eu_budapest.jpgA hazai közbeszerzési eljárások több mint harmadában (!) fordul elő, hogy a furcsa előírások és kizárások miatt a végén már csak egy érvényes ajánlattevő marad. 2010 óta valamennyi EU-s építési támogatás 17 százalékát (!) egyetlen cég nyerte el, a Közgép. Ezek olyan számok, amire egy piacvezető német autópálya-építő cég vezérigazgatója is csettintene: „Mit csinálunk rosszul, Günther?”

2013 júliusában levelet kaptam Orbán Viktortól. A kormányfő elsőbbségivel kiküldött hangzatos brosúrában magyarázta el nekünk, földi halandóknak, hogy Magyarország és a magyar nép már megint csatát nyert a gaz Európai Unió ellen. A bibi csak az, hogy nem szóltak neki időben Habony Árpiék a Miniszterelnökségből, hogy a levél kiküldése hatalmas öngól.

A levélben olyan mondatok voltak olvashatóak, hogy az Európai Unió "kénytelen volt" megszüntetni a hazánk ellen folyó túlzottdeficit-eljárást, és a „tények előtt meghajolva elismerte a magyar emberek teljesítményét”. Mindezt sikerült megfejelni azzal a sületlenséggel, hogy „ezután minden uniós forráshoz hozzájuthatunk”.

Komolyan gondolkodtam, hogy a közpénzből feltupírozott, rengeteg fizetett seggnyalót szakértőt alkalmazó államapparátus ennyire elszakadt a valóságtó, vagy csak az erősen centralizált rendszereknél szokásos paranoia kezdődő tüneteit látjuk… A választ nem tudom, de igyekszem megvilágítani a valóságnak megfelelő forgatókönyvet.

A túlzottdeficit-eljárás semmilyen kapcsolatban nincs az EU-s fejlesztési pénzek lehívásával! 2004 júliusa óta eljárás alatt álltunk, ki hallott arról, hogy emiatt nem tudtunk volna lehívni összegeket? Amennyiben valóban így lett volna, valamennyi kormánytól bizton számíthattunk volna arra, hogy mindent megtesznek azért, hogy kikerüljünk ebből. A túlzott deficittel pont azért nem foglalkozott semelyik kabinet érdemben, mert az nem jelentett semmiféle tényleges hátrányt Magyarország számára. Arról nem is beszélve, hogy szegény Európai Uniónak biztos feldolgozhatatlan traumát jelentett, hogy "ki kellett vonnia” minket az eljárás alól…

Az öntömjénező levél megérkeztét követően kb. egy hét múlva robbant a bomba, miszerint az Unió az országnak járó pénzeket és kifizetéseket a 2012. év vége óta zárolta, vagyis egyszerűen nem fizeti ki nekünk, mert sorozatos szabálysértést és furcsaságot tapasztalt. Hol van szó itt a túlzottdeficit-eljárásról? Sehol! Ez egy ócska blöff, egy primitív hazugság volt csupán, amely egy hét alatt kártyavárként omlott össze. A források befagyasztásának valódi oka ugyanis az, amiről a sajtó már április végén cikkezett, és ezzel bizonyára a kabinet agytrösztjei is tisztában voltak. Ennek ellenére valamiért úgy gondolták, hazudhatnak még egy elementárisat a nyár közepén.

A Lázár János vezette Miniszterelnökség közölte, mindössze technikai bakik vezettek idáig, később ezt arra módosították, hogy Brüsszel a rezsicsökkentés miatt bünteti a magyarokat. Az nem zavarja őket, hogy hasonló szankcióval számos régi és új tagállamot – köztük Csehországot, Lengyelországot, Szlovákiát – sújtották már, ráadásul nagyobb arányban.

De mi is történt valójában?

Bár az uniós pályázati rendszer több sebből vérzik, azt látni kell, hogy a brüsszeli bürokraták nagy figyelmet fordítanak a szabályosságra, és fellépnek a balkáni típusú, alig leplezett korrupciós módszerek ellen. Ebbe a hálóba akadt bele most a 2010-ben hirtelen megtáltosodó, uniós támogatásokat sora letaroló Közgép és társai. Teljesen egyértelmű, hogy a kormány az EU-s és hazai közpénzeket felhasználva hizlalta fel a Simicska-birodalmat, amely sem szakértelmével, sem olcsóságával nem veri a hasonló profilú hazai és külföldi cégeket (legalábbis nem ilyen arányban).

A hazai közbeszerzési eljárások több mint harmadában (!) fordul elő, hogy a furcsa előírások és kizárások miatt a végén már csak egy érvényes ajánlattevő marad. 2010 óta valamennyi EU-s építési támogatás 17 százalékát (!) egyetlen cég nyerte el, a Közgép. Ezek olyan számok, amire egy piacvezető német autópálya-építő cég vezérigazgatója is csettintene: „Mit csinálunk rosszul, Günther?”

És ne gondoljuk, hogy ez nem tűnik fel senkinek. Nem kell összeesküvést látni ebben, az úgynevezett EUTAF-ellenőrzések során kiszállnak Brüsszelből az EU-s ellenőrök, akik töviről hegyire átnézik az anyagainkat, és azt látják, hogy mindenhol ugyanazon cégek nyernek magasan a piaci ár fölött. Aztán megtudják, hogy a fő zászlóshajó a miniszterelnök egykori kollégiumi szobatársa tulajdonában áll. (Komolyan, mintha valami rossz afrikai történetet hallgatna az ember).

Félreértés ne essék! Jelen sorok írója is nagyon szeretné, ha a Magyarországon meghirdetett munkákat főként hazai cégek nyernék. A nemzeti cégek sikerei, amit Tusnádfürdőn hallottunk a miniszterelnöktől szépen hangzik, csak tényszerűen nem igaz. A Simicska-Nyerges-Mészáros trojka cégbirodalma nem egy „sikeres magyar cég” példája, hanem egy pártbirodalom, egy hatalmával durván visszaélő, saját zsebeit tömködő nomenklatúra. Ennek semmi köze a valós piaci sikerhez, sőt, kifejezetten a tisztességes magyar cégek elől orozza el a munkát és a jövedelmet. És ez az igazi bűne ennek a rendszernek.

TéeL

(Az írásnak folytatása várható, ebben kompetens vendég szerzőnk a hazai közbeszerzési viszonyokba enged bepillantást.)

-->
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://jobbegyenes.blog.hu/api/trackback/id/tr155495344

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A nagy átverés: Magyarország és az EU-s pénzek – I. rész 2013.09.06. 17:52:02

Bár az uniós pályázati rendszer több sebből vérzik, azt látni kell, hogy a brüsszeli bürokraták fellépnek a balkáni típusú, alig leplezett korrupciós módszerek ellen.

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.09.05. 14:39:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

clegane 2013.09.04. 18:35:40

valakinek jól seggbe kéne rúgnia már a viktort meg a simicskát.

Zolcsi67 2013.09.04. 20:23:39

Erre szoktam mondani: négyévente lehetőséged van rá. És ki jöjjön, mit és hogyan csináljon? Az "ez nem kell, ez sem kell" elméletek ezen a ponton buknak meg :-)

reteksor 2013.09.05. 11:32:03

"Erre szoktam mondani: négyévente lehetőséged van rá"

És innentől az egész (kamudemokrácia) rendszer mehet is a kommunizmus után a süllyesztőbe...

nagykerek 2013.09.05. 13:50:12

Túl azon hogy a cikk mondanivalójával egyetértek, valamiről azért megfeledkezett a posztoló.

Nevezetesen arról, hogy az állandó hiánytúllépés miatt az EU igenis zárolni akarta az összegek egy részét, cirka 500 milliárd forintot.

szonár 2013.09.05. 14:08:11

A szerző libsi klisék fogja.

Éppen az unió döntött úgy tavaly, hogy amennyiben nem viszi lejjebb a hiányt Magyarország, akkor befagyaszt 145 mrd kohéziós forrást - enenk fényében aligha tartható, hogy a túlzottdeficit eljárásnak semmi köze nincs az uniós fejlesztési pénzekhez.

Másrészt, a Corvinus egyetem 2 éve körbejárta már ezt a Közgép-témát.
Eszerint, az éptőiparban kiíert közbeszerzések körében, a legtöbb közbeserzést 2009-ben elnyerő 30 cég szinte teljesen lecserélődött 2011-re, 5 cég azonban 2009-ben és 2011-ben is topon volt:

Duna Aszfalt, Közgép, Sade, Strabag, Swietelsky.

Másszóval: a Közgép 2010 előtt is sokat nyert, csak az nem zavarta az elvtársakat, mert akkor még nem tudták, hogy a Közgép Simicska-cég.

www.crc.uni-corvinus.hu/download/kb_adatok_2010_4riport_130220.pdf
23. oldal

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.09.05. 14:11:49

és mikor várható az a folytatás??

buddha 2013.09.05. 14:29:38

sajnos úgysem változik semmi,a barom magyar megint megválasztja ezt az elmebeteget,mert elhiszi a sok baromságot.
viszont a Közgép arra jó,hogy le koptassák Csányit,és önállóan végezzék ki az országot

nu pagagyí 2013.09.05. 14:41:33

@szonár: Körülbelül annyit nyerhetne a Közgép, mint az előző érában, mitől javult volna fel ilyen hirtelen? A korábbi ciklusban még verseny folyt a munkákért, több érvényes ajánlatnak kellett lennie, a Közgép is megmérettetett, semmi sem indokolja térnyerését. A Fidesz mutyit segítő közbeszerzési törvénye miatt azt sem tudhatjuk, a verseny hiányában mennyivel kerül többe az általuk végzett munka. Azért bízom benne, hogy nem lehet teljesen eltüntetni a luxusprofit tényleges útjának nyomait, hiszen Simicska nyilvánvalóan csak egy postafiók.

MEDVE1978 2013.09.05. 14:57:48

"Az írásnak folytatása várható, ebben kompetens vendég szerzőnk a hazai közbeszerzési viszonyokba enged bepillantást." Milyen szakértő? Aki ilyet leír:

"Nem kell összeesküvést látni ebben, az úgynevezett EUTAF-ellenőrzések során kiszállnak Brüsszelből az EU-s ellenőrök"

Ember, legalább használja a google-t!!!! Az EUTAF = Európai Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság, amely az NGM keretein belül működik. Az európai uniós auditokat simán brüsszeli auditnak hívják az egyes hivatalok. Az EUTAF egy magyar szervezet, amely az uniós programvégrehajtás szabályosságát ellenőrzi, nem külföldi!
Kíváncsi vagyok, hogy a szakavatott, belső körhöz tartozó ember miről rántja le még a leplet...

bocsika007 2013.09.05. 15:09:34

Csak, hogy itt tobbek kozott arrol van szo, a fijjug addig-addig varialnak, mig a palyazatok 17% vegul is csak a KOZGEP-re lesz ervenyes.

" A hazai közbeszerzési eljárások több mint harmadában (!) fordul elő, hogy a furcsa előírások és kizárások miatt a végén már csak egy érvényes ajánlattevő marad. 2010 óta valamennyi EU-s építési támogatás 17 százalékát (!) egyetlen cég nyerte el, a Közgép."

Ezert tartja vissza az EU a kifizeteseket.
Brusszel megnezi, hogy mire koltik a tagallamok a felzarkoztatasra kifizetett penzeket.
Orban meg nem szereti, ha beleronditanak a jatekaiba.
Az IMF-t is azert "zavartak el", mert az is megnezi mire koltik a kolcsont, amire kertek, vagy teljesen masra.

MEDVE1978 2013.09.05. 15:10:29

Egyébként a kotta rendkívül egyszerű. Valószínűleg az uniós pénzből közbeszerzés útján finanszírozott beszerzések 80-90%-a korrupt. Hogy miért? Mert minden kedvezményezetti körnek ehhez fűződik érdeke. A mai magyar közbeszerzési törvény szerint 8 millió forint felett kell közbeszerezni, ami önmagában teljesen értelmetlen. Az uniós államokban az értékhatárok általában 100 ezer eurósok hasonló esetekben, ami 30 millió forint. Nálunk a 8-25 közötti közbeszerzés amolyan előre lekártyázott játék, meghívással lehet behozni a számunkra kedves ajánlattevőt. A magyar gazdaság már részben specializálódott is erre, a cégek egy része egyből tudja magával hozni a két vesztes ajánlatot a saját nyertes ajánlatával. 25 mo felett pedig egyszerűen a specifikáció szűkre szabásával, előzetes kiszivárogtatásával trükköznek. Áttételesen a magyar és uniós adófizetőn kívül minden szereplőnek ez az érdeke: a kedvezményezett végre olyan szállítót hoz be, aki szívének kedves (esetleg még vissza is csorgat pénzt a zsebébe), a szállítónak lesz munkája, az ellenőrző intézmények pedig kimondhatják, hogy a pénz szabályosan kifizetésre került.
Az egész ellen küzdeni sem túl értelmes és irtózatosan nehéz, mert a bürokraták erre specializálódott része zömében okos és megtalálja azt az utat, hogy a törvények betűjének betartása mellett hogyan lehet megoldani, hogy XY nyerje a közbeszerzést.

_most_ 2013.09.05. 15:12:00

az uniós pénzek lenyúlása mindig is nagy biznisz volt, csak kissé groteszk miközben a fidesz habzó szájjal szidja az EU-t, a tőlük kapott pénzt szépen zsebre teszi.

MarbleC 2013.09.05. 15:17:23

"Felkelt a napunk, Viktor a mi urunk.
Árad a kegyelem fénye ránk.
Hálás a szívünk, zengjen az örömünk,
Szép Magyarország, édes hazánk!"

:)

Rókakígyó 2013.09.05. 15:19:20

túl jónak tűnik nekem ez az arány. Én inkább úgy fogalmaznék: kb az eljárások 85%-ban tudják pontosan ki lesz a szállító.

Zolcsi67 2013.09.05. 23:06:02

@MEDVE1978: És ez nemcsak a mostani kormányra, és nemcsak Magyarországra érvényes, hanem az egész EU így működik.

Ami a szememet csípi, még mindig a nyiszákolás. "csaknálunk, csakazorbán, bezzega..." és társai.

Arra vajon emlékszik a T. kommentelők többsége, hogy mi volt a csúfneve a Strabagnak úgy 2006-2007 táján?

toportyánzsóti 2013.09.07. 10:14:50

Beszopta a jobboldal rendesen ezt a liberálszélkakast és koleszos szektáját.Igazi AVH remeklés ahogy szétkúrták a történelmi jobboldalt.Kaptak oktatást gátlástalanságból,csalásból moráltalanságból!A végén még a trafikmutyiból is kimaradtak.

Zolcsi67 2013.09.08. 22:34:21

@toportyánzsóti: Definiáld a "történelmi jobboldal" kifejezést, légy szíves...

Zolcsi67 2013.09.09. 11:05:00

@toportyánzsóti: Az 1990 óta eltelt időszak semmiképp sem tekinthető "történelminek". Így a kisgazdák, kereszténydemokraták hívták magukat a rendszerváltás táján, ebből kívántak némi eszmei tőkét kovácsolni maguknak, ezért kérdeztem vissza.
süti beállítások módosítása