Nincs ma nagyobb külpolitikai slágertéma a görög választásoknál és az annak eredményeképpen felállt furcsa koalíciónál. A politológusoknak évekre elegendő melót ad, hogy az új athéni kormányt belegyömöszöljék jól megszokott ideológiai skatulyáikba. Nem is fog menni. Mert, ami most Hellaszban történik, az egyszerűen nem írható le a több, mint száz éve, (de minimum 1945 óta) használt világnézeti fogalmakkal.
Valami egészen új alakulóban görög földön. Hogy ez a jövő töri tankönyveiben a elkövetkező korszak első fejezete, vagy csupán egy szigorlaton is csak ötösért számon kért lábjegyzet lesz, az a következő hónapokban fog eldőlni. A fiatal új miniszterelnök, Alexisz Ciprasz előtt élete legnehezebb időszaka áll. Ha semmi más dolga nem lenne, csak vállközépig szarban álló országát kihúzni a gazdasági és társadalmi válságból, akkor is iszonyúan kemény munka várna rá. De ennél sokkal magasabb akadályok is tornyosulnak azon az úton, amin most elindul.
Az új görög kormányt pontosan az buktathatja meg, ami hatalomba repítette: a remény. Több okból is. Egyrészt meg kell felelniük saját, megszorításoktól és idegen diktátumoktól megcsömörlött népük várakozásainak. Ha képtelenek lesznek legkésőbb egy-másfél éven belül érezhető életszínvonal-emelkedést elérni, akkor a korábbi politikai elitet elzavaró tömeg haragja könnyen ellenük fordulhat. És ez még csak a kisebbik veszély.
A nagyobbikat már tegnap megfogalmazta a Financial Times, amely nem csak egyszerűen egy újság, hanem a nemzetközi nagytőke fontos üzenőfala is. A lap egyik szerzője azon parázik, hogy, ha Athénnak enged az Unió és az IMF, akkor ez a példa ragadós lehet, és az „beláthatatlan következményekkel járhat”. Vagyis Cipraszék sikere utat mutathat a többi, visszafizethetetlen hitelek soha véget nem érő kamatait nyögő, évek óta csőd szélén egyensúlyozó országnak: igenis lehetséges más megoldás is, mint az újabb és újabb „a jövő érdekében hozott” megszorító csomagok. Igenis lehet nemet mondani a mindenkire ugyanazt az egybites neoliberális politikát ráerőltető IMF-nek. Igenis lehetséges a nem csak felelőtlenül felvett, de (amiről sokat kevesebbet beszélünk) felelőtlenül is adott kölcsönök törlesztésének újratárgyalása, sőt, akár még a felfüggesztése is.
Egyszóval: van remény. Ám az európai népek reménye még nagyobb veszélyt jelenthet az új görög kormányra. Mert ezt a reményt csírájában akarja majd elfojtani az a nemzetközi pénzügyi hatalom, amely évtizedek óta arra az alapállásra építi regnálását, hogy „szar az egész, de úgysincs jobb”. Mindent meg fognak tenni, hogy megmutassák, ez továbbra is így van. Hogy lehet utálni őket, még szidni, és gyalázni is – de aki az ő koordinátarendszerükből kilép, az a vesztébe rohan. És, ha mégsem, hát ők majd az útjába tolják a végzetet. A Jobbik vezetőinek ezt a filmet nem popcornnal, hanem jegyzetfüzettel a kezükben kell nézniük. Mert a vásznon saját jövőjüket láthatják, ha kormányra kerülnek.
Lehet borzongani a valóban bizarr, korábban elképzelhetetlen koalíción. Az én konzervatív gyomrom se veszi be a Sziriza programjának legalább a felét. Csakhogy ez a történet most nem erről szól. Többről, és kevesebbről is. A radikális bal-és jobboldal összeborulása világnézeti alapon elképzelhetetlen, értelmetlen és ostobaság is volna. Ebből csak olyan szörnyszülött születhetne, ami iszonyú ronda lenne, de legalább még életképtelen is. Aki ettől a politikai násztól vár valamilyen, minden eddigi ideológiai törésvonalat felülíró új paradigmát, az csalódni fog.
Ami Athénban köttetett, nem szerelmi frigy, még csak nem is érdekkapcsolat. Pusztán névházasság a zöld kártyáért – a jövőhöz. Hogy Görögország visszanyerje szuverenitásának legalább egy részét, hogy újra (nagyjából) urai legyenek saját sorsuknak. Hogy lehetőségük legyen eldönteni, hogy egy szekuláris, balos, szocialista, vagy egy keresztény és nemzeti alapokon szerveződő társadalomban akarnak-e élni. Hellasz nem egyik, vagy másik döntés mellett harcol – hanem a döntés jogáért. A mi jogunkért is. Én ezért, és csak azért szurkolok nekik.
Balogh Gábor
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Bazi nagy görög remény 2015.02.01. 12:52:01
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
bölcsészmérnök · http://pillanatkep.blog.hu/ 2015.01.28. 21:28:26
bölcsészmérnök · http://pillanatkep.blog.hu/ 2015.01.28. 21:58:02
Jobboldaliként igazán örülök a Sziriza sikerének, mert sok baloldalinak hazudott neoliberális párt sírásóját látom bennük, másrészt pedig azt is várom tőlük, hogy kimozdíthatják végre Európát a neoliberális válságkeresés zsákutcájából.
A következő nagy befutó a Podemos lesz az év végén.
bölcsészmérnök · http://pillanatkep.blog.hu/ 2015.01.28. 22:01:58
Erre az elhibázott neoliberális válságkezelési modellre mondtak nemet a görögök vasárnap!
Az ügy előzményeihez hozzátartozik, hogy görög elit hosszú éveken keresztül szétlopta az országot és az adózást elkerülendő offshore cégekbe mentette ki a vagyonát. Eközben a Goldman Sachs különböző pénzügyi műveletekkel 10 éven keresztül segített eltitkolni a valós államháztartási adatokat és meghamisítani a statisztikákat. A görögök tehát háromszor szavaztak úgy a választásokon, hogy nem voltak tisztában az ország valós gazdasági helyzetével. A görögök a válság kezdete óta nem értik, hogy miért az áldozattal akarják megfizettetni a csődbűntett következményeit, ahelyett, hogy megkeresnék és felelősségre vonnák az ország tönkretevőit.
A Sziriza azt vállalta, hogy elszámoltatja az országot szétlopó és tönkretevő oligarcha elitet.
Ezért nyerte meg a választásokat Alekszisz Ciprasz pártja!
Dzsentrisvihák 2015.01.28. 22:18:40
Az ezt követő európai politikai folyamatok tekintetében sem vagyok optimista, mert ez most épp hogy a neolibsi, baloldalinak hazudott gittegyletek reneszánszát fogja elhozni, szerte a kontinensen.
Vicces, hogy a háttéremberkék évtizedes mesterkedése, amivel a nyugati radikális pártokat megszállták/behálózták, egy csapásra tök fölöslegessé fog válni, mert a népek most majd örömittasan térnek vissza az MSZP-ikhez, DK-ikhoz, PM-jeikhez, mindegyikben egy-egy új Szirizát látva/remélve.
Aztán majd koppannak, amikor kiderül, hogy csupán új kunbélákat, meg régi gyurcsányokat találtak, ismét, de addigra Európának már késő, és mindegy is lesz...
Tallono 2015.01.29. 01:39:45
maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.01.29. 05:45:16
Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2015.01.29. 08:19:23
Stenonis 2015.01.29. 08:51:45
A görögök szimplán hülyék voltak. Sokkal többet költöttek, mint amennyit megtermeltek. Sokkal nagyobb életszínvonalon éltek, mint amennyit megengedhettek volna maguknak.
Azért vettek fel kölcsönöket, hogy a hivatalnokoknak aktacipelési pótlékot is fizethessenek.
Csak most a valóság szembejött velük.
Nincs ebben semmilyen neoliberális bukás, vagy gonosz összeesküvés. Egyszerűen rá kellene jönniük a görögöknek, hogy csak annyi pénzt költhetnek el, amennyit megtermelnek.
Sir Galahad 2015.01.29. 09:05:59
Stenonis 2015.01.29. 09:11:13
Azért a balti államok, a lengyelek vagy a csehek és a szlovákok jobban élnek most, mint amikor beléptek.
A görögök tragédiája az, hogy nem jönnek rá arra az alapigazságra, mely szerint hitelből megtérülő beruházásokat kell finanszírozni és nem jóléti kiadásokat.
2015.01.29. 10:45:15
raz sierpem raz mlotem czerwona holote · http://redisbad.pl 2015.01.29. 10:47:28
Lengyelországot ismerem ezért merek nyilatkozni róla. Nem igaz, hogy annyival jobban élnének, sőt a vidéki lakosság inkább rosszabbul él szerintem. A relatív jobb életszínvonal nagyrészt annak köszönhető, hogy sikerült a válságot jól megúszni, talán Európában a legjobban. Minden héten el lehet olvasni a Világbanktól, IMFtől, hogy Lengyelországban mennyire rossz a vállalkozói környezet (szerintem inkább csak a kis és középvállalkozásoknak), hogy túl nagy az állami szerepvállalás a gazdaságban (lásd manapság: bytomi bányák...), kevés a KF-re fordított összeg.
A munkanélküliség is ugyanolyan magas, mint előtte, ráadásul Lengyelországból mentek el a legtöbben máshova melózni.
Lengyelország egyszerűen jó jött ki a válságból, ami annak köszönhető, hogy felpörgette a gazdaságot a válság alatt az állami költekezés. Plusz az Alkotmány szigorúan szabályozza a hitelfelvételt. Adott ugye a nagy belső piac, az exportfüggőség kicsi. Az állami és a lakossági eladósodottság kicsi. Szóval van pár olyan dolog, amitől a magyar balli haja az égnek állna. Jah és ott is szorult a hurok a magánnyugdíjpénztárak körül.
2015.01.29. 10:47:44
Scagnetti 2015.01.29. 11:38:36
Védeni őket, sőt rajongani értük meg azért kell, mert EU-kritikus, populista kormányuk lett, és a nálunk most divat lett az ilyeneknek tapsolni.
Scagnetti 2015.01.29. 11:46:11
Kik azok, akik szegényebbek lettek a belépés után? Még mi sem lettünk azok, pedig nálunk lassan 15 éve katasztrofális a gazdaságpolitika. Akiknek meg van egy kis eszük, azok profitáltak is belőle szépen. Lásd szomszédainkat.
Nemzeti baloldal 2015.01.29. 11:55:46
businessthinker.com/wp-content/uploads/2010/07/Picture12.png
A GDP arányos görög államadósság 1994 óta 100% felett van. 14 évig nem zavart senkit ez a tény. 2008-ban felkapták a témát és megrogyasztották az országot.
Nemzeti baloldal 2015.01.29. 12:13:23
Egyszerűen áldozatot kerestek a brókerek 2008-ban, akinek a megrogyasztásával pénzt tudnak keresni.
raz sierpem raz mlotem czerwona holote · http://redisbad.pl 2015.01.29. 13:03:10
(Nem vagyok Eu ellenes, csak így gondolom)
Stenonis 2015.01.29. 14:13:09
Amíg a világgazdaság úgy-ahogy normálisan üzemel, akkor van pénz, adnak hitelt. Tudod, világgazdaság pénzbősége és trükkök százai.
Ahhoz hogy 100% fölötti hiányt hozzanak össze, az azt jelentette, hogy évekig felelőtlenül költekeztek.
Egy válság idején a leggyengébbek hullanak el legelőször.
Ez a természet rendje.
A gonosz brókerek miért nem Svájcot vagy Japánt "támadták" meg?
George L. Rockwell 2015.01.29. 17:28:45
A fentiektől függetlenül Európának mindenképpen jót tesznek azzal, hogy felrúgják (ha felrúgják) a status quo-t. Ilyen szempontból egyetértek a cikkel.
Krisz11 2015.01.29. 22:45:43
"Majd kíváncsi leszek, ha nem ad nekik pénzt a trojka, akkor mit csinálnak. Mert a kassza üres, nincs miből osztani,"
Nem üres a kassza, +5% az államháztartás egyenlege. Magyarul a kiadások fedezete megvan. Ha megtagadnák a hiteltörlesztést, ehhez +2%-jönne amit a kamatfizetéseken megspórolnának. Ezt több közgazdász is leírta. Sokkal jobban járnának. Az egyetlen probléma a fertőzésveszély. Azt nem bírná már ki a nyugat, ha egy spanyol vagy olasz kötvényállomány is nemfizetővé válna. Akkor a Franciák, Angolok, meg Németek is csődbe mennének, vagy legalábbis hatalmas megtakarításokat buknának el az adófizetők.
Tehát mielőtt a Görögöknek hagynák, hogy csődöt jelentsenek, jobb esetben csak kib.szák őket mindenhonnan (eu, nato, eurozóna, schengen, stb), és minden együttműködést, kereskedelmet stb, is megtagadnak velük, hogy példát statuáljanak. Hogy másnak eszébe sem jusson. Rosszabb esetben kivonul a wehrmacht, meg még egy két kontingens azok részéről akiknek tartoznak.
Krisz11 2015.01.29. 23:01:56
1.) tagadjuk meg az adósság visszafizetését, legfeljebb összeveszünk a nyugattal, vagy
2.) holnaptól lefaragunk a nyugdíjakból, segélyekből, állami kiadásból a GDP 2-3%-ának megfelelő összeget, és akkor kb 20 év mulva az ország független és stabil lesz,
akkor az utóbbit kell választani, mert ha tettszik, ha nem, az első sokkal több szenvedéssel járna. Mert úgysem hagynák a hitelezők annyiban.
Persze szerencsés történelmi helyzetben, ha mások becsődölnek, mi is megtehetjük, hogy adósság elengedést kérünk, akkor bele fog férni.
empoftla 2015.01.29. 23:43:46
Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2015.01.30. 09:12:03
Igen, szerkezeti reformokra lenne szükség Magyarországon és a nyugdíjcsökkentés, vagy ha úgy tetszik a szociális kiadások csökkentése, ebbe beletartozik mert az adó+járulékteher kurvára magas, 50-55% körüli, de mondom, ebbe senki se fog önként belemenni, ahhoz tényleg egy görögökhöz mérhető gazdasági csődhelyzet kialakulása lenne szükséges.
Amúgy az 5%-os görög többlettel kapcsolatban csak ceteris paribus van igazad, mert ha ők felmondanák az adósság visszafizetését, akkor válaszlépésként éppen az általad említett dolgok következnének be (EU/NATO-kibaszás stb.).
Hosszútávon Görögország szerintem vissza fog süllyedni arra a szintre, amelyen a többi balkáni ország is tengődik, a görög gazdaság szerkezete max. egy olyan román vagy bolgár életszínvonalat tenne lehetővé.
A tanulság az egészből az, hogy nem éri meg telepumpálni egy országot pénzzel, amelyet az nem tud aztán értelmes dolgokra elkölteni. Ez ugyanolyan mint amikor valaki a kondiban telenyomja magát szteroidokkal - rövidtávon impozáns eredményeket tud elérni, de hosszabb távon kinyírja az egész szervezetét.
Dzsentrisvihák 2015.01.31. 09:50:37
A különbség annyi, hogy a Jobbik nem az adósság elengedéséért lobbizik, ha nem tűnt volna föl.
Átütemezésről van szó, ami nagyon különbözik attól is, hogy minden adandó fillért a lyukas hordóba öntünk, meg attól is, hogy nem fizetünk egy büdös vasat sem, és ebura fakó.
Az adósság egy részének elengedése optimális esetben fordulhat elő, de alapvetően a lényeg az lenne, hogy meggyőzzük a hitelezőket, ha viszont szeretnék látni a pénzüket, hagynak nekünk némi laufot, hogy helyzetbe hozhassuk a gazdaságot. Ha ez megtörténik, azzal ők is jól járnak, mert nem úszik el a zsozsó egy esetleges államcsőddel, mi pedig pláne jól járunk, mert nem túrják ki az utolsó fillért is a zsebünkből, ezerféle adónemmel.
Amúgy az adósság visszafizetése, vagy jelentős lefaragása még akkor sem lenne teljesen reménytelen, ha ebbe nem mennek bele. A Jobbik tervei között ugyanis olyan megoldások szerepelnek, amikben rajtuk kívül senki sem gondolkodik, most már szavak szintjén sem, vagy max. úgy.
Elsősorban az irgalmatlan korrupció visszaszorítása/felszámolása. A GDP ép ésszel felfoghatatlan százaléka úszik el ezen, a befektetői környezetet pedig teljesen annulálja a dolog, ami szintén a gazdaságunk egyik fő rákfenéje.
A másik rész, ahol szintén hatalmas összegeket lehetne megfogni, és a valódi, termelő gazdaságba csoportosítani, az az indokolatlan támogatások rendszere. Százmilliárdok mennek el ilyen-olyan, teljesen eredménytelen "felzárkóztató" programokra, és számolatlanul dől olyan emberekhez a pénz, akik nem igazán érdemlik meg.
Ha csak ezen a két csatornán sikerül megállítani a pénzek elszivárgását (és nem csak ez a kettő van tervben), akkor máris nem lennénk olyan szar helyzetben.
Amúgy, ha a Jobbik hatalomra kerül, úgyis lesz külföldi belepofázás, meg izmozás, erre fel kell készülni, de ez természetes is. Vajon melyik rabszolgatartó gyarmatbirodalom nézi tétlenül, hogy a nagy erőfeszítések árán megszerzett tartománya csak úgy fogja magát, és függetlenedik/saját lábára áll? Persze, hogy a nyugatnak nem érdeke ez, és mindent el fog követni, hogy bebukjon a mutatvány.
Itt az a kérdés, hogy az emberek valóban elkötelezettek-e a változás mellett, hajlandóak-e érte áldozatokat is hozni? A valódi változáshoz ugyanis az kell.
És nem csak annyi, hogy ha nagy nehezen el is vonszolják magukat szavazni, az x behúzása után már földobják a lábukat a puffra, belövik a tévét, és onnantól "neméranevem", oldják meg, ahogy tudják. Mert a valódi szabadságharc (nem ez a mostani, szavak szintjén vívott parasztvakítás) így nem kivitelezhető.
Krisz11 2015.02.01. 01:58:17
"Itt az a kérdés, hogy az emberek valóban elkötelezettek-e a változás mellett, hajlandóak-e érte áldozatokat is hozni?"
Végiggondolva ezt a dolgot, arra jutottam, hogy az emberek mentalitásával van a baj (a többségével). Igazából nem is hogy minimális, hanem 0 áldozat vállalással is le lehetne tornázni az államadősságot, vagy az annak nevezett rabságot. A jelenlegi feltételek mellett.
"A különbség annyi, hogy a Jobbik nem az adósság elengedéséért lobbizik, ha nem tűnt volna föl. Átütemezésről van szó"
Erről akkor volt szó, amikor még 8-10% volt az államadósság kamata, amivel nyilván nem lehet túl sokáig húzni. Akkor jött szóba, hogy tagadjuk meg a kamatfizetést és kérjünk vagy 30 éves futamidőt a fennálló tőke törlesztésére.
A jelenlegi helyzetben 0 tőkét törlesztünk (lejáratkor mindig új hitelt veszünk fel) a kamat meg csak 2-3% úgyhogy azzal el is lehet lenni ameddig amíg nem megy fel újra.
Ha akarnánk simán le tudnánk tornázni kb 20 év alatt az adósságot ilyen környezetben. Egyetlen dolgot kellene megtenni, egyetlen évben amikor van 3% a GDP növekedés, és a költségvetés bevételei is nőnek ennyivel, akkor kihozni egy 0-s költségvetést, magyarul ugyan annyit költeni, mint amennyi bejött. A növekedésből 2%-ot meg adósságcsökkentésre fordítani, a maradék 1% még így is mehetne akármire. Onnantól pedig minden évben 0-s költségvetést kellene kihozni, az az egyszeri 2% minden évben törlesztésre menne, de minden afeletti növekedés mehetne bármire. Ez fájdalommentes, és
0%-os további gdp növekedésnél is fenntartható lenne, hiszen ha az 1. év GDP-je 100%, a 2. év 103% (innen kiveszünk 2%-ot -ezt költjük minden évben adósság törlesztésre- így olyan mintha a gdp csak 101%-ra nőtt volna), a 3. évben már bármennyi növekedés van, az szabadon elkölthető. Tehát kb fájdalom mentesen.
De itt alapjában véve az egész eladósodás folyamatával van a baj. Elszáll 70-80%-ig az államadósság, és a hitelezők megkövetelik a privatizációt, a nemzeti vagyon eladását, de hiába csökken le mondjuk 50%-ra az adósság, jön valami hülye, beigér ezt-azt, a többi hülye meg megszavazza és 2-3 év múlva megint 70%-on az adósság. Na akkor megint jön egy válság, megemeljük az adókat, eladjuk a maradék vagyont, elvonjuk a pénzt a kórházaktól, oktatástól, stb. Letornásszuk megint 50%-ra az adósságot nagyon súlyos áron, úgy hogy valami mindig végleg elveszlik. Aztán megint jön egy hülye aki ígérget. De legközelebb már nem lesz mit leépíteni, nincs mit eladni, már nincs hova adót emelni. Talán még a földet el lehet adni, meg nyugdíjat csökkenteni. De a körforgás folytatódik. Így szipolyozzák ki az országot lépésről-lépésre jobban és jobban. A végén meg még a maradék munkaerőt is elszipolyozzák, aztán az már tényleg a vég.
A görögöknél is odáig jutottak, hogy már azt javasolták, hogy adják el Krétát aztán fizessék abból a hiteleket. Mi ez, ha nem területrablás, meg annak a nyílt kommunikálása.
Amilyen rombolást a folytonos eladósodás visszafizetés körforgás végez olyan rombolást egy mindenkit lenyilazó tatárjárás nem végezne. Kiszipolyoz minden erőforrást, aztán itt hagy romokban.
De az emberek fejében van a baj, hogy ezt nem látják be, csak mégtöbb pénzt akarnak azonnal. Nem tudnak ellenállni a hitelnek.
Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.02.01. 12:47:38
1) Görögország GDp-arányos államadóssága 176%.
2) A sziriza által szorgalmazott megoldások ennek jelentős mérséklésére elégtelenek.
3) Ahhoz hogy egy államadósság kezelhető legyen, a GDP-arány 80%-át nem szabad meghaladnia. Ezt egy tanulmányban olvastam anno, amely az államcsődöket tanulmányozta történelmileg. Az ennél magasabb államadósság annyi kamatot és egyéb járulékos terhet jelent, amely idővel csak hozzáadni fog az adóssághoz elvenni nem.
Ebből kifolyólag a Sziriza már most megbukott, csak még nem tudnak róla.
A legvalószínűbb a görögök végüli kilépése az EUROzónából, majd államcsőd. Ami valószínű óriási hullámokat fog verni az EUs bankrendszerben, hiszen az összes görög adósság nagy piros számoszlopokká változik majd az EU-bankok könyvelésében.
A görög csőd tehát csődhullámot vált ki az EUs bankrendszerben, amely nagy valószínűságel az EU csődje is lesz.
De a Sziriza nem megy bele hogy az ő regnálásuk alatt legyen államcsőd, tehát simán befogják a pofájukat és azt csinálják amit az EU mond nekik.
Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.02.01. 13:14:05
A déliek lazábbak, közvetlenebbek, kevésbé munkamániások, stb. Az éghajlat, földrajz (hosszú forró nappalok, szieszta stb), is erre motiválja őket, többezer éve e környezetben élnek.
Az ilyen relatíve "gondtalan"(abb) környezetben nem azt nézik hogy hol a trükk meg az apróbetűs amikor eléjük tolják a hitelszerződést (állami vagy egyéni szinten), hanem azt hiszik hogy "őszintén jót akarnak" nekik. Azt se felejtsük el hogy a 2008-as válság előtt mekkora hatalmas nagy optimizmus volt itt mindenütt, Európa volt a liberális mennyország ahol az álmok valóra válnak, minden egyes bank a fölveendő hiteleket dicsőítette, talán még emlékszel a prospektusokra, mosolygó gyerekek, kiskutyák, plüssmacik, nagy boldog családok, ez ment MINDENHOL, a csapból is ez folyt.
A fogyasztási lázat, egyéni és állami szinten mindenhol a bankrendszer és a média szentségtelen szövetsége mozgatta. Egyrészt az északi országok lakóit ez kevésbé hatotta meg (vérmérséklet), másrészt meg az északi bankok a saját lakosságukat kevésbé voltak hajlandóak a toxikus hiteleikkel
mérgezni.
Egy ilyen környezetben sztentori hangon fejcsóválva és szemöldökráncolva megróni
őket hogy "miért nem figyeltek oda jobban" egyszerű képmutatás.
panelburzsuj 2015.02.01. 13:26:21
"egyéni és állami szinten mindenhol a bankrendszer és a média szentségtelen szövetsége mozgatta"
Azért azt a görög (meg a magyar, meg a stb.) példákból lassan-lassan illene tudnunk kiókumlálni, hogy a "mosolygó gyerekek, kiskutyák, plüssmacik, nagy boldog családok" szentségtelen szövetségnek az állam tényleg áldozata-e - vagy inkább sunyi társutasa...
Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.02.01. 13:42:21
Az államot éppen irányító (vagy megszállva tartó, nézőpont kérdése) elitekkel már más a helyzet. És akkor itt már nevek is vannak személyek és pártok nevei stb.
Az államot mint olyat nem lehet felelőssé tenni, mivel az állam attól függ, aki irányítja.
Krisz11 2015.02.01. 22:14:47
Az EU pedig azt mondja az IMF/Világbank párossal együtt, hogy adják a hitelt 2%-os kamaton a végtelenségig. Ilyen módon a csőd sokáig elodázható. Nyilván a nagyobb országok bedőlését próbálják elkerül, évekig elhúzni.
Ebben egy dolgot kell látni: melyikünk hitelezné 2%-kamatra a görögöket a saját pénzéből? Nyilván senki, ez józan ésszel belátható.
Tehát a mesterségesen (a piac és a természet törvényeivel szembemenve) alacsonyan tartott kamatokkal és a pénznyomtatás segítségével (problémás államok által kibocsátott) államkötvény vásárlásokkal átléptünk a pénzügyi alkímia területére. Tudunk a semmiből pénzt teremteni. A baj csak az, hogy csodák nincsenek, valós plusz teljesítmény nélkül nem lehet növekedést elérni.
A pénznyomtatás és más mesterséges beavatkozásoknak viszont mindig meg van előbb-utóbb a nagyon súlyos következménye. Csak elodázzák az elkerülhetetlen összeomlást. Annál később tudja mindenki tiszta lappal, hitel nélkül újrakezdeni.
Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.02.02. 13:00:58
Szerintem itt most a lényeg, hogy a "Nyugat" illetve az irányító háttérelitek egy új amerikai elnökre várnak, aki alatt egy nagyobb szabású háborút kirobbanthatnak. Az új elnök 2017 januárjában fog fölesküdni (és vélhetően pár hónap amíg beizzítják a politikai és hadi gépezetet).
E keretben a Syriza vagy bármely más probléma egyszerűen túl korán jön, időt kell húzni, addig csak kihúzzák a pénznyomtatással valahogy. A Syriza nem fogja bolygatni a status quót, ez már biztos, vagyis a probléma technikai jellegű, nyomtatott hitelpénzzel elodázni a görög csődöt. Ami meglehetősen könnyű.