29-es állomány soha nem kapta meg azt a forrást, amiből a tisztességes üzemre tellet. Ha csak az elköltött pénzt számolod rá, akkor a legolcsóbb vadászgép volt a világon. Ha meg azt, hogy volt az elköltött pénz, mennyit repült és 800 millió dollár - 1993-as árfolyamon - rohadt szét a betonon, akkor az jön ki, hogy ennél drágább gép a világon nincs."
Az a drága amit kidobsz. :D Az biztos, hogy ha a már meglévő gépeket nem teszik tönkre, akkor sokkal olcsóbban kijött volna a dolog. Hiába a kevesebb itt is több.
Az a baj, hogy ugyan érdekel a téma, de az ismereteim hiányosak főleg az árak területén. Én is halottam, hogy a lízing költségek eszméletlenül magasak, mintha egyszer te írtad volna valahol, hogy az első időszakban 90k körül mozgott a költség, de nem vagyok benne biztos.
Én arra gondoltam, hogy ha egymás mellett üzemelteted a két gépet, úgy ahogy a nagy könyveben meg van írva, akkor elvileg a MIG többe kerülne, mint a Grippen. (Ha így nézzük is tévedek?) Nem arra, hogy a Mig-et lesz@rták, a Grippenekre meg irreálisan sokat fizetnek.
Tényleg nem tudnál néhány összeget mondani? Hány USD/órából illene a mostani gépeknek kijönni? Mennyit költöttek a MIG-re és mennyit kellett volna ideáli esetben?
"Kis lépesek...
legiero.blog.hu/2014/04/26/gripen_v4_eubg_cas_bombahir
Egyébként kb. 20 millió USD-ből egész potens képességfejlesztés lehetne. Ez hány stadion ára is...?"
Az ár attól függ pontosan milyen, mekkora stb.
Egy átlagos stadion építési költségeit szerintem 20 millió dollár nem fedi be.
Mannlicher 2014.08.22. 17:30:25
Off
Ez a kérdés egyáltalán nem ide tartozik, de te biztosan tudod a választ.
Nem rég olvastam egy cikket a Dél-Koreaiak új kiképző gépéről a T/A 50-ről. Itt írták, hogy tervezik a könnyű támogató változatot, de számomra nem derült ki, hogy ez pontosan mit jelent. Egyáltalán mi a különbség a sima oktató és a támadó változat között? Elektronika és hasonlók? Vagy csak beszórnak egy gépágyút és akkor most ez a támadó változat.
Mannlicher 2014.08.22. 17:34:27
"Én nem bírtam ki és írtam oda. Persze amilyen volt az adjisten és is úgy írtam..."
Azért ekkora, hülyeséget nem írtam :D
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.22. 21:34:19
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.22. 21:43:42
A Golden Eagle porgramot nem igazán követem figyelemmel, mert egyelőre nem tűnik sikertörténetnek. RoKAF oké, hogy vesz belőle, de nem úgy tűnik, hogy nagy exportsiker elé nézne. A gép egyébként az F-5E és F-16C között van repteljesítményben félúton, de 4++ generációs harcászati avionikával bír.
A régi kétüléses harci gépeket is szokták oktató/gyakorló változatnak hívni, de a jenki gépeknél az F-14/16/18-nál a kétüléses gépek teljes harci változatok ellenen a MiG-29UB-vel szemben. Az F-16/18-nál keveesbb keró van, az F-15B/D-nél nincs ingetrált ECM, de a keró az együléses változatokéval megegyezik. Ezek a gépek, ha elektronikai védelemre igényt tartanak, akkor CL függesztőn konténert kell, hogy vigyenek.
A USAF a Sivatagi Vihar alatt nem vettette be a kétüléses változatokat tudtommal, de Izrael többször is használta légiharcban és csapásmérésre is a F-15A/B/C/D változatai. A IAF együléses vadász változataira integrálták már a JDAM bombacsaládot is.
Mannlicher 2014.08.22. 21:52:33
Volt olyan amit már elolvastam, nagyon jókat írsz, de akár nyugodtan kiadhatnád könyvben is. Már tervbe vettem, higy kinyomtatom őket, mert gépen egy kicsit nagy lélegzetvételű műveid vannak. :D
Mannlicher 2014.08.22. 21:59:16
Szóval az oktató gép a lebutított változat, csak jobban hangzik ha azt mondják, hogy a könnyű támadó az oktató továbbfejlesztése?
Ha a mostani 4++-os gépeknek is van oktatásra alkalmas kétüléses változata, akkor van még egyáltalán létjogosultsága az Eagelhöz, vagy Alcához hasonló gépeknek?
Vagy az üzemeltetésük van annyira olcsó, hogy megérje őket fenntartani.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.22. 23:54:45
Az, hogy hogyan írod le a kettő közti difit, az csak megközelítés kérdése.
Igen, van mert nem minden államnak van szüksége és pénze F-15 színvonalú gyakorló gépnek és ezek részben örökségei a múltnak. Az F-35-nek és F-22-nek pl. nincs kétüléses változata és asszem a Szu-35Sz-nek sem lesz.
A trend egyébként az az F-35-öt leszámítva, hogy a csapásémrésre dedikált alakulatok jellemzően kétüléses géppel repülnek vagy csak olyan változatuk van. F-15E/Szu-30MK vonal csak kétüléses formában léteznek.
A low supersonic kategóriának van létjogosultsága, nem véletlenül szolgál még évtizedeket a T-38 korszerűsített változata és ezért létezik részben a T-50.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.23. 21:46:37
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.23. 22:05:12
Mannlicher 2014.08.23. 22:22:50
Ez csak egy kérdés volt, bár teljesen felesleges ameddig szándék sincs a döntéshozók részéről.
" Csúcsatekórás fegyvert nem cserélsz olyan gyakran, mint alsógyatyát, még a nagyhatalmak sem."
Tulajdonképpen nálunk ezt történt :D
NemNick 2014.08.27. 07:33:41
Tudom, elavult vagyok, nem úgy, mint te...
NemNick 2014.08.27. 07:51:10
Nem a franciákat akarom védeni, nem szeretem a zsebnagyhatalmi arroganciájukat, de én is úgy tudom, hogy egy, a normál erőművi üzemmenetbe NEM tartozó, egyedi tervezést kívánó heyzetben (a régóta tárolt üzemanyagkazetták egyenként letisztítása) elkövették azt a hibát, hogy nem vették ki azonnal azokat a tisztítótartályból (nem volt elérhető a daru, éppen mást dolga volt) ami meg nem arra volt szánva, hogy ilyen elemeket tároljanak huzamosabb ideig benne.
Nem ismerem ilyen részletességig a dokumentációját, de nekem ez nem tervezési hibának tűnik, max. gyengeségnek... Nyilván beleírhattak volna minden elképzelhető és nem elképzelhető balesetforrást a franciák (mint a mikróba na száríts hörcsögöt kezdetű..) de itt azért komoly szakemberek dolgoztak, talán nem ilyen szintre kell lemenni egy ilyen jellegű doku összeállításánál...
A művelet tervezői nem számoltak ezzel a lehetőséggel (mármint a huzamosabb tárolással a tisztítótartályban). Szerintem.
NemNick 2014.08.27. 07:54:06
ON: A Mistralok látványos beégése nekem is szemet szúrt, de ez a vonat akkor elment, mikor megvettük őket, valszeg korszerűsíteni a meglévőt olcsóbb, mint venni egy új rendszert.
(csak hogy ide is hozzászóljak :)))
Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.08.27. 09:53:38
Én ezt úgy látom, hogy a Framatome elvállalt egy megbízást, és azt hibásan teljesítette. Én sem ismerem alaposan a dokumentációt, de nem hallottam olyanról, hogy a franciák szóvá tették volna, hogy a körülmények alkalmatlanok lettek volna a megbízás teljesítésére. Ha lett volna ilyen körülmény, azt biztos jehuzökönyvezték volna a saját seggük védelmében.