Ősszel nem lesz, jövő tavasszal pedig várhatóan az utolsó Critical Mass-t rendezik meg a szervezők. Ezzel lezárul a kerékpározás hazai történetének legtöbb vitát kiváltó rendezvénye.
A Critical Mass elévülhetetlen érdemeket szerzett a környezet- és emberbarát közlekedés népszerűsítésében, a városi közlekedés megreformálásában, megmutatta a alulról építő civil összefogás erejét.
Évről-évre, tavasszal és ősszel bebizonyosodott, egy vidám hangulatú bulival ki lehet szakítani az embereket a tévé elől, bebizonyították, hogy szükség van a pártosodott közéletben egy látszólag politikamentes tömegrendezvényre.
A CM-mel azonban talán pont az volt az egyik legnagyobb probléma, amivé soha nem akart válni: átpolitizálódott. Nem a szervezők, nem a tagok, hanem maga a magyar politikai élet tette rá a kezét, s igazán soha el sem engedte.
A fővárosi biciklizésből látványos tanúságtétel lett, később elmebajos harc, kerékpáros, autós, gyalogos között. A lényeg persze elveszett, könnyű volt olcsó üzeneteket vinni egy alapvetően közlekedés-szervezési kérdésbe. Ezt a könnyű utat bizony mindegyik oldal végig is járta.
Aztán jött a 450-es benzin, és kapkodtuk a fejünket. A város és agglomerációjának egyre nagyobb szelete tette le az autót, ült biciklire, hogy aztán ott folytassa, ahol korábban abbahagyta: ész nélkül, a másikon taposva minden nap egy perccel korábban érjen be munkahelyére.
Valljuk be, a CM nemes gondolata az utóbbi években már teljes egészében véve kontraproduktívvá vált. A várost parkolóháznak néző - az autózás mögé ideológiát gyártó - fogyasztó minden Mass alkalmával elmondhatta, "nem lehet közlekedni a városban", ami sajnos például a hétköznap estére szervezett gyűlés esetén igaz is volt. Más kérdés, hogy az említett fogyasztó autós agyáig csak nehezen jut el a felismerés: bizony azért nem lehet közlekedni, mert ő kocsiba ül mindennap kétszer.
Eközben a biciklizés mögé ideológiát gyártó kerékpáros szubkultúra harsány kisebbség módjára igyekezett mindenhol bebizonyítani, mindenkit hülyének és baromnak néz, aki nem ül két kerékre, jobb esetben is szánni való szerencsétlennek a BKV-n nyomorgót, minimum zugkapitalista kollaboránsnak az autóst.
A Kritikus Tömeg öncélúvá vált. Évről-évre számháborúsdiba süllyedő utóélete pusztán csak azt a célt szolgálta: most is többen lettünk.
Ezenközben - bár kétségtelen tény, hogy a CM hatására is, de fejlődött az infrastruktúra, népszerűbbé vált a bicikli - a közlekedési morál semmit nem javult, a kerékpáros törvényen kívülinek, vagy éppen felettinek érezve magát piroslámpázik, szabálytalankodik, járdázik, semmibe veszi az őt körülvevő környezetet. Vagyis pontosan azt csinálja, amit egyébként az autójában ülve előtte is megtett, ha épp tehette.
Mert az autóstól el lehet venni a jogosítványt, meg lehet büntetni, amit persze meg lehet a kerékpárossal is, de nézzünk gondosan magunkba, hol büntet egy rendőr a fenti esetekért? Sehol.
Kampányjelleggel néha jól megszívattak pár bringást fényes nappal lámpahiányért, vagy reggel szondáztatnak pár öltönyös tekerőt munkába menet.
Erről persze már nem a CM tehet, arról már inkább, hogy talán a legfontosabb célját nem érte el: nem fejlesztette, nem adott hozzá semmit közlekedési kultúrához.
A Kritikus Tömeg nem fedte fel a valós problémát, nem töltötte be az igazi célját. Ebben az értelemben pedig maximálisan egyetértünk a szervezők nyílt levelével, amelyben úgy fogalmaznak: "a kerékpározás terjedésének hosszú távú fenntartásához már elsősorban nem Kritikus Tömegre, hanem szakmai munkára van szükség, és ennek hiányában mi feleslegesek vagyunk. Ha ebben sikeresek leszünk, folytatódhat a bicikliutak, kerékpársávok, tárolók elterjedése, a jogszabályok, KRESZ, oktatás, és más feltételek változása."
Úgy legyen.
Aromó
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Búcsú a Critical Mass-tól 2012.09.07. 22:39:44
Trackback: Búcsú a Critical Mass-tól 2012.09.07. 22:39:44
Trackback: A Petrocelli-szindróma 2012.09.06. 08:44:14
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Gazz 2012.09.05. 20:23:11
Hála az égnek, az ellenpólus bocskor gábor is ment a süllyesztőbe, remélhetőleg ott is marad a suttyó nézeteivel.
Nevem Earl 2012.09.05. 20:24:07
annmbp 2012.09.05. 20:25:58
2012.09.05. 20:33:21
mrZ (törölt) 2012.09.05. 20:53:50
Elérte a bringások száma a kritikus tömeget, elfogadott is lett, megy ez már magától. A pénzhiány és a magas költségek meg kivégzik a legnagyobb ellenfeleket, a bkv és az autózás is visszaszorulóban.
Biciklis infrastuktúra nem kell, van elég út, még sok is.
zoli_ 2012.09.05. 21:00:11
Tévedés. Azért nem lehet közlekedni, mert a városházán hozzáértők ülnek, és tönkreteszik a közlekedést alternatívák nélkül. Ahogy teszik a bringás közlekedéssel is. Kibaxnak egy pár sárga felfestést az amúgy is szűk Margit hídra, az agyhalott bringás meg teker a kocsik között, és csodálkozik, hogy egy tonnával könnyebb mint a többi közlekedő. Lejön a Margit hídról, hogyan tovább??? Lehet összeveszni az autósokkal, vagy a gyalogosokkal...
Idióta hozzánemértő barmok, akik még sem autóban sem kerékpáron nem ültek hoznak döntéseket.
Struktúra, közlekedési elképzelések hiánya, ad-hoc döntések tömkelege...
2012.09.05. 21:04:19
Sajnos egy dolog nagyon nem fejlődött. A Kerékpárosok közlekedéskultúrája.
El lehet mondani, hogy több a kerékpáros és azt is el lehet mondani, hogy nagyon nagy azok aránya akik leszarják a KRESZ szabályait.
Vannak dolgok, amelyek értelmetlenek, ezt elismerem, de azt nem tudom elfogadni, hogy egy zöld lámpánál úgy kell lelépni gyalogosként az útról, hogy alaposan körül kell nézni, hogy nincs-e egy hülye kerékpáros, aki szerint övé a világ.
Lehet mondani, hogy nem büntethetők, így megtehetnek mindent. De vajon miért van az, hogy a robogósok, akinek nem kell rendszám betartják a KRESZ szabályait.
Főként azt a szabályt, hogy a piros lámpánál meg kell állni.
Sok a kerékpáros és a nagyon sok az idióta. Ez utóbbit kellene visszaszorítani, de ehhez már nem tömegrendezvény, hanem határozott hatósági fellépés kell.
Megvannak a helyek, ahol ez ilyen hülyéket meg lehet fogni. Ha ezt megtennék, akkor sokat javulna a kerékpárosok megítélése is.
JakiHUN 2012.09.05. 21:07:06
És lehet, hogy aki épp aznap autóval megy, attól el lehet venni a jogosítványt, mégis rendszeres a gyorshajtás, zebrán át nem engedés, kereszteződésben bennragadás.
A hülyeség járműfüggetlen.
Ppix 2012.09.05. 21:14:53
"
Kár hogy sefüle sefarka annak amit írsz.
A CM nem a közlekedési morál miatt jött létre. Nem a CM miatt szabálytalan X% autós és biciklis. Hogy jön ide ez a hülyesség????
"A Kritikus Tömeg nem fedte fel a valós problémát, nem töltötte be az igazi célját.
"
Miért is nem?
Valjuk be ez egy fos hatásvadász cikk, összehányt hülyességhalmaz. Mi az hogy "átpolitizálódott" a CM? Az baj, ha valami politikus bringára ül?
J.László 2012.09.05. 21:18:20
Shopping 2012.09.05. 21:27:58
A biciklisták NEM TARTJÁK BE A KRESZ-t!!!!!!!
-A piroson körbenézés után átmennek.
-egyirányú utcába szembe behajtanak
-zebrán tekernek, nem tolják
Ha ezeket az alapvető szabályokat betartanák, a többi közlekedő is egyenranguként tekintene rájuk!!!!!
Nem kell ide felvonulás, szabályosan kell közlekedni!
doxi2 (törölt) 2012.09.05. 21:28:09
2012.09.05. 21:33:03
De sajnos sokan és ebben az esetben százalékban kifejezhetően sokan nem tartják be.
seagull 2012.09.05. 21:35:46
hunostor 2012.09.05. 21:38:07
Lajosforras 2012.09.05. 21:39:48
2012.09.05. 21:41:21
Lehet hivatkozni a szabálytalan autósokra. De ez nem ad felmentést a szabályok betartása alól.
Autósként nagyjából nem érdekelnek a kerékpárosok. Figyelek rájuk, nem tolom le őket az útról.
De gyalogosként baromira zavar, hogy kis túlzással rettegnem kell jó pár baromtól, akik úgy hiszik övék a világ.
Utána meg fehérre festett kerékpárokkal próbálnak hatni a közösségre, hogy itt bizony kerékpáros halál történt.
Miközben három-négy kerékpárosból 1 aki szabályos. Nem csak közlekedésben, hanem menetfelszerelésben.
Mielőtt bármi kritika jönne. Baromi nagy hülyeség egy egészségügyi láda a kocsiban. Az elmúlt 25 évben egyszer kellett használnom, amikor a telken elvágtam az ujjam és nem volt mivel bekötni.
De kötelező felszerelés.
Ugyanígy vannak kötelező kerékpáros felszerelések. Lehet, hogy nem fontos, de rendelkezni kell vele. Nincs kifogás.
Egyallampolgar 2012.09.05. 21:44:07
maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.05. 21:45:20
Két ember beszélget:
- Üsd a zsidókat és a biciklistákat! - mondja az egyik.
- A zsidókat miért? - csodálkozik a másik.
krisz-nagy 2012.09.05. 21:45:25
Pierr Kardán 2012.09.05. 21:52:39
Eddig a bicikliseknek konfliktusa volt az autósokkal, a gyalogosokkal és a tömegközlekedési járművekkel.
Ehhez az utóbbi időben hozzájött az, hogy a bicikliseknek konfliktusa lett a kerékpárosokkal :-))
Konkrétan a CM köré szerveződő biciklisek háborúba keveredtek a Magyar Kerékpárosklubbal. Minden intézményesült szervezettel az történik, hogy megindulnak a belharcok, megindult a harc a befolyásért, a hatalomért és a PÉNZÉRT!
Isten veled magyar kerékpáros élet aranykora!
2012.09.05. 21:56:41
2012.09.05. 22:02:41
Te sem ismered a KRESZ szabályait, bár nem tudom, hogy kerekezel, vagy sem.
Kerékpárral egyirányú utcában akkor lehet a forgalommal szemben haladni, ha az táblával engedélyezve van.
Ezt a táblát mindkét irányban kirakják.
Shlomo Morel 2012.09.05. 22:04:54
Zsakk 2012.09.05. 22:15:09
Sok köcsög autótól nem lehet közlekedni a városban.Ma reggel is egymást gyilkolássza
a két autós a BAH cspontnál, ahol igen sokfelé lehet közlekedni. Probléma forrása? különbözik az uticéljuk.Ugyanúgy nem ismerik a lámpa színeinek jelentését.
Tehát kár egymásra mutogatni.
Sajnos felnőtt egy nemzedék amerikai filmeken, ahol azt szopta magába, hogy mindenhova autóval kell menni, különben baj lesz, veszélyben a gyerek egyedül, mi lesz vele,ha most nem fogom a kis kezét..(Amerikában ez indokolt is,több okból) Nálunk a sok majom csak eltorlaszolja az utat a buszok elől, hogy a korrektebb emberek se tudjanak közlekedni, ha már neki nem megy.
Ez az igazi magyar mentalitás.
@doxi2:szopjál faszt a kocsidban minden reggel, te köcsög, te vagy az a kategória, aki mindenkire irígy, autósra, mert neki 20szor drágább az autója, bicósra, mert lealáz, amig te szopod a faszt:)
Kekszemu 2012.09.05. 22:18:25
Takito 2012.09.05. 22:21:46
És az egy dolog, hogy karjelzés nélkül keresztbevág előttem, mikor megelőzném, és kivasalom, ő dolga, de emellett én fogok évekig rémálmokat látni, mert általam halt meg egy ember, ehhez meg nem ragaszkodom.
Egyirányú utcákról annyit, hogy ahol van hely, menjen nyugodtam, de ne nekem, a szabályosan közlekedő autósnak kelljen félrehúzódni, mert ő az út szélétől egy méterre méltóztatik közlekedni.
sóhajó 2012.09.05. 22:27:11
eöeöe 2012.09.05. 22:27:36
2012.09.05. 22:30:40
2012.09.05. 22:34:36
Nem tudom, valamiért rengeteg ember úgy gondolja, hogy az egyszeri autós csak pusztán hecc kedvéért száll kocsiba, és dugózik naponta a városban többször is, mert nyilván jobb dolga nincs. Nem azért bazdmeg, mert sokszor nincs életképes alternatívája. Mert a tömegközlekedés –meg úgy minden állami vállalat- megrekedt a békebeli 80-as évek szintjén, ahol 8-17 között esetleg van még némi aktivitás, de utána mindenki oldja meg az életét ahogy tudja. Közben a világ nagyot változott, már 0-24-ben dolgozik a magyar rabszolga, ünnepnap hétvégén, hétköznap mindegy, ehhez képest kurvára nem fejlődött hozzá semmi. Az egyszeri igavonó baromnak be kell jutni, esetenként az agglomerációból, és vica-versa, illetőleg olyan helyen, időpontban, napszakban kell végeznie a munkáját, amiről a BKV-nál, egyéb közlekedési vállalatnál még sosem hallottak. Azt is bocsássuk már meg, hogy az ember napi 12-14 óra munka után rájön, az idő a legfontosabb, amit nem egy villamosmegállóban, vagy buszon rohadva szeretne elvesztegetni, amikor van kényelmesebb, és főleg gyorsabb alternatíva is az autó személyében. Én éveken át jártam budaörs-13ker vonalon, legváltozatosabb napszakokban, autó nélkül reménytelen. Egyébiránt meg kezd a faszom tele lenni azzal, hogy ebben az országban, állandóan a többséget rendelik alá valami elbaszott kissebbség idióta hóbortja, vagy sajnálatos problémája ellenében. Biciklisáv, buszsáv, gyalogossáv, már lassan több a rokkantparkoló mint rendes, és akkor jön valaki, és csodálkozik, hogy állandóan dugó van. Persze hogy van, mert a látszat ellenére mindenhol az autós az elnyomott állatfaj, annak ellenére hogy gyakolratilag az általa befizetett sarcokból él az egész ország. Egyébként a témához szólva: örülök hogy végre egy forgalomlassító megmozdulással kevesebb. A belvárosban élve frusztráló, hogy minden másnapra jut valami felvonulás, futóverseny, politikai összejövetel, demonstráció, buziparádé, útlezárás, holokausztimádó menet stb. ami késdöfés annak, akinek minden kívánsága csak annyi, hogy nyugodtan hazaérhessen egy átdolgozott nap után.
vernarancs 2012.09.05. 22:37:11
2012.09.05. 22:41:58
Itt szokott lenni a probléma a bicajosokkal, hogy hallanak valamit, aztán elfelejtik elolvasni pontosan hogy is van. Létezik olyan passzus, hogy tekerhetsz egyirányú utcában visszafelé, HA a tábla arra feljogosít. Minden biciklista tud a szabályról, csak a "...Ha" utáni részt senki se olvasta még el.
doxi2 (törölt) 2012.09.05. 22:46:30
doxi2 (törölt) 2012.09.05. 22:47:51
Peter T. Sinclare 2012.09.05. 23:23:55
ugyan már. A bicikli kiváló közlekedési eszköz kis távolságra, kevés csomaggal, jó időben. Minden más esetre ott az autó, BKV (ha muszáj).
R_G_B 2012.09.05. 23:31:01
Reggie 2012.09.05. 23:35:27
szegedbicaj 2012.09.05. 23:35:58
CSI
KergeK@csa 2012.09.05. 23:37:40
A felháborodásod eléggé visszafele sül el eme modnatod után:
"-zebrán tekernek, nem tolják"
Nem tudom kinek az agyából pattant ki és aztán terjedt el, hogy le kéne szállni a zebrán a biciklisnek, de a lényeg, hogy minden bamba ember ezt szajkózza, alátámasztva, hogy ő mennyire tudja...
Miközben mit is ír a KRESZ?
Hogy kerékpárosnak nincs elsőbbsége a zebrán.
Tehát áttekerhet rajta, viszont nem vághat ki az autók elé, megállásra kényszerítve őket, mert nekik van elsőbbségük. (Hacsak nincs biciklis-átvezetés vagy elsőbbségadás kötelező tábla az autósoknak.)
Bővebben itt, az elsőbbségadási szabályok részben: www.police.hu/data/cms973820/bunmegbringa0724.doc
wowerman 2012.09.05. 23:41:12
KergeK@csa 2012.09.05. 23:46:55
Ezek szerint minden egyes autós minden egyes útja alkalmával mindegyiket megteszi?
- agglomerációból beteker a belvárosba,
- dolgozik,
- nagybevásárol a családnak,
- hazateker 25 kiló cókmókkal
- hóesésben
- este
Mert az első kettőt műveltem elég gyakran (Budaörs-Moszkva tér távon), sőt az utolsót is.
Nyilván 25 kiló nagybevásárlása után nem kell biciklivel menni.
De az emberek legtöbbje annyira siralmas állapotban van, hogy egy 11. ker - Belváros távra is kocsiba ül inkább.
Miközben én meg röhögök, amikor a Kelenföldi pályaudvar - Árpád híd, budai hídfő között biciklivel 15-45 percet verek az autóra (nyáron, odafele volt, hogy autó volt gyorsabb 5 perccel, de aztán elkezdődött az iskola.), BKV-ra meg 15-30-at.
Olcsóbb, gyorsabb (városban), egészségesebb.
Hátránya: egyszemélyes, korlátozott csomagszállítási kapacitással.
De az emberek legtöbbje egyedül ül az autóba és az egy darab táskájánál többet nem szállít munkába menet.
Reggie 2012.09.05. 23:47:24
Harley.O (törölt) 2012.09.05. 23:48:22
Múlt hét csütörtök: a Deákon megyek át a zöld lámpán a Madách tér fele, és félre kell ugranom, mert egy biciklis csönget nekem, hogy ő bizony áthajt a piroson.
Ez épp egy ilyen hét volt, egyébként nem szokott lenni semmi problémám a kerékpárosokkal. Viszont interneten már több helyen úgy éreztem hozzászólásokból, hogy a biciklisek egy érzékelhető része úgy gondolja, jobbak a más módon közlekedőknél. Ezúton is üzenem nekik, hogy tévednek.
