Jelentés a gyarmatról - a NAV-botrány, és ami mögötte van
Címkék: politika korrupció multik gyarmat balogh gábor NAV
Tweet
Így az év vége felé lassan már megállapítható, mi volt az esztendő legnagyobb botránya. Sokáig úgy tűnt, a trafik-mutyi és a szocik bajai videóhamisítása viszi el a pálmát – aztán jött Horváth András adóellenőr és kipakolt. A NAV - most már csak volt – munkatársa nem egy konkrét ügyről rántja le a leplet, hanem egy egész, döbbenetes összegeket felemésztő csalás-szisztémáról. És ezen keresztül az egész magyar állam gyomorforgató működési mechanizmusairól.
Horváth az Indexnek adott interjúban arról beszél, hogy különböző közvetítő fantomcégeken keresztül a nagy szupermarket-láncok adókötelezettségeik jelentős részét elcsalják. Tulajdonképpen ez így, önmagában nem is lenne merőben új információ, hiszen azt már régóta tudjuk (de minimum sejtjük), hogy a multik nyereségük döntő többségét különböző legális, féllegális, vagy full illegális csatornákon keresztül kiviszik az országból. A megdöbbentő az, hogy az ex-adóellenőr szerint ennek nagy része borzasztóan primitív, átlátszó technikákkal történik, amelyekkel az adóhatóság régóta tisztában van, de nem tesz ellene semmit. Szándékosan. Mert nem akar. Mert a fejesek, és azok főnökei is benne vannak. Nem csak a NAV vezetése, hanem az országé is. Ezt ilyen világosan, nyíltan még soha, senki nem mondta ki.
Becslései szerint évente akár 1700 milliárd forintnyi adót síbolnak el így Ez az átlagember számára felfoghatatlan összeg, legtöbben csak annyit éreznek, hogy bitang sok pénz. Hogy megértsük, mennyi is, elég belegondolnunk: ez az éves magyar állami büdzsé közel egytizede. Vagyis tíz esztendő alatt egy majdnem teljes költségvetésnyi gempát visznek ki az országból azok a multik, akiknek állítólag azért kell udvarolni kormányoktól és ciklusoktól függetlenül, mert ők a hazai gazdaság „húzóerői". Miközben – ha igaz, amit Horváth állít – akkor ezek a cégek puszta létezésükkel az általuk megtermelt állítólagos nemzetgazdasági haszon sokszorosába kerülnek nekünk. És ne feledjük: a mostani botrány csak arról az adóról szól, amit törvénytelenül elcsalnak – a gigantikus, újra, meg újra megújított kedvezményekről, a haszon külföldi anyavállatoknak való tovább passzolásáról, és a hazai KKV-szektor lassú halálra ítéléséről nem is beszéltünk!
A hab a tortán, hogy a csalás részben tömeges fiktív ÁFA visszaigényléssel történt. Vagyis nem elég, hogy kibújnak a közterhek alól, még jól le is húzzák a költségvetést, amelyet előzőleg már átvertek. Ehhez már a rinocérosz vastagságú bőr is kevés, ehhez kell még valami más is. Tökéletes biztonságérzet, annak egyértelmű tudata, hogy ezt úgysem fogják soha számon kérni a három üveggolyóval kilóra megvett bennszülött törzsfőnökök. Ez az igazi tragédia.
Ma a magyar állam egy 19. századi fekete-afrikai gyarmat szintjén működik. Külügyi, nemzetpolitikai érdekérvényesítő képessége Német Kelet-Afrika szintjén van, közbiztonsága Belga Kongóénál valamivel lejjebb, lakóinak komfortérzete valahol Brit Szomália magasságában. Egyetlen jól működő életfunkciója saját állampolgárainak professzionális szintű kifosztása, gazdasági erőforrásaink ipari szintű kilapátolása. Vegyünk egy nagy levegőt, és vegyük végre tudomásul: nekünk, magyaroknak hazánk van, de országunk már nincs.
Komolyan nem örülök neki, de évek óta kedvenc verseim közé tartozik Erdélyi Józseftől a Lovaspóló a vérmezőn, idéztem már itt a Jobbegyenesen is. Nem azért, mert esztétikailag csúcsteljesítmény volna – hanem, mert minden sora igaz erre a nyomorult, lehajtott fejű 21. századi magyar valóságra. Akit érdekel, és szeretne egy kicsit asztalt csapkodni, olvassa el az egészet. Én, egyszerű bennszülött, most csak ezzel a kiragadott részlettel fordulnék a törzsfőnökökhöz és a nagy fehér hódítókhoz.
Csak játsszatok, ti gyarmatos urak,
pólódresszes balkáni angolok;
ne izgasson benneteket hogy én,
együgyű költő, mit is gondolok;
hisz messze vagyok, messze tőletek,
én, én, a puszták felszakadt fia,
mint lovatok csutakolója és
a maharadzsától a pária.
Éljetek a szép napokkal, urak;
játsszatok, míg be nem borul az ég,
sáros nem lesz a Vérmező és csúszós
törvényhozó kezetekben a fék;
míg meg nem ered az őszi eső,
a Vérmezőre le nem hull a hó;
míg el nem fogy a zab, a türelem,
s ki nem döglik alólatok a ló!...
Balogh Gábor

A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Jelentés a gyarmatról - a NAV-botrány, és ami mögötte van 2013.11.13. 21:26:01
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Conchobar 2013.11.14. 11:09:49
Ben Franklin 2013.11.14. 11:09:51
lobaszopiatej 2013.11.14. 11:10:09
Ez esetben az előbbiekről van szó, ők csak értékesítenek, munkaerő felszívásuk minimális!
Udvarolni pedig az utóbbiaknak udvarolnak a kormányok, hiszen nehéz itt tartani őket az átlag adócsaló magyar vállalkozások mellett (akikről viszont BIZTOSAN tudjuk hogy adót csalnak - különben kinyírná őket a verseny ebben posztszocialista adórendszerben)!
karaván2 2013.11.14. 11:11:49
kisQtya 2013.11.14. 11:12:28
Igazad van, igazad van, igazad van, igazad van.
:)))))))))))))))))))))
gyongyi70 2013.11.14. 11:13:22
egyetértek
volt rá próbálkozás egyes élelmiszeripari cégektől, hogy a központok figyelmét felhívták, hogy a túl olcsó termékek áfa csaltak, ne vegyék őket... volt olyan lánc, ahol utasítás érkezett a magyar központba erről...azután pár hét múlva visszavonták, mert úgy visszaesett az értékesítés...
mindegy már, ki kezdte..,vki elkezdte, s aki megpróbálná abbahagyni, veszít... így senki sem próbálkozik...
The Real Glow 2013.11.14. 11:15:47
Az irányelvet éveken keresztül kicsit... sajátosan alkalmazták APEH ellenőrzéseken. Példa érvelés, de nem volt ritka:
"A vevő X.Y. magánszemélynek adta le az áru megrendelését. X.Y. azt állította magáról, ABC társaság nevében jár el. Ellenőriztük ABC társaságot, a társaság székhelyén nem volt fellelhető, a posta is visszapattant tőlük. ABC társaságnak bejelentett alkalmazottja nem volt.
X.Y. nyilván hamisan állította magáról, hogy ABC társaság képviselője, hiszen ABC társaság nem jelentett be az adóhatóságnál alkalmazottat. Így az adózó, amikor X.Y-nal szerződést kötött, akkor nem is ABC társasággal kötött szerződést, hiszen X.Y. nem képviselhette szabályosan ABC társaságot. Így az ABC társaság nevében kiállított számla, amit az adózó befogadott, fiktív.
Igaz, ugyan, hogy az adózó levonási joga nem csorbulhatna a rajta kívül álló körülmények miatt, de ez a rendelkezés nem vonatkozik a fiktív számlák esetére."
Roan 2013.11.14. 11:17:19
gyongyi70 2013.11.14. 11:18:37
én egy megoldást látok
ha már elvileg közös piac van, nem lenne szabad bohóckodni az eltérő áfa-kulcsokkal és adó-visszaigényléssel
el kell dönteni: van határ, vagy nincs?
ha nincs: egységes áfa-kulcs az egész EU-ban, nincs áfa-visszaigénylás, ugyanaz a számla külföldre, belföldre
vagy: állítsuk vissza határellenőrzést, vámolást
Conchobar 2013.11.14. 11:19:42
kisQtya 2013.11.14. 11:20:33
Mint amikor felveszem a forgalom ritmusát és ezért lépem át a sebességkorlátozás határát.
Azt nem értem, hogy miért kell ennyire a falig elengedni ezeket a problémákat, aztán senki nem tudja megfékezni a megvadult lovakat.
karaván2 2013.11.14. 11:25:05
Nikorene 2013.11.14. 11:30:31
belekotty 2013.11.14. 11:30:43
kisQtya 2013.11.14. 11:30:44
Ben Franklin 2013.11.14. 11:30:57
gyongyi70 2013.11.14. 11:33:42
nekem a hatóságok mondták el: amint egy ágazatban csökkentik az áfát, vagy fordított áfát vezetnek be, máshol jelennek meg a csalók
mert van X tőkéjük, azt forgatniuk kell, s nekik mindegy, hogy cukor, hús, vagy tüzifa...egyébként az építőiparból jöttek az élelmiszerekre, mióta előbbi behalt... korábban máshol voltak érdekeltek
Mr. Rustical 2013.11.14. 11:33:49
Igazából, félreértésről is csak nagy jóindulattal lehet beszélni, hiszen Horváth világosan elmondta, hogy a csalásban minden kiskereskedelmi lánc érintett a beszállítóin keresztül.
Ebben az ügyben tehát a ludasok mindenekelőtt a kiskereskedelmi láncok, amelyek között sok - és egyértelműen túl sok - a multi, de a magyar tulajdonúak is csinálják.
Tehát tévedés az Audit meg a Nokiát hibáztatni ebben az ügyben. A Tesco és az Auchan pedig nem kap semmiféle kedvezményt az államtól, sőt igyekeznek visszaszorítani őket, mérsékelt sikerrel.
Ezen túlmenően nem látom, mire jó ez aq búsmagyar ajvékolás. Megoldási javaslat van?
A helyzet ugyanis az, hogy amíg ilyen magas az ÁFA, + a jövedéki adók, addig mindig lesz tere a csalásnak. A csalást azzal lehet visszaszorítani, ha az élelmiszerek áfáját jelentősen csökkentik - például a disznóhússal nem nagyon lesz érdemes trükközni jövőtől.
A kieső adóbevételt viszont pótolni kell valahonnan. Ötlet?
Vagy ha nem, akkor a költségvetés kiadásait kell csökkenteni, olyan helyeken, ahol tényleg komoly tételek mozognak. Mondjuk a nyugdíjak terén. A nyugdíjakhoz aki hozzányúl, az törvényszerűen megbukik a következő választáson. (Lásd előző Orbán kormány, Bajnai.) Alapíts egy pártot, építsd fel rengeteg munkával és pénzzel, aztán buktasd be a következő választáson. Az utána jövő kormány pedig megint csinál egy 100 napos programot, mint Medgyessy.
Szó lehet még az ellenőrzés hatékonyságának javításáról. Szedjék be az adókat a nagyoktól! Szép gondolat, 2010-ben neki is fogtak a megvalósításnak, és éppen Horváth mondja el, hogyan feneklett meg szép lassan a dolog. Csodálkozol? Évi 1700 mrd-ból mennyi juthat arra, hogy a NAV különböző szintjein ülő vezetőket megvesztegessék/megzsarolják? Mit mond egy középvezető, ha olyan választás elé állítják, hogy vagy zsebre tesz 100 milliót, vagy ezt a pénzt a tönkretételére fordítják? Bármit választ, nem ő fog győzni. Vagy beáll a sorba, vagy félreteszik.
Vagy pl. próbálj meg egy politikai pártot felépíteni. Embereket fizetni, média, meg minden ami kell. Mindent a sajtát kis vagyonkádból fogsz fizetni, vagy elfogadsz adományokat? Ha adományt fogadtál el, rögtön vállalod a kockázatát, hogy az adomány nem tiszta forrásból származik. Nem tudhatod. Ha nem fogadsz el - és ezt csak nagyon gazdag emberek tehetik meg, akik az előéletük folytán általában eleve könnyen zsarolhatókká válhatnak - még mindig ki vagy téve a veszélynek, hogy azt a pénzt a tőrbe csalásodra fordítják: embereket építenek a pártodba, a múltadat piszkálják, kamu botrányba kevernek, stb.
A politikában minden lépésre van ellenlépés. A közélet nem fizika, nincsenek tiszta képletek, nincs biztos nyerési stratégia.
Szerintem jó példa erre az LMP. elindultak, hogy majd más lesz a politika. Más lett?
Más szempontból, de jó példa a Fidesz is. Fiatal élcsapatként majdnem kibuktak a parlamentből 94ben, tehetséges technokratákként veszítettek egy létfontosságú választást egy ostoba populista programmal és a werber-féle mozgósítással szemben 2002-ben, de megtanulták a leckét. Most, félkatonai módszerekkel irányított, durván centralizált és szervezetileg is, kapcsolat-rendszereiben is megerősített pártként egész sikeresek. És viszonylag eredményes a kormányzásuk is, a lehetőségekhez mérten. Csak így lehet, másként nem. És ráadásul nyugdíjakat is kell még emelni.
Ha nem akarsz nagyot csalódni, ne várj csodákat a közéletben. Eredményeket csak lassan lehet elérni, s minden eredmény egyben újabb problémák forrásává válik.
De persze megértem, a blog olvasottságának a növeléséhez egy reális stratégia lehet a "közállapotok" általános ostorozása, csúsztatásokkal megtűzdelve, búsmagyarkodással nyakonöntve. Ezt sokkal többen értik, mint az értelmes vitaanyagokat, és sokkal veszélytelenebb,mint a tényfeltárás, ki se kell menni a szobából. Szóval van neked realitás-érzéked, de -okosan- csak a magad hasznára tartogatod, nem pazarolod az olvasók gondolatainak gazdagítására.
Nikorene 2013.11.14. 11:35:03
gyongyi70 2013.11.14. 11:37:15
Nikorene 2013.11.14. 11:37:19
Nikorene 2013.11.14. 11:38:50
karaván2 2013.11.14. 11:39:10
Nikorene 2013.11.14. 11:39:37
agi02 2013.11.14. 11:40:03
Ez azoknak a cégeknek éri meg akik pár hónapos működés után gyorsan fel tudnak szívódni. Nincs Magyarországon ingatlanjuk, hatalmas árukészletük, több száz alkalmazottjuk.
Azaz jellemzően nem a multik.
pl XY Kft megvesz több vonatnyi cukrot azt eladja nagyon kedvezményes áron, az Áfát visszaigényli majd mielőtt az eladás után be kellene fizetnie eltűnik a balfenéken. Majd másik néven alapít gyorsan egy másik céget és kezdi előről.
gyongyi70 2013.11.14. 11:41:26
Szintén hatóságtól tudom: amióta nálunk próbálják megfogni őket (mert próbálják!), átmentek Szlovákiába. Jelenleg Szlovákiában súlyosabb a helyzet. Mondhatjuk persze, hogy az minket nem érdekel, de sajnos minden mindennel összefügg.
Az EU-t kellene megreformálni: egységes adózás, ennyi.
eqlessootista 2013.11.14. 11:41:37
Nikorene 2013.11.14. 11:41:54
Conchobar 2013.11.14. 11:44:32
Nikorene 2013.11.14. 11:45:03
gyongyi70 2013.11.14. 11:48:16
eqlessootista 2013.11.14. 11:50:23
(merthogy magasan elismerésre méltó a tisztánlátása, köszönet érte és fogadja a jószívű biztatást)
(humorosan: Mr Rsutical for president, too! :) )
Ben Franklin 2013.11.14. 11:52:06
Mr. Rustical 2013.11.14. 11:54:11
Itt nincs köszönőgomb, úgyhogy ezen az úton szeretném megköszönni a hozzászólást.
Miért nem te írsz blogot? A kommented százszor értékesebb volt, mint maga a poszt. :)
csepke 2013.11.14. 11:56:52
Lord Snow 2013.11.14. 11:57:29
Itt ez a hír 1 hétig hír, utána mindenki szépen elfelejti. Átlépi, mint egy utcán heverő hullát, közönyös arccal.
Itt ez a normális.
A maffia uralma 100%-os és végleges. Kész az új rendszer, a következő rendszerváltásig ez van, lehet élvezni.
Erre már tényleg nem lehet mást mondani, egyszerűen ilyenek a magyarok, ilyen szinten állnak.
Angyalom Gábriell 2013.11.14. 12:00:57
Ha úgy tetszik cégekre rászáll és totálisan tönkreteszi, mert az elmaradt adót a nem politikai és gazdasági haveroktól be kell szedni. A nav ha egy meghatározott időre nem fejezi be a vizsgálatot, mert nem tudja, akkor kiterjeszti másra. Az ellenfelekkel való leszámolás egyetlen útja, ha a navot ráküldi a cégre, vagy éppen a navot elzavarja onnan. Látta valaki, hallotta valaki a nav elnökét egyáltalán szakmailag megszólalni? Vagy nem is ő irányítja a szervezetet? Szóval, ami itt megy valóban egy kis ember harca a kiábrándító és tisztességtelen politikával szemben. Szerintem sok cég tudna mesélni, hogy pro és kontra hogyan járt el velük szemben a nav, hogyan jelennek meg egy adóvizsgálatnál fegyverbe öltözve, megfélemlítve mindazokat akiktől adatinformációkat szednek össze. A nav ma már mindent lehallgathat, manipulálhat minden információval, ahogy ő akarja.
látjátok feleim szümtükkel 2013.11.14. 12:01:18
Lehet. Minden lehet. Csak azt nem lehet elfelejteni, hogy 3 éve uralja a mostani hatalom a NAV-ot, mi a fenéért kellen most megszállni?
Egy tény, a múlt hetekben olvastam, hogy egyre töb pert veszít el a NAV a bíróságokon ( kb. a perek 1/3-át ) és egyre több fellebbezésnek ad helyt a másodfokú adóhatóság is. Ez inkább arra mutat, hogy a revizorok mernek nagyokat álmodni. Oszt felébrednek. Talán Horváh Andrást is felébresztették.
Ben Franklin 2013.11.14. 12:02:11
Hol van ebben hír? /számok, nevek, információ, újdonság/
Nikorene 2013.11.14. 12:09:40
Ben Franklin 2013.11.14. 12:10:56
- Minden politika alapja az adó. Enélkül nincs politika, meg állam.
'mert a nav úgy tűnik, hogy politikai és gazdasági megrendelésekre dolgozik.'
- Ez az alkotmányos kötelessége.
Ben Franklin 2013.11.14. 12:12:03
hümhüm 2013.11.14. 12:12:15
Tartok tőle, hogy nem.
Ugyanis a közölt ábra meglehetősen értelmetlen, és főleg nem a láncolat végén álló kiskereskedők ÁFA-csalását bizonyítja. Nem tudom, hogy az illető revizor tényleg ezt a rajzot vázolta-e fel, de ha igen, akkor hülyeséget csinált.
Ugyanis:
1. Az ábrán szereplő szlovák gyártó cég ÁFA nélküli számlát nyújt be az "eltűnő kereskedő" cégnek, tehát az erre vonatkozóan nem igényelhet vissza ÁFÁ-t, ellenben köteles kifizetni 100 Ft-ot a szlovák cégnek.
2. Az "eltűnő" cég továbbadja a következőnek 80+ÁFÁ-ért, de kap (vesz) egy fiktív számlát 80+ÁFÁ-ért. Ennél a pontnál ez a cég bűncselekményt követett el plusz ÁFA csalást. Ezek után két lehetőség van:
- ez a cég nem fizet semmit a fantom számlázó cégnek
- fizet valamennyit (mondjuk 10%-ot) a hamis számláért.
Az első esetben (ami elég valószínűtlen), a kérdéses cég pénzügyi egyenlege 100 Ft költség, tényleges pénze viszont kb. 0 Ft, ha a láncban következő cég kifizeti neki a cuccot. Így formálisan nettó 80 Ft-ért kerül a piacra a 100Ft-ért importált áru.
A második esetben kb. 10 Ft mínusszal zárja a tranzakciót.
Lebukási veszély:
-a fantom cég nem ad be bevallást, így az övé elég csekély, pláne, ha időben eladja a céget valami ukránnak vagy thaiföldinek.
- az "eltűnő cég" lebukási veszélye nem kicsi, ha ad be bevallást és mérleget, ugyanis ha ezeket nem hamisítja meg, akkor rögtön látszik, hogy jelentős bevételhez gyakorlatilag nulla ÁFA tartozik, amire elég gyorsan ugrik a NAV.
Persze, ha az egész láncolat eleje feketén működik, akkor csak nyomozati tevékenység során derülhet ki az igazság, közönséges ÁFA revízióból nem.
Látható tehát, hogy az ÁFA csalást nem a láncolat végén álló multi meg nem multi kereskedő követi el, hanem a lácolat elején álló importőr ill. első beszerzési pont. Ha a láncolat végén állókat ellenőrzi a NAV, akkor lehetetlen egy ellenőrnek minden bizonylatot tartalmilag ellenőrizni: ez alkalmasint még csak a beszerzési számlák esetén is több tízezer esetleg százezer tételt jelent. Viszont bűncselekményre utaló bejelentés esetén elvileg köteles lenne elindítani a nyomozást.
Szóval, a faszinak elég kétesélyes a dolga. A NAV tudja dokumentálni, hogy egyetlen revíziót sem állított le, ugyanakkor meg nem tudni, hogy az illető revizor, ha jelentett, mit jelentett: bűncselekményre utaló tényeket, vagy csak feltételezéseket, vagy kérte az ÁFA vizsgálat kiterjesztését az összes beszerzési számlákon szereplő cégekre (amit ésszerűen viszont nem tud elvégezni a NAV).
Lord Snow 2013.11.14. 12:15:38
Ez a hír a világ minden normális országában kormányokat döntene, tüntetést, forradalmat, polgárháborút szítana.
Itt ez a hír 1 hétig hír, utána mindenki szépen elfelejti. Átlépi, mint egy utcán heverő hullát, közönyös arccal.
Itt ez a normális.
A maffia uralma 100%-os és végleges. Kész az új rendszer, a következő rendszerváltásig ez van, lehet élvezni.
Erre már tényleg nem lehet mást mondani, egyszerűen ilyenek a magyarok, ilyen szinten állnak.
Ben Franklin 2013.11.14. 12:16:31
- jobb mint a szlovák, cseh, német, francia.
micsoda véletlen.
Ben Franklin 2013.11.14. 12:17:05
belekotty 2013.11.14. 12:20:10
Nikorene 2013.11.14. 12:22:07
Ben Franklin 2013.11.14. 12:24:59
Lord Snow 2013.11.14. 12:29:01
"A maffia érdekeit sértem, a NAV is benne van"
"Hivatali visszaélés miatt tett feljelentést a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ellen Horváth András volt adóellenőr. Azt állítja, hogy az adóhatóság szemet huny a kiemelt adózók áfacsalásai felett. A kár becslése szerint ezermilliárdnál is nagyobb összeget jelent évente. Horváth az Indexnek beszélt a letelefonálásokról, a lebonthatatlan falakról, a hivatal öncenzúrájáról és a belső tisztogatásokról. Most a kormánytól vár segítséget, és azt mondja, az időzítés ellenére nincs politikai célja. Viszont gond lehet, hogy szerinte több kormánytag is az oligarchák láncolatainak a foglya."
index.hu/gazdasag/2013/11/12/horvath_andras_nav/
Ez a hír.
Ben Franklin 2013.11.14. 12:29:55
Nikorene 2013.11.14. 12:30:54
Nikorene 2013.11.14. 12:33:26
Csak az nem látja ezt, aki becsukja a szemét :)
ROTFL Manó 2013.11.14. 12:35:20
Stefánia vagdalt 2013.11.14. 12:41:15
Lord Snow 2013.11.14. 12:44:06
Nikorene 2013.11.14. 12:47:49
buddha 2013.11.14. 12:51:37
Nekem azt mondtàk,hogy Magyarorszàg jobban teljesìt,és ez igy is van!
tarackos 2013.11.14. 13:05:26
Ezt azért említem mert vicces erkölcsi alapállás ami a multikat köpködi pedig a nemmulti hazai is legalább annyit csal el.
A másik a rendszer: a rendszer működtetőinek érdeke az érintettek korrumpálása mert akkor nincs aki kibocsírtsa a bilit hiszen az ő szara is benne van. Így működött ez a kádár rendszerben is. Most volt az origon egy orosz bloggerrel riport és pont ezt írta le a ruszki maffiaállam kapcsán is.
A másik jellemzője a rendszernek az elvonásokon keresztül kiszolgáltatott helyzetben tartani a polgárt. Annyira, hogy havi pár ezerért pitizzenek, mint a kutyák.
Nyugger, család, kkv etc. tök mindegy, egy tál rizsért eladó legyen a magyar ha meg nem úgy is van vaj a fején...
tarackos 2013.11.14. 13:06:17
ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.11.14. 13:23:42
ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.11.14. 13:31:56
Előző melóhely : felvettek egy igazgatót rendrakásra. A faszikám 3 hónap után repült, mert a külföldi vezetésnél valaki felnyomta, hogy a saját fejvadászégével kötött szerződést a multihoz munkaerő-kölcsönzésre.
Jelenlegi cég : 2 éve vagyok itt, egy pénzügyes már repült. Vajon miért?
Olyat is hallottam már, amikor multinál megmondták, hogy hiába van olcsóbb ajánlat, bizonyos helyről kell bizonyos cuccot rendelni.
gyongyi70 2013.11.14. 13:34:26
ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.11.14. 13:34:50
- Ez az alkotmányos kötelessége."
Általánosságban igen, de nézzük csak, kinek a megrendelésére, és mit csinál! Ez a lényeg, hogy nem mindig azt teszi, amit tennie kell.
ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.11.14. 13:35:48
Ezek repültek, mert éppen rosszul jártak. Sok másik nem repül.
Te láttál már szegény adóellenőrt? Én még nem.
gyongyi70 2013.11.14. 13:42:03
kisQtya 2013.11.14. 13:43:50
:( És lopják ki a büdzséből a vérrel befizetett adóforintokat. Közben bosszúznak egy revizorral... Mert belemászott a NAV vezetésének lelkivilágába. Ez a fontos....
sanyix 2013.11.14. 14:02:59
"a gyűlölt multik legalább befizetik az adót, a feketéző köcsög vállalkozók meg nem"... aha ja, befizetik az adót... már amennyit megbeszéltek az elvtársakkal :D
ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.11.14. 14:10:20
@kisQtya: +1
@sanyix: Meg mondjuk az itteni gyártó cégek annyira nem fizetnek itt sok adót, működési modelljükből következően. Nekünk még ez is sok pénz, nekik nagyon megéri.
Ben Franklin 2013.11.14. 14:20:46
Ben Franklin 2013.11.14. 14:21:52
Ben Franklin 2013.11.14. 14:23:51
Mindenki más találgat, a %-ról meg minden másról.
panelburzsuj 2013.11.14. 14:30:39
"Hivatali visszaélés miatt tett feljelentést a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ellen Horváth András volt adóellenőr."
Ez az Index-riport első mondata.
Vagy te a vastagbötűs kiemeltet nem szokod olvasni?
index.hu/gazdasag/2013/11/12/horvath_andras_nav/
Ben Franklin 2013.11.14. 14:34:12
Ben Franklin 2013.11.14. 14:37:17
'Btk. 225. § Az a hivatalos személy, aki azért, hogy jogtalan hátrányt okozzon vagy jogtalan előnyt szerezzen, hivatali kötelességét megszegi, hatáskörét túllépi, vagy hivatali helyzetével egyébként visszaél, bűntettet követ el, és három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.'
panelburzsuj 2013.11.14. 14:40:20
Ezt az újságírókkal beszélgesd meg.
(Fölteszem: a hivatal nem tud magával visszaélni, csak az alkalmazottai, az újság meg nem tud pongyolulni, csak a skriblerei.
Ahogy párt sem tud port hinteni - csak a bérencei.)
panelburzsuj 2013.11.14. 14:41:43
Derék famulusom vagy.
Ben Franklin 2013.11.14. 14:41:54
nu pagagyí 2013.11.14. 14:45:24
A költségvetés akkor bukna, ha elcsalnák a bevételt, ez azonban logisztikai probléma lenne, mi a fenét kezdjenek több mázsa papírpénzzel (a kártyás vásárlás rögtön számlára folyik, nem lehet eltüntetni)? A készpénz tisztára mosásáa nem a multik műfaja, inkább a sarki kisboltosé.
Ott tudna egy multi szakítani, ha az Áfa visszaigénylő, "eltűnő" cég haszna a menedzsmenté lenne, saját zsebbe. Lehet, hogy így van, de biztos, hogy semmilyen kideríthető kapcsolódási pontot nem hagynának, így a NAV nem nagyon tudhatja, hogy vigyáznia kellene a csaló céggel.
Ki tud többet?
panelburzsuj 2013.11.14. 14:51:15
Szóval: tett feljelentést, vagy nem tett?
panelburzsuj 2013.11.14. 15:08:44
Ezért figyelemreméltó ez a cikk.
Mert radikáljobb létére sem a "politikusbűnözés" vonalat üti, hanem a "globaloböllérest".
Cukisodás über alles...
Nikorene 2013.11.14. 15:12:31
Azzal érvelni, hogy nincs is bizonyítéka, csak sejtése, mikor pont az a baj, hogy szerinte lett volna, csak nem engedték dolgozni, olyan "csubakka védelem" szerû.
látjátok feleim szümtükkel 2013.11.14. 15:44:55
Már miért ne tudná a NAv elvégezni az összes beszerzási számla kapcsolódó vitszgálatát? Ki, vagy mi akadályozza?
látjátok feleim szümtükkel 2013.11.14. 15:47:53
Tényleg szomorú, mert ezt teszik, pedig van már unios ítélet is arról, hogy a számlabefogadó nem felel a számlakiállító által eltitkolt áfáért.
látjátok feleim szümtükkel 2013.11.14. 16:03:54
Figyelj csak:
X elad Y-nak 100 kütyüt. Ennek ugye van áfája, de számlát az ügyletről nem álltanak ki. Y tovább adja mondjuk egy multinak az árut, megkapja az áfát, de nem akarja befizetni sem a fordított áfát, sem a vevőjétől kapott áfát. Mit tesz? Csekély összegért vesz, vagy csinál valós cégadatokkal egy hamis beszerzési számlát ( ezt egyébként nehéz bizonyítani, a számlakészítő ritkán kerül elő ), és azt berakja a könyvelésbe, majd visszaigényli az áfát a bevallásában. Azt, amit a multi fizetett neki szembeállítja a hamis számlával, és a különbözetet - már ha van - fizeti. Szoktak fizetni kisebb összegeket, hogy ne legyenek feltűnők, és ne adjanak okot vizsgálatra.
Most gondold át, mit tud ezen a folyamaton a revizor bizonyítani. Azt, hogy a multi tudott az üzleti parnere adócsalási szándékáról?
A mai világban a vevő sokszor nem is találkozik az eladóval, megrendeli interneten vagy telefonon az árut, megkapja számlával együtt, és fizet. Kész.
Lehet, hogy Horváth revizor is azt gondolta, amit ő sejt és bizonyítéknak lát, az a bíróságon is megáll. Nem tudhatjuk, mert adótitkok miatt nem fog a NAV nyilvánosan védