Arab tavasz – egy illúzió vége
Címkék: polgárháború arab tavasz Egyiptom Szíria kesztyű nélkül Jurenkó Ferenc Ferkusz
Tweet
Még 2011-tavaszán rajongva köszöntötték világszerte a zsarnok,Zinel-Abidin Ben Ali tunéziai elnök elűzésével elkezdődő arab tavaszt. Ezt követően egymás után omlottak össze a több évtizede fennálló fél, vagy teljesen diktatórikus, korrupt rezsimek. Elbukott az Egyiptomot három évtizeden át vezető Mubarak, véres harcok után pedig a líbiai diktátor Moammer Kadhafi is. Akkor úgy tűnt, a szíriai Aszad-rezsimnek is gyorsan vége lesz, de nem így történt, Szíria véres polgárháborúba süllyedt.
Bő két év távlatában érdemes végigtekinteni, hogy mit hozott a forradalmi hullám az arab országokban. A világ nyugati része elhitte, vagy el akarta hinni, hogy ezek az államok egy rövid átmeneti, zavaros időszak után, minden komolyabb nehézség nélkül átállhatnak a modern, demokratikus államberendezkedésre. Ez az illúzió azonban rövid idő alatt úgy szállt tova, mint nyári szellőben a pipafüst. A Jázminos forradalom kirobbanásának ugyanis elsősorban gazdasági okai voltak, magas munkanélküliség és élelmiszerárak, alacsony életszínvonal. Az olyan nemes eszmék, mint a szólás vagy gyülekezési szabadságjogok kivívása csak másodlagos célok voltak.
A forradalmak győzelme után az egyik legnagyobb problémát az jelentette, hogy a diktatórikus rezsimeket megbuktató erők korántsem voltak olyan homogének, mint ahogyan a televízió képernyőin és a sajtóban látszódtak. Legtöbbször csupán abban értettek egyet, hogy a fennálló rendszert meg kell buktatni, az azt megtestesítő diktátort el kell űzni. Viszont, amint ez sikerült, egymás torkának estek. Felszínre kerültek a sok esetben évszázados vallási és etnikai ellentétek.
A másik, jelentős akadály, hogy a térségben élők többsége egyszerűen nem érti a demokráciát. Azért nem, mert kulturálisan és gondolkodásmódban mintegy három-négyszáz évvel vannak lemaradva Európától. A különböző konfliktusokat kizárólag erőszakosan tudják rendezni. A térségben szép számban élő vallási szélsőségesek csak a más hitet vallók kiirtásában látják az egyetlen megoldást. Elég, ha az Egyiptomban élő kopt keresztények ellen elkövetett terrorista akciókat említjük. A nőkkel kapcsolatos ott elfogadott viselkedési normák pedig a középkori Európát idézik. Ma már világosan látszik, hogy az arab tavasz úgy indult el, hogy az érintett társadalmak még nem álltak készen az átalakulásra.
Száz évvel az I. Világháború kitörése után ma a világ Balkánja a Közel-Kelet. Különböző érdekek mentén, ezen a valójában nem túlságosan jelentős területen feszülnek most egymásnak a világhatalmak. Ez pedig csak fokozza a kialakult konfliktusokat. Az amerikaiak Szíriában is erőltetett demokrácia-exportja épp annyira lehet sikeres, mintha valaki Szaúd-Arábiában akarna homokot eladni.
Irak és Afganisztán példájából tanulva a Nyugatnak végre be kellene látnia, hogy bizonyos országokra egyszerűen nem lehet ráerőltetni a demokráciát. Azért nem, mert az ott élők többsége egyszerűen nem érti annak lényegét, így pedig képtelenek magukévá tenni azt. Nyugati szemmel nézve szinte hihetetlen, de ettől még igaz: arra, amit mi szabadságnak hívunk, tulajdonképpen nem is vágynak. A jogállamiság, az emberi jogok, vagy a szólásszabadság számunkra evidens értékei ezekben az országokban egy hártyajég vékonyságú értelmiségi elit fétisei csupán.