Üdvözlettel:
egy mezei gyalogos, akinek se jogsija, se bringája
KergeK@csa 2012.09.05. 23:49:46
"Konkrétan a CM köré szerveződő biciklisek háborúba keveredtek a Magyar Kerékpárosklubbal."
Ez meg mi? Tudtommal (klub-tagként és CM-szervezőként) talán egy hónapja lett elhatározva, hogy a CM keményebben is népszerűsíteni fogja a Kerékpárosklubot.
Ebből te levontad az ellenkezőjét :D
Reggie 2012.09.05. 23:52:34
airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2012.09.05. 23:56:29
aki pedig nem bírja vinni biciklin a bevásárolt cókmókot, annak ajánlom, hogy vegyen ilyesmit: www.bringakonyha.hu/wp-content/gallery/cargobike/kep011md.jpg :)
KergeK@csa 2012.09.06. 00:02:44
Mondjuk én pólót cserélek melóhelyen, meg mosdóban arcot-felsőtestet mosok, és meg van oldva a dolog. Mondjuk erre bkv-val beérve is volt, hogy szükség volt nem egyszer...
És lehet látni olyanokat, akik öltönyben, vagy nyakkendő-ingben mennek. (Én a megspórolt 5 percemben átöltözök inkább, de ez egyéni alkat kérdése.)
2012.09.06. 00:22:51
végsőkig hiszterizált agyalágyult ámokfutó troll · http://engesztelhetetlen.blog.hu/ 2012.09.06. 02:47:05
phaszfej 2012.09.06. 03:50:37
_phu 2012.09.06. 06:17:08
kerekparosklub.hu/milyen-erveket-ne-hasznalj-amikor-biciklisekkel-vitatkozol-0
_phu 2012.09.06. 06:25:12
Megyek a járdán vezetett kerékpárúton egyenesen, át a zöld lámpánál. A jobbra kanyarodó autó majdnem elüt. Szerencsére meg tudtam állni, mert mindig számítok az ilyen idiótákra. Végül ő is megáll, és integet. Azt hittem elnézést kér, de nem, a lámpára mutogat. Azt hitte piroson mentem át. A szabályokról ugyanis fogalma sincs az autóvezetők nagy többségének, de annyit megtanultak, hogy csakis nekik lehet igazuk, hiszen jogosítványuk van, meg az ő pénzükből épül az út.
Biztos ez is most itt kommentel a piroson átmenő biciklisekről. Vajon melyik nick mögött lehet?
Füle S. 2012.09.06. 06:42:25
Figyeljétek a gödöllői bringások blogját, részletek hamarosan. Gyertek ki!
akerekparosbaratgodolloert.blog.hu/
Szakértő? az nem volt 2012.09.06. 07:25:14
FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2012.09.06. 07:54:25
FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2012.09.06. 07:55:26
diplomassenki 2012.09.06. 08:07:18
Mi közlekedünk mindenhogyan, de amikor autos vagyok és pirosat kapok, nem megyek fel a járdára, ha gyalogos vagyok és piros a lámpa nem megyek le az útra. Kivárom a gyerekeimmel együtt sorom.
Remélem ez nem a KRESZ hiányos ismeretére utal.
Sok helyen a kerékpáros út ellenére az úton tekernek.
Nem olyan kocka ez, mint ahogy elsőre látszik.
És igen, a jogsihoz keményen fizettünk tanfolyam és vizsgadíjat, kötelező, benzin, súlyadó, parkolás, regisztrációs adó, jövedéki adó.
Ettől nem a miénk az út, de kölcsönös tisztelet.
Volt egy taxisblokád a benzin drasztikus emelése ellen.
Akkor azzal vakították a népet, hogy cserében nem lest autópálya díj, parkolási díj stb.
Most jön a köteező rendszámcsere. Megint az autósokról húznak le egy valag pézt. Meg a vállalkozások kótelező módosítasai.
zoli_ 2012.09.06. 08:07:38
Bővebben itt:
a) lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá
b) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni
nem szabad.
A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia.
Silent Bob 2012.09.06. 08:07:56
az agglomerációs parasztok meg maradjanak otthon, ne itt füstöljenek. elhiszem, hogy jó kiköltözni a zöldbe aztán bejönni a városba füstölni, meg dugót okozni, de legalább kussoljanak.
diplomassenki 2012.09.06. 08:09:10
Tökéletes hozzászólás
diplomassenki 2012.09.06. 08:13:00
Tudod lehet, hogy az a zöldövezeti bunkó több adót termel egyedül egy nap alatt, mint te egész életed során. Mert ugye a közszféra adóját is a termelő szféra fizeti be a közösbe.
Silent Bob 2012.09.06. 08:14:02
zoli_ 2012.09.06. 08:16:43
Érdekes, ahogy olvasom, nem tudom megérteni, hogy kerülhet a bringás a zebrára, tekerve:
Idézek abból amit belinkeltél:
"Járdán tilos kerékpározni! Kivétel ez alól a 12. évnél fiatalabb gyerek, mivel főútvonalon még nem kerékpározhat, így a párhuzamos járdán haladhat, legfeljebb 10 km/h sebességgel.
Lakott területen csak akkor szabad a járdán kerékpározni (legfeljebb 10 km/h-val), ha az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan (például földút). A hivatalos értelmezés szerint az, hogy az útesten nagy a járműforgalom, vagy tábla tiltja az úttesten a kerékpáros közlekedést, még nem jelenti, hogy szabadna a járdán tekerni.
A KRESZ jó okkal tiltja a járdán való kerékpározást: a járda a gyalogosoké. A gyalogosok mozgása (főıleg a gyerekeké és időseké) gyakran kiszámíthatatlan, így veszélyhelyzetek sokasága adódik. Emellett a kapualjakból kihajtó autósok nem számítanak a járdán nagy sebességgel közlekedőbiciklisre. A mellékutcák keresztezése szintén veszélyes a járdáról lehajtva ugyanezen okból."
Hogy jut a kerékpáros tekerve a zebrához szabályosan????
Ha van monjuk kerékpárút....
"Ha kerékpárral a zebrát keresztezzük, akkor ugyanúgy meg kell adnunk a gyalogosoknak az elsőbbséget, mint ha autót vezetnénk!
Megjegyzés: zebrán az elsőbbség csak a gyalogosokra vonatkozik. A biciklisekre csak akkor, ha a zebránál leszállnak és tolják a biciklit. Az autósok ugyanis csak gyalogosokra számítanak, száguldozó biciklisekre nem"
Ebből tán nem azt kellene kiolvasni, hogy szabad a zebrán a gyalogok között szlalomozva áthajtani...
Silent Bob 2012.09.06. 08:22:03
Tekerj át az Árpád hídon Pestről Budára és megtudod.
FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2012.09.06. 08:26:59
zoli_ 2012.09.06. 08:28:11
Ha kerékpárút, vagy gyalog/kerékpárút visz oda, akkor lehet, ahogy írtam is.
De ez viszonylag ritka.
Silent Bob 2012.09.06. 08:30:21
Silent Bob 2012.09.06. 08:30:56
FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2012.09.06. 08:34:49
zoli_ 2012.09.06. 08:47:33
Tévedés, a kresz betartása nem cél.
Ami cél, hogy a sok nagyarcú bringás köcsög, megértse: Ők is közlekedés részei lehet(nének)nek. Nem kell nagyarcoskodni, nem kell mindenkin áttaposni, fel kell fogni, hogy semmivel sem több egy bringás, mint a közlekedés többi résztvevője. Ha átmegy a piroson, menjen nyugodtan. Ha nem jön senki, sehonnan. De akkor csak csendben és osonva. De utána ne ugrasson fel a járdára, és ott tekerjen tovább 30-40-es tempóval. Vegy figyelembe, hogy élnek még rajta kívül emberek, az udvariasság meg nem kresz előírás, de szükséges!!!!
AvgDvl 2012.09.06. 08:50:37
Normális országokban, ahol nem ilyen egoista, öntelt, empátiát nem ismerő, kooperációra képtelen, megosztott és megvezetett csürhe él, nincs probléma az autósok - gyalogosok - biciklisek között.
A közlekedés nem osztályharc, kedves öntudatos résztvevők. Csak szeretnénk eljutni a dolgunkra.
nemecsek ernő áruló 2012.09.06. 08:50:38
Az, hogy téged bántanak az itt leírtak, egy dolog. de ettől még igaz lesz. Ettől még ott vannak azok a majmok a honvédkórház mellett, akik szívbaj nélkül elütik a bottal kórházból kisétáló nénit, és ha valaki szóvá teszi ezt, akkor ő a rossz, mert a bringások, azok csak szentek lehetnek. Na EZ a legnagyobb baj. Szükség van az önkritikára, és szükség van arra, hogy a vadbarmokat valami módon ki lehessen szűrni a biciklis közlekedésből. Ezen kéne agyalni, nem feleslegesen megsértődni a valós problémák felhánytorgatásán.
zoli_ 2012.09.06. 08:55:41
Normális országban nem tesznek meg mindent azért a bringás - gyalogos bringás - autós ne utálja meg egymást. Nem festenek fel egy méter széles járdára kerékpárutat, a kerékpárúttal párhuzamosan a busz sávba, bringázz itt te idióta sárga felfestést, különösen nem a Margit hídra, ahol két kocsi is alig fér el.
Normális országban van koncepció arra, hogy a kerékpráros forgalomnak helyet hagyjanak, viszont az autóktól elvett helyet pótolják, mélygarázzsal, alternatív útvonalakkal, stb.
Itt most az lett a trendi, hogy kibaszunk az autósokkal, hogy a bringásoknak jobb legyen. Ettől nem lesz jobb :(
nemecsek ernő áruló 2012.09.06. 09:04:30
Óóó, igen, Buda. A sok újgazdag gyökér szülőhelye, az autósok kritikus tömege, terepjárós faszkalapok, akik azt hiszik, övék a világ, mert ők fingták a golf-áramot. Autósként rühellem, ha Budán van dolgom, ha csak tehetem kerülöm, vagy a főbb útvonalakon megállás nélkül áthajtok. Föl a hegyre inkább gyalog, vagy BKV-val megyek.
Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2012.09.06. 09:11:46
Vasárnapi bringás
Tegnap déltájt velem szembe
Bringázott egy morcos embe-
-r, aki felém rázta öklét,
S én mennybéli víg öröklét
Reményében nem ütöttem
El őt, ám ő jött mögöttem
S űzött, vad hátraarc után.
Utolért s én néztem bután,
Éntőlem ő vajh’ mit akar?
Vadul lengett rajta a kar
S bősz szájából dőlt az átok.
Hogy mi, tekintettel rátok,
Nem idézem, ám ő tombolt.
(Zárva volt az Agyatom Bolt?)
Két kislányom úgy megijedt,
Hogyan tehet bárki ilyet,
Ki látszólag emberszerű?
Arcán nem ült szelíd derű,
Hanem bőgött, mint egy orkán,
S nem a Himnusz jött ki torkán.
Körben állt sok panelház ott,
Mit hangja majd’ széjjelrázott.
Végül elment. Néztem, űz-e?
Már nem. Csak a lelki bűze…
ILLUSZTRÁLVA:
fradyendre.blogspot.hu/2011/09/vasarnapi-bringas.html
Zsakk 2012.09.06. 09:16:56
Azt kihagytad, hogy 'én fogok börtönben csücsülni pár évig" egy figyelmetlen ember miatt.mert ugye azt nem gondolod, hogy megúszod, ha elgázolsz valakit.Ülsz majd, és gondolkozol, ótvar cigányok mellett
Az meg külön poén, hogy úgy állítja be (magának)a sok hájas majom taxis, mintha annak, aki biciklivel teker, már nem is lehetne autója:)
Csak mert ő 720 havi részletre vett magának egy Octaviát, amivel jó lehúzhatja a külföldieket
KergeK@csa 2012.09.06. 09:17:17
Zebrára a következő esetekben juthat biciklis:
- 12 évnél fiatalabb
- az út kerékpáros közlekedésre alkalmatlan
- a járdán táblával jelzett bicikliút van, ami zebra előtt véget ér, majd rögtön utána újra kezdődik.
Ha ezek bármelyik teljesül, akkor máris jogosan hajt át a kerékpáros a zebrán.
Ezen esetekben sincs elsőbbsége, tehát nem kötelesek megállni neki az autósok (ahogy pl. nem állnak meg a gyalogosnak sem sokszor), de ha egyszer megállt az autós (akár előzékenységből neki elsőbbséget adva, akár a gyalogosok miatt kötelezően), akkor már mehet.
zoli_ 2012.09.06. 09:18:15
Remélem Te igazi bringás vagy. Olyan igazán nagyon értelmes volt, ez a hozzászólásod :(
Zsakk 2012.09.06. 09:18:42
nemecsek ernő áruló 2012.09.06. 09:21:51
zoli_ 2012.09.06. 09:25:54
" az út kerékpáros közlekedésre alkalmatlan"
Akkor kb zebra sincs.... (földút pl)
Mint írtam volt, előfordulhat, de a budapesti zebrák 99%-a nem ebbe a kategóriába tartozik.
zoli_ 2012.09.06. 09:27:54
Nagy böszme kocsim van, tényleg. Jó nagy raktere is van, és éppen pont 3.5 tonna alatti... Ja meg három személyes.
nemecsek ernő áruló 2012.09.06. 09:28:35
Tyrion Lannister of Caster 2012.09.06. 09:34:41
KergeK@csa 2012.09.06. 09:36:40
Igyekszem nem sztereotipizálni, vagy ha mégis azt teszem, akkor nem jól, mert nem mindig van igazam. :(
Van egy ilyen oldal, ami az ingázó biciklisek számát méri, ez alapján pl. Érdről is járnak be nem kevesen:
www.urbancyclr.com/static/map.html
Ettől függetlenül azért az már egy komoly táv lehet.
És nem akarok mindenkit biciklire ültetni, egyszerűen csak megpróbálok rávilágítani, hogy még agglomerációból is lehet opció, bár ahhoz azért kemény elhatározás kell, onnan talán nem ez a legjobb opció, de attól még lehetőség.
Városon belül viszont határozottan előre tör, ott (ha egyedül utazol és max. 2 táskával) a legjobb alternatívát jelenti a pénzt, időt tekintve.
Ettől függetlenül mindig lesz, aki azt mondja, hogy ő nem tanult meg biciklizni, nem képes rá fizikailag (akár mert rossz állapotban van, akár mert mondjuk a Budai hegyek már túl nagy kihívás), nincs ezzel baj, mindenki tudja a saját határait.
Viszont jelentős az a réteg, aki kijelenti, hogy a bicikli nem közlekedési eszköz, és punktum. (Itt is volt ilyen IQ-harcos a kommentelők között.)
Bár napi szinten több tízezren használják csak Bp.-n mondjuk a kiskörutat vagy a budai rakparti bringautat, de a hülyegyerek megmondja a tutit.
Autósoktól én csak arra számítok, hogy a KRESZ-t tartsák be velem szemben, mint ahogy én is betartom. (Igen, én a poris lámpánál is megállok.)
Megdöbbentően jól megy amúgy. Az autósok 10%-a kifejezetten előzékeny a biciklisekkel, 85%-a "csak" felfogja, hogy ott egy jármű, a maradék 5% viszont retardált, aki olyanokat mond, hogy "az elsőbbségadás tábla után a biciklisnek nem kell megadni az elsőbbséget", meg ilyenek.
Most felsorolom a gyakori szabálytalankodásokat. Az egyszerű emberek ebből csinálják a sztereotípiákat, amiket aztán mindenkire ráhúznak a skatulyában:
- A biciklisek szarnak a pirosra, és járdán tekernek, akkor is ha nem szabad.
- Az autósok nem állnak meg a zebránál a gyalogosnak, sárgáznak, bennragadnak a kereszteződésben, és gyorshajtanak.
- A gyalogosok szarnak a pirosra, lelépnek bármikor.
(Busz- és villamos vezetőkről nincs elég adatom, de valószínűleg ott is megvannak ezek a hibák.)
Akkor biztos, hogy van értelme kihegyezni egyetlen körre, hogy "bezzeg azok szabálytalankodnak"? Nem lehetséges, hogy idehaza mindenki leszarja azokat a szabályokat, amikért nem büntetnek?
Csak a legtöbb ember a sajátjai (pl. autósok) szemében a gerendát sem veszi észre, máséban (pl. biciklisek) a szálkát is. Bár e két esetben 2-2 jó nagy gerendáról van szó, de a lényeg érhető: Előre árkot ásni! :)
kis59 2012.09.06. 09:37:19
KergeK@csa 2012.09.06. 09:39:11
A harmadik pontom viszont kifejezetten gyakran fordul elő, valamiért ez a mániájuk a tervezőknek. (Bár mostanság már talán csak vidéken csinálnak ilyen otrombaságokat az okos tervezők/városatyák.)
Logarex99 2012.09.06. 09:39:56
„Nem tudom kinek az agyából pattant ki és aztán terjedt el, hogy le kéne szállni a zebrán a biciklisnek, de a lényeg, hogy minden bamba ember ezt szajkózza, alátámasztva, hogy ő mennyire tudja...
Miközben mit is ír a KRESZ?
Hogy kerékpárosnak nincs elsőbbsége a zebrán.
Tehát áttekerhet rajta, viszont nem vághat ki az autók elé, megállásra kényszerítve őket, mert nekik van elsőbbségük. (Hacsak nincs biciklis-átvezetés vagy elsőbbségadás kötelező tábla az autósoknak.)”
Lassan írom, hogy mindenki megértse: zebra = kijelölt GYALOGOSátkelőhely. Tehát a lényeg: GYALOGOS.
zoli_ 2012.09.06. 09:42:45
Ha egy autós neadjIsten, 50 helyett 65-el megy akkor kb nem történik semmi.
Ha a bringás 40km/h-val teker a gyalogosok között, azzal veszélyeztet komolyan minden gyalogost, aki ott sétál.
Sokkal veszélyesebb a kerékpáros a gyalogosokra nézve, mintha az autós 90km/h-val dönget a hungária belső sávjában...
zoli_ 2012.09.06. 09:46:42
A Magyar jog, nem precendens alapú. Tehát a bíró, egy ugyanilyen esetben dönthet másképp is. Az, hogy volt egy ilyen itélet, nem jelent semmit kb.
Attól még nem jogszabály.
zoli_ 2012.09.06. 09:50:42
Kedves topictárs, baszogassál mást... Nem bántottalak, nem tudod ki vagyok, és nem tudom milyen alapon közlöd velem, hogy az ilyeneket mint én.
Medgar 2012.09.06. 09:54:41
Itt vannak a puszta tények:
Személysérüléses közúti közlekedési balesetek okozói 2011. I-XII. hónap:
Személygépkocsi: 9 595(2010: 10 050)
Kerékpár: 1 819(2010: 1 832)
Érdekes, hogy a motorosok (680) és a Segédmotorosok (834) együtt nem okoztak annyi balesetet mint a biciklisek.....
h_zolee 2012.09.06. 09:55:30
FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2012.09.06. 10:01:59
zoli_ 2012.09.06. 10:05:47
Ezt próbáltam magam is kifejteni, hogy élni és élni hagyni lenne az optimális. Nem gyűlölném a bringás csürhét, ha nem akarna minden nap elütni valamelyik agyhalott, nem lenne az, hogy a gyerekemet komolyan védenem kell attól, hogy elüsse valamelyik seggfej, akinek az egója az eget verdesi.
Hari Seldon 2 2012.09.06. 10:11:03
1. az ember azért (is) megy autóval, mert a kisgyerekeit elviszi a bölcsibe-oviba.
2. rohadt távol van a munkahelye, és nincs oda bicikliút.
És itt rá is térek arra, ami a legjobban feldühít amikor a bicikliről van szó: Én például az Attila útnál lakom. Ott van egy jó kis bicikliút a
Vérmező szélén, a hülye barom meg hol megy?
Igen, jó a válasz: Az autók között! Kikerülöm, közben figyelek, hogy ne menjek a szembe jövőbe bele (hátul két gyerek, ugye) majd amikor a zebrához érek elhúz mellettem tíz centire.
És ezt naponta többször eljátsszák!
krampam 2012.09.06. 10:13:50
"A biciklisták NEM TARTJÁK BE A KRESZ-t!!!!!!!
-A piroson körbenézés után átmennek.
-egyirányú utcába szembe behajtanak
-zebrán tekernek, nem tolják"
Igen, ez igaz. De nem ebből erednek a balesetek. Hanem az autós gyorshajtásból, autós zebrángázolásból, stb.
A fenti listád pedig azért létezik, mert ezek a helyzetek életszerűek. Aki nem kerekezik minden nap, az nem fogja fel, de ezek nem égbekiáltó dolgok. Nekem van autóm (2 is), járok (nagy ritkán) bkv-val és gyalog, de általában tekerek. Így azért rálátok a problémára. A legnagyobb baj az önzés és a figyelmetlenség.
De nézzük a listát:
"A piroson körbenézés után átmennek." - hát ez borzasztó. Ha körbenéz, akkor jó, nem? Nem olyan hülye (oké, általában) egy bicajos, hogy a "puhatestével" felelőtlenül belemenjen egy pirosba. Hidd el, félti magát!
"egyirányú utcába szembe behajtanak" - szintén, mint fenn. Azon kéne inkább változtatni, hogy ez mindenhol szabad legyen. Ugyanis az egyirányú utcákat csak az autók miatt kellett kialakítani! Igen, vigyázni kéne néha jobban a bicajosnak is, de ez neveléssel elérhető lenne.
"zebrán tekernek, nem tolják" - arra a 10 méterre leszállni... szintén, nem életszerű. Ez is nevelési kérdés, hogy ne tarolja le a gyalogot.
foodlfg 2012.09.06. 10:16:16
KergeK@csa 2012.09.06. 10:23:16
Innentől kezdve a biciklis-gyalogos találkozás a járdán eléggé ritka kéne legyen. A 40 km/h óra meg nem jellemző (pláne járdán közlekedő) biciklisre, inkább 20-25 km/h a reális.
És a biciklis mondjuk legyen 100 kiló biciklivel együtt.
Az 50 vs 65 km/h óránál a féktáv 17 ill 26 méter, azaz 9 méter különbség. Durván 3 zebrányi. Nem lennék annak a gyalogosnak a helyében, akit ilyen apró sebességeltérés miatt 10 méterrel odébb is elcsapsz...
Még egy adat: Ha 50-nel ütsz el valakit, 50% esélye van a túlélésre. 60km/-h óránál 10%...
Van egy kis különbség, bár tény, hogy autóból nem érezni, de a fizika sajnso makacs dolog. :(
Aromó, a fékezhetetlen agyvelejű nyúl 2012.09.06. 10:23:32
zoli_ 2012.09.06. 10:23:39
Ez az igazi baj, ahogy felfogod. Olvass vissza párat, hogy mi lenne a közlekedés alapja.
Leszállni az egóról, és tudomásul venni, hogy a bringásnak csak azért mert kerékpáron ül, nincsenek kitüntetett jogai.
Zsakk 2012.09.06. 10:23:49
Belvárosban meg minek autóba ülni?
Érdekes Londonban, Párizsban sok tízezren kibírják autó nélkül, pedig csak hússzorosa az egy főre jutó GDPjük
Amúgy egyetértek veled, abban amit korábban írtál
h_zolee 2012.09.06. 10:24:36
1. piroson átmenés: vannak olyan kereszteződések, ahol a "triviális" irányból épp nem jön semmi, de könnyen megjelenhet 60-nal egy autó egy nem várt irányból egy éppen bezöldült útról. Hungária-Váci út, BAH, stb. A piroslámpa véd, nem feltart. A saját hülyeség ellen véd.
2. Egyirányú: leszarják, hogy elférnek-e, szembejön és elvárja a segítést. Ugyanmár.
3. Zebra: meglepi az autóst (gyorsan érkezik, de ott csak gyalogosra vagyok köteles számítani), majd neki áll feljebb, pedig nyeregben ülve nincs előnye.
2+3-ra írod a nevelést. hogyan? a szép szó lepereg, az erőszak meg csak erőszakot szül. aki már a fentiek szerint közlekedik, azt nem fogod megváltoztatni.
KergeK@csa 2012.09.06. 10:25:03
Aki meg nem képes tekerni, az menjen szobabiciklizni, ne azzal érveljen, hogy fárasztó elindul.
Avagy: Combra gyúrjál, ne pirosra.
zoli_ 2012.09.06. 10:27:24
Egyetértünk, teljes mértékben.
"És a biciklis mondjuk legyen 100 kiló biciklivel együtt."
A kölök meg 15 ruhával együtt, és mivel kicsi, ezért szeret kicsit ugrabugrálni, még ha fogom a kezét akkor is.
A gyalog számít az autósra, általában, mert tudja, hogy az úttesten az közlekedik.
A gyalog nem számít a járdán a bringásra, mert ott nem kellene közlekednie.
zoli_ 2012.09.06. 10:34:45
Londonban 300 feletti a metrómegállók száma.... Párizsban szintén van tömegközlekedés...
krampam 2012.09.06. 10:35:01
"1. piroson átmenés: vannak olyan kereszteződések, ahol a "triviális" irányból épp nem jön semmi, de könnyen megjelenhet 60-nal egy autó egy nem várt irányból egy éppen bezöldült útról. Hungária-Váci út, BAH, stb. A piroslámpa véd, nem feltart. A saját hülyeség ellen véd."
Ez igaz, nem is minden esetben célszerű alkalmazni :)
De pl egy kihalt úton egy zebránál lévő piros lámpa nem olyan veszélyes. Főleg, ha tényleg sehol senki. De persze, ezek a nagy kereszteződések más tészta.
KergeK@csa 2012.09.06. 10:40:50
Hát én nem egyszer találkozok olyan gyalogossal, aki simán lelép úgy is, hogy épp most lett neki piros, az autók meg indulnak. Satufék, dudálás, a gyalogos meg kurvaanyázik, hogy hát mégis mit képzelnek az autósok.
Példa helyek: Móricz Zsigmond körtér, vagy Keleti pu.-nál a Kerepesi zebrája, stb.
Tehát nem, a gyalogosok egy része is kibaszottul oda sem figyel, bambul előre, megy át a piroson.
A biciklis súlyát összeveheted a kölökkel (15 vs 100), de akkor a kocsiét is tedd meg. (15 vs 1500).
És a becsapódás ereje számít, az meg sebesség a négyzeten*súly. Akárhogy is nézzük, a kocsi a veszélyesebb. Nyilván sérülést tud okozni egy biciklis, de még nem halottam olyanról, hogy kerékpáros gázolt volna halálra egy gyalogost.
Míg autóról jóval többször, pedig szerinted a gyalogosok számítanak az autókra, és autók nem is mennek járdán.
És nem, ezzel nem mentem fel a járdán szabálytalanul közlekedő bicikliseket, de azért a veszélyüket sem érdemes túldratamtizálni a gyalogosok felé. (Amúgy a járdázással pont magukat teszik ki veszélynek az utcasarkokon, ahol az autósok nem számítanak rájuk.)
(Amúgy meg lesz*rom, ha járdázik, de lassan teszi, nem csengetget. De sokan lecsengetik a gyalogost, ami parasztság annak fényében, hogy pont ő a szabálytalan. Ez pont olyan, mint a pirosban császkáló kurvaanyázó gyalogos. Ha szabálytalankodik, legalább húzza meg magát, ne zavarja a szabályosan közlekedőket, és kussoljon. :) )
h_zolee 2012.09.06. 10:42:51
KergeK@csa 2012.09.06. 10:45:58
Például Üllői úton van elég sok ilyen lámpa, ami a kocsikat megfogja, hogy ne az Üllői-Ferenc körút kereszteződésben álljon a dugó, hanem kinntebb, ahol jobban kezelhető, nem okoz keresztirányú dugót is.
Ilyen helyen pl. előfordulhat, hogy lesz a kerékpárosnak külön lámpája.
De amíg nincs, addig ránk is ugyanaz a piros vonatkozik.
Vicces a kerékpárosok részéről az a kettősség, hogy egyrészt "mi is jármű vagyunk", valamit a "ránk nem vonatkozik a piros lámpa". Tessék eldönteni, hogy melyiket akarjuk.
Szerintem a bicikli jármű, teljes értékű közlekedési eszköz, az úton a helye, ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá.
Kár, hogy a rendőrök csak a traffipax mellett növesztik a túlsúlyos seggüket, és semmi mással nem foglalkoznak.
zoli_ 2012.09.06. 10:48:59
"Hát én nem egyszer találkozok olyan gyalogossal, aki simán lelép úgy is, hogy épp most lett neki piros, az autók meg indulnak. Satufék, dudálás, a gyalogos meg kurvaanyázik, hogy hát mégis mit képzelnek az autósok."
Törpéletesen egyetértek, sokszor balfaxkodnak a gyalogok. Van ahol számít rá az ember, de ott nem lesz baleset ezért, van ahol meg marhára nem, el is ütik a gyalogot.
Mondjuk, amikor leesik az első hó, akkor szoktak megőrülni a gyalogok. Amikor amúgy is jobban csúszik, akkor lépnek be természetesen féktávon belül a kocsik elé, és néznek bambán....
krampam 2012.09.06. 10:51:15
""ránk nem vonatkozik a piros lámpa". Tessék eldönteni, hogy melyiket akarjuk."
hátő... :) tényleg lehet választani? :)
KergeK@csa 2012.09.06. 10:52:22
Én kijárási tilalmat rendelnék el. ;)
zoli_ 2012.09.06. 10:55:36
Meg a vonalak, meg a közlekedés, meg ilyesmi...
Azért súlyos hiba a rendszerben, hogy 10 évenként nem kell vizsgát tenni, újra. No persze nem abból, hogy hány amperrel kell tölteni az akkumlátort, hanem gyakorlatból. Bár itthon vagyunk, és minden megoldható okosba is....
krampam 2012.09.06. 10:59:12
de komolyan: igen, jármű, de pl a villamos is jármű, s tök más szabályok vonatkoznak rá, mint pl egy gépjárműre.
Tehát azért, mert létrehoztak egy szabályrendszert a túlmotorizált közlekedési viszonyoknak megfelelően, ne várjuk el, hogy egy teljesen más mechanizmusú alrendszer ebbe simán belepasszol.
Alapvetően ezek a szabályok néha annyira abszurd szituációkat tudnak teremteni... Pl egy világvégi vasúti átkelő. Tilosat jelez a gyalognak pl. Nem életszerű, hogy Gipsz Jakab ott álljon percekig, s várjon. Ha az elmúlt x ezer éveben egy hasonlóra kértek volna meg egy embert, körberöhög. Ok, ha jön egy harcos, s ledöf, az más. De mégis micsoda szamárság, hogy várjak itt a világ végéig... Szóval csak azt akarom mondani, hogy ez a túlszabályozottság sokszor ellentétes az emberi léttel. Persze, ha elüt a vonat, az is. :)
No, mindegy, nem filozofálgatok... :D
KergeK@csa 2012.09.06. 10:59:40
És aztán egy jól működő országban a rendőrség lebeszélné a nem szabályos döntéséről. :)
zoli_ 2012.09.06. 11:01:39
Persze, a villamos bármikor átmehet a piroson, mert végülis vagy 60 tonna.
A villamosra is a kresz szabályai vonatkoznak. De rájuk még az F1. és F2 utasítások is, a kötöttpálya miatt.
KergeK@csa 2012.09.06. 11:02:07
De ha megnézed pl. Bp.- egyre több a kerékpár-út, -nyom, biciklizhető buszsáv, tehát van fejlődés.
Ettől függetlenül, az aktuális szabályt még be kell tartani, aztán ha eleget rugdostad a megfelelő politikust és megváltozott a szabály, akkor már legálisan csinálhatod azt, amit addig nem lehetett. :)