Bármennyire is szörnyű kimondani: az évek távlatából már jól látszik. hogy az arab tavasz országaiban élőknek jobb sorsuk volt, míg korrupt diktátorok uralkodtak felettük. Kezükbe vehették ugyan saját sorsuk irányítását, de ezzel láthatóan nem tudtak mit kezdeni. Ennek a kudarcnak az árát pedig az óriási menekültáradat miatt részben Európa fizeti majd meg.
Jurenkó Ferenc
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: surat dukungan online 2016.01.16. 15:30:05
Trackback: Arab tavasz – egy illúzió vége 2013.08.29. 15:26:01
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Lord Viktor 2013.08.28. 15:32:18
Persze ez a Nyugatot nem hatja meg. Nekik olyan diktátor kell, aki fejet hajt nekik és eladja az olajat lehetőleg minél olcsóbban. Ha nem teszik, akkor jöhet a lázadás szítása, aminek úgyis az lesz a vége, hogy vagy odamennek az amcsik személyesen felügyelni a "rendet", vagy jön egy újabb diktátor, aki kiszolgálja őket.
AdMiRaL4488 2013.08.28. 21:36:32
gabesz7004 2013.08.28. 21:49:38
Eleve 2013.08.28. 23:17:27
eleve.blog.hu/
Kara kán · http://karakan.blog.hu 2013.08.29. 12:09:01
Felagund 2013.08.29. 12:23:41
Ősrégi poén, hogy a világ legrövidebb könyvei között van az "Útmutató az arab demokráciához" című opusz...
bontottcsirke 2013.08.29. 12:26:49
Ebből adódóan nem is fog elérni semmit, amíg a világképét nem modernizálja. Viszont lőszert meg kalasnyikovot a világ végéig lehet gyártani.
delano 2013.08.29. 12:32:42
A világ összes gazdag országában demokrácia van. Ide akarnak százmilliók bevándorolni folyamatosan.
Mondj egyetlen gazdag országot, ami demokrácia nélkül, erős vezetővel lett sikeres. (Dubai szerű mini olajbirodalmakat most hagyjuk.)
delano 2013.08.29. 12:33:39
majd_en_megmondom 2013.08.29. 12:34:10
Milyen demokrácia exportról beszélünk? soha egyetlen háborút nem vívtak még a "demokráciáért" :D - megjegyzem nem is fognak.
vittore 2013.08.29. 12:42:41
Ez a demokratizálás csak nyálas maszlag. Milyen érdekes, hogy senki nem akar olyan országokat demokratizálni, ahol nincs olaj, réz, gyémánt... stb.
nem várt fordulat 2013.08.29. 12:52:24
de a poszthoz is:
"bizonyos országokra egyszerűen nem lehet ráerőltetni a demokráciát"
nem, itt az a gond, hogy bizonyos fejlődési lépéseket nem lehet átugorni. amúgy ez a demokrácia egy bullshit, arról szól, hogy megnyissa a kaput a kapitalizmus előtt, és akkor mehet a szabadrablás, amiből nyilván nem a helyiek fognak profitálni.
rockjano 2013.08.29. 12:58:43
clegane 2013.08.29. 13:02:12
hogy a demokrácia igazából az amerikaiak eszköze arra hogy bábozzanak a világgal? hogy nekünk igazából a viktatúra kell? hogy a legrosszabb az egész közel-keleti háborúban az, hogy idejönnek a bevándorlók?
sparklie (törölt) 2013.08.29. 13:09:16
Azonban ha eppen egy termeszeti eroforrasokban gazdag orszag vezetoje egy veres kezu diktator, de egyuttmukodik a nyugattal, akkor teljesen rendben van minden, oda nem kuldenek tankokat, anyahajokat a nyugati hatalmak.
Politikai korrektsegre torekves megy a haboruban is ma mar. Nem lehet kimondani, hogy "kell az olajad", "kell az uranbanyad", "kell a piacod".
Keresni kell valami hangzatos bullshit szoveget, amivel lehet indokolni a katonai fellepest. Regen ez a bullshit indok a keresztenyseg, iszlam, akarmilyen vallas terjesztese volt. Akkor is csak a penzrol, hatalomrol szolt a haboru, dinasztikus ellenteteket oltoztattek vallasi kontosbe, hogy igy elfogadhatobba tegyek a haborut.
Ez a kamu indok mostanaban a demokracia terjesztese, az emberi jogok vedelme, civilek megovasa.
Erdekes, Eszak-Korea, Szaud-Arabia eseteben annyira nem szurja a nyugatg szemet az emberi jogok sarba tiprasa.
Ha nem lennenek ilyen gazdasagi, katonai, strategiai, politikai motivaciok, olaj, nyersanyagok, akkor a nyugat nagyon jol meglenne haboruk es demokracia terjesztes nelkul is. Senkit nem erdekelne, hogy mit csinalnak az arabok, kinaiak, afganok.
De ha van olajuk, nyersanyagaik, piacuk, katonai potencialjuk, strategiai elhelyezkedesuk, akkor rogton erdekelni kezdi a nyugatot, hogy demokratikusan elnek-e es az emberi jogokat betartjak-e.
A demokracia pont olyan vallas, mint a keresztenyseg volt sok szaz evig, egy dogma, amitol nem szabad elterni senkinek, kulonben lesujt a nyugati katonai gepezet.
Kakimaki0123456789 2013.08.29. 13:09:43
A szir demokracia-exportot nem egeszen ertem, en azt hittem hogy a szir ellenzekben a Muzulman Testveriseg befolyasa a legbefolyasosabb csopor, illetve vallasi kulombsegek menten alakulnak a hatalmi csoportok.
Az Arab Tavasz egyetlen tanulsaga hogy egy kis csoport nem tud egy nagy csoportot akarmeddig elnyomni, akar egyseges a nagy csoport, akar nem, es minel kevesbe demokratikus egy orszag annal tobb ver fog folyni.
delano 2013.08.29. 13:11:37
Demokrácia kell, mert annál jobbat még nem találtak ki. Majd egyszer az arabok is rájönnek, csak kell még nekik párszáz év.
Kakimaki0123456789 2013.08.29. 13:12:34
Tehat ha az egesz kepbol csak a nyugatot latod, akkor nem fogod megerteni mi tortenik.
Mohamed 2013.08.29. 13:12:41
Szaúd-Arábia, Malajzia, Dél-Afrika az apartheid idején, vagy Chile Pinocet uralma alatt, de Japánban is eltérő módon értelemezik a demopkráciát mint nyugaton.
sanyix 2013.08.29. 13:14:32
Inkább külsőleg demokráciának látszó valami. Demokrácia csak svájcban van ;)
Mohamed 2013.08.29. 13:18:22
Azt kéne megérteni végre hogy egy ország jóléte nem az un. demokratikus beredndezkedéstől függ hanem attól hogy mekkora nyersanyagkészlet fölött csöcsülnek, demokráciával még senki sem lakott jól.
Dubajjal meg nem értem mi a gond? 8 milliós ország, csak jelzem ,hogy Ausztriában és Svédországban is ennyien laknak, szal nem olyan kicsi mint gondolnád.
Ráadásul igazi demokráciának csak a közvetlen demokráciát lehetne nevezni csak ennek van értelme, a közvetett képviseleti demokrácia csak mese.
delano 2013.08.29. 13:18:39
tisztapista 2013.08.29. 13:19:50
Tényleg, komolyan elhitte valaki, hogy a Muzulmán Testvériség a demokráciát fogja kiépíteni ezekben az országokban?
Bevette ezt valaki?
Szomorú. Legalább mi, magyarok, akik az Egri csillagokon nőttünk fel, ne vegyük be ezt a maszlagot!
Conchobar 2013.08.29. 13:20:34
Felagund 2013.08.29. 13:21:17
Mondjuk úgy, hogy per pillanat "megengedhetik maguknak" a demokráciát...
delano 2013.08.29. 13:24:20
Conchobar 2013.08.29. 13:26:14
Mohamed 2013.08.29. 13:29:23
Ez hülyeség 2002 és 2010 között 400000-rel nőtt az orosz népesség és ujabban megindult a visszavándorlás is, másrészt nyugat-európa szinte összes országának fogyóban van a népessége gyorsabb ütemben mint az oroszoknál.
Conchobar 2013.08.29. 13:32:12
Mohamed 2013.08.29. 13:35:58
Csak úgy szólok hogy ők egyszerű vendégmunkások akik az ottani törvények szerint 5 évente cserélődnek nem az ország állampolgárai így nem illetik meg őket ugyanazok a jogok míg az általad maradék gazdagnak nevezett emberek az Egyesült Arab Emírségek állampolgárai.
Megjegyzem ők csinálják jól nem hagyják a nyakukon lógni meg szociális segélyeken tengődni a vendégmunkás dologtalan rokonságát( őket be sem engedik) de érdekes módok a félmillió nyugatit nem említed meg.
De ok ,ha Dubaj nem jó akkor ott van az 5 és fél milliós Szingapúr
Void Bunkoid 2013.08.29. 13:37:25
Csak az usának jobb a marketingje Hollywood által, és képes belesugározni az emberek fejébe, hogy az usában mindenki szép és jó és gazdag, méghozzá úgy, hogy mindenki önként higgye ezt el.
Ne feledd, igaz jóval miltiristább-durvább módszerekkel az emberek és a külvilág fejébe verve, de annak idején a Szovjetunióban sem volt bűnözés, meg munkanélküliség, meg szegénység :PPP
maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.29. 13:48:02
Dehogynem. 90 % iszlamista az elég homogén szerintem.
B3T3G 2013.08.29. 13:48:52
maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.29. 13:49:18
Értik, csak nem akarják. A demokrácia nem univerzális recept.
maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.29. 13:52:28
"A világ összes gazdag országában demokrácia van."
Nem igaz.
"Mondj egyetlen gazdag országot, ami demokrácia nélkül, erős vezetővel lett sikeres."
Nagyon sok ilyen van.
A világ 10 leggazdagabb országából 6 demokrácia, 1 féldemokrácia, 3 pedig kőkeményen nem demokratikus.
maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.29. 13:53:25
S a kérdést meg is lehet fordítani. Soroljak neked SZEGÉNY államokat, melyek TELJESEN demokratikusak?
maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.29. 13:56:27
Aki komolyan elhiszi, hogy azért lesz beavatkozás, mert gáztámadás volt, az valószínűleg a húsvéti nyúl létezésében is hisz.
Amerikai szempontból a helyzet nehéz. Először is meg kell buktatni a mostani szekuláris mérsékelt diktatúrát, mert borsot tör a nyugat orra alá. Másodszor viszont nem szabad megegedni, hogy győzzön az ellenzék, mert az a jelenlegi rezsimnél is nyugatellenesebb.
Azaz a nyugat érdeke: sok milliós áldozattal legyen hosszú polgárháború, melyben mindkét fél lassan felőrli magát.
Kb. mint ahogy XII. Pius római pápa mondta, amikor megtudta, hogy Németország megtámadta a SZU-t: imádkozom, hogy Hitler legyőzze a kommunizmust, a harc során pedig Sztálin gyengítse le Hitlert úgy, hogy a nácizmus is legyőzhető legyen később.
Ezért nem lesz hoszzú bombázás Szíria és nem fogják a rezsim haderejét megsemmisíteni, csak kicsit gyengíteni, hogy esélyt kapjon az USA jelenlegi helyi taktikai szövetségese, az Al-Kaida. A cél: legyen polgárháború.
Ugyanis ha most nem avatkoznak be, heteken belül győz a kormány Szíriában, ez pedig nem engedhető meg.
2013.08.29. 14:17:27
Aztán a másik nagy hiba, hogy Tunéziát, Líbiát, Egyiptomot és Szíriát egy lapon, Arab-tavaszként emlegetjük, amiatt, amit a szerző is ír: "Száz évvel az I. Világháború kitörése után ma a világ Balkánja a Közel-Kelet." ezekben az országokban 2011 az eseményeket sokkal inkább formálták külső hatások, mint belső társadalmi folyamatok, mindegyik országban másképpen.
Harmadik problémám a poszttal az a beállítás, miszerint nyugaton mennyire formálja a társadalmat a szabadság és az emberi jogok iránti igény, valamint keleten mennyire, aztán le is vonja a gyors következtetést, hogy a keletiek valami őseredeti oknál fogva képtelenek a sorsuk irányítására. Addig rendben van, hogy vannak jó nagy eltérések az igények között, de arról illene azért megemlékezni, hogy míg a keleti országokban a zemberek nagy számban, fizikailag odatették magukat, amikor arról volt szó, addig nyugaton a jogainkért való kiállás nagyrészt kimerül a lájk-gomb nyomogatásában és online-petíciók aláírogatásában.
sanyix 2013.08.29. 14:29:06
Máshol meg van 2 párt, akik szinte akármit csinálhatnak 4 évig, leváltani nem könnyű őket, és minden új pártot el tudnak nyomni az emberek hülyeségét kihasználva, és gyakorlatilag ugyan azt csinálják csak más álca alatt. lásd az usában a republikánusok és a demokraták, itthon a fityisz és a maszop, stb...
Conchobar 2013.08.29. 14:33:23
2013.08.29. 14:42:48
Másik dolog, hogy amikor azt mondjuk terrorista csoportok, akkor az olyan mint amikor a XVII században azt mondták, kalózok. Léteznek egységes nemzetközi törvények, hogy kérdés nélkül tüzet nyithatunk rájuk, ha úgy tetszik, de ettől függetlenül nagyon is jól jön a szolgálatuk adott esetben.
2013.08.29. 14:49:33
2013.08.29. 14:52:58
gabesz7004 2013.08.29. 15:10:10
KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.08.29. 15:25:40
Mutassatok már egy olyan dolgot, amit az arabok találtak ki mostanában, és nem nyugati ész exportálásával oldották meg.
Ők nagyon jól elvannak egymás fegyveres basztatásával meg a sivataggal, hagyni kellene őket a picsába. Kapjanak Kalasnyikovot meg lőszert (más fegyvert nem), aztán hajrá.
Ha a nyugat nem akarna oda is McDonaldsot épiteni, meg Merciket eladni, akkor rájönnének arra, hogy milyen kibaszott kényelmetlen a tevehát.
delano 2013.08.29. 15:29:43
Az az apróság ne zavarjon, hogy az ezerből kb 400 évig, a Mohácsi csata és Trianon között Magyarország gyakorlatilag nem létezett, csak része volt egy nagyobb birodalomnak. (Habsburg császárság, törökök)
Oroszország, mint sikerstory?? Ne... Ezt Te se gondolod komolyan...
delano 2013.08.29. 15:35:08
Szted az USA-ba valójában egy csóró és szegény hely, csak Hollywood akarja szépnek láttatni?? Vicces gyerek vagy te... A világ legnagyobb és leginnovatívabb cégei meg véletlenül amerikaiak ugye? Véletlen így alakult, hogy minden új technológiai cuccot ott találnak ki, igaz? Kezd már el nekem sorolni a nagy orosz vállalatokat...
Vannak usa-ban szegények, persze. De egy kicsit mást jelent ott a szegénység, mint a szaros diktatúrákban.
delano 2013.08.29. 15:35:45
Ezt mire írtad? Ebből következik, hogy szar a demokrácia?
delano 2013.08.29. 15:40:10
És ha kivesszük a listádból a párszázezres miniállamokat, akkor mi a helyzet? Értem én, hogy félmilliós Brunei kurva gazdag, de próbáljunk már a "valódi" országokra koncentrálni
delano 2013.08.29. 15:41:39
Szingapúr valóban diktatúra, de ott kőkemény kapitalizmus van a színfalak mögött.
delano 2013.08.29. 15:45:14
Persze, betartottam utána a szabályokat, nem is arról van szó. De kurva idegesítő, hogy a sok hülye kimegy Dubaiba, megnézi, hogy minden szép nagy, meg csillog, esetleg megnézi a mission impossible vonatkozó részét, aztán azt hiszi, hogy Dubai egy fasza hely. De aki dolgozott kinn pár hónapot, az rájön, hogy a szabadság mindennél többet ér. Hadd egyek már disznóhúst, ha akarok, hadd igyak sört, ha akarok, hadd dugjak házasság nélkül, stb.
nem várt fordulat 2013.08.29. 15:48:20
katonai célokra fejlesztették őket, úgy, mint nagyon, nagyon sok minden mást is, nem a te örömödre, egy percig ne legyen kétséged.
sanyix 2013.08.29. 15:50:19
Nagy cégek azért ott vannak, mert egyrészt az usa a világgazdaság egyeduralkodó diktátora, az USA szinte bármit megtehet(és mindent szabad nekik), a gazdaság többi résztvevője szinte semmit sem tehet ellene, így biztonságos ott céget alapítani. Emellett az usában jól működik az agyelszívás is más országokból.
KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.08.29. 15:50:41
Ezt tudom, és el is fogadom. De ezt csinálják utánuk az arabok, úgyis állandóan puskaport szagolnak.
Jah, hogy mégsem megy?
Talán mert akinek lenne esze hozzá, az átlát a diktátorokon, és inkább nyugatra szökik?
nem várt fordulat 2013.08.29. 15:51:13
Ki akadályoz meg benne?
nem várt fordulat 2013.08.29. 15:53:20
jó, ez nem mostanában volt, tény.
maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.29. 15:53:56
Ezen az alapon legyen az a valódi ország, mely legalább 100 ezer km2, s akkor Mo. sem az.
Szóval abszurd kivenni ezen az alapon bárkit is. Legyen elég, hogy aki tagja az ENSZ-nek, az "valódi". Ez így 193 ország. (Már ezzel is kihagytuk a többi 9 nem ENSZ-tag országot.)
sanyix 2013.08.29. 15:55:04
delano 2013.08.29. 15:55:10
Dubaiban lehet disznóhúst enni, de kurva nehéz hozzájutni. Lehet sört inni, de nagyon kevés helyen lehet hozzájutni, jó drágán. A dugásról feljebb írtam
delano 2013.08.29. 15:58:17
Nem semmi teljesítmény ez egy párszáz éves államtól, igaz? :)Ez mindenképp tiszteletreméltó szerintem. És mindezt demokráciával valósította meg.
KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.08.29. 15:59:32
Nem állitom, hogy egy jó ideig a perzsa/arab viág tudósai élenjártak a tudományokban, és mi voltunk a sötét ló.
Csak a helyzet gyökeresen megfordult azóta :)
Ha Dubaiban tiltják a szabadtéri csókot, a piálást és egyebeket, akkor "nálunk" miért is hőbörögnek az arabok, amikor a nőikről le kell venni a burkát, meg mondjuk Londonban az arab ifjaknak viselkedni kellene?
Mi verjük a mellünket a demokráciára, ők meg az olajmilliárdjaikra. Mondjuk ők nem vágynak a demokráciára, mi viszont igen a pénzükre :)
nem várt fordulat 2013.08.29. 16:00:05
az meg az ő kultúrájuk, vendég vagy ott, viselkedj úgy. ráadásul lássuk be, ha te ott nehez is, de legálisan hozzájuthatsz, szóval még tolerálják is azt, hogy te disznóhúst akarsz enni, meg sörözni.
nem várt fordulat 2013.08.29. 16:02:55
Ez itt a kulcs: "Mondjuk ők nem vágynak a demokráciára, mi viszont igen a pénzükre :)"
maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.29. 16:05:21
"Ha Dubaiban tiltják a szabadtéri csókot, a piálást és egyebeket, akkor "nálunk" miért is hőbörögnek az arabok, amikor a nőikről le kell venni a burkát, meg mondjuk Londonban az arab ifjaknak viselkedni kellene?"
Ezt gondold jobban végig!
Mindenhol a SAJÁT rendet kell betartani.
Azaz pl. Szaúd-Arábiában iszlám rend van. Ennek része egy rakás nem-iszlám dolog tiltása.
Angliában meg liberális demokrácia van, melynek jellemzője, hogy semmi sincs tiltva.
Na most, a szaúdi rend koherens. Az angol meg nem, ha elkezdenek bizonyos dolgokat tiltani.
sanyix 2013.08.29. 16:06:00
delano 2013.08.29. 16:08:46
maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.29. 16:18:15
A kicsit jobban álló államok (világátlag negyede) pedig sok demokratikus, szabad ország van.
nem várt fordulat 2013.08.29. 16:30:55
a mi mércénkkel méred az ő társadalmukat, de milyen jogon?
Conchobar 2013.08.29. 16:35:22
delano 2013.08.29. 17:00:18
Mocskos trükköket használnak?? Ezen felröhögtem. Nyilván a többi nagyország (v kisország) nem csinál ilyet. Mindenki más grál lovag, csak az USA nem. Hát persze.
Az, hogy az USA ott tart, ahol, az egy csodálatos teljesítmény. A semmiből váltak a világ legfejlettebb elsőszámú szuperhatalmává. Demokráciával és kapitalizmussal.
nem várt fordulat 2013.08.29. 17:25:07
nem mellesleg messze nem áll olyan jól az usa, ahogy azt a legtöbben elképzelik. csak évről évre tologatják ki a költségvetési plafont.
2013.08.29. 17:44:11
Nem arra céloztam, hogy a demokrácia szar, hanem arra, hogy ha két kultúrát összehasonlítunk, akkor célszerű az alját az aljához, a közepét a közepéhez stb. mérni. Erre hoztam példának Londont, ahol főként bevándorók, vendégmunkások, de Anglia más részein helyenként őslakos britek is élnek olyan körülmények közt, ami inkább hasonlít egy cigányputrihoz, mint az általunk "civilizált körülmények"-nek hívott standardhoz. Londont ismerem közelebbről, de lefogadnám, hogy van más Ny. Európai város is, ahol találni érdekes életkörülményeket.
delano 2013.08.29. 18:05:01
Azért a világ nagy része (beleértve Magyarországot) nagyon szeretne úgy állni, mint ők.
delano 2013.08.29. 18:10:36
Ez igaz, de a legnagyobb különbség pont az aljában van. De hát ugye ők vannak a legtöbben. Érdemes megnézni hányan halnak meg egy dubai és hányan egy londoni felhőkarcoló építése közben. Dubaiban a vendégmunkás kb a fogyó eszköz kategória. Londonban azért nem. Kizsákmányolás nyilván Londonban is durva, de azért a napi 12 óra meló havi 1 vagy max 2 nap szünettel éhbérért Dubaiban általános. London ehhez képest a paradicsom.
2013.08.29. 18:59:22
Mondjuk azt elfogadom, hogy a munkabiztonság terén jobb a helyzet a briteknél: legalább megkövetelik az önfoglalkoztató építőmunkásoktól, hogy saját tulajdonú védőfelszerelésben és minőségi, szintén saját tulajdonú munkaeszközökkel jelenjenek meg munkakezdéskor - követendő példa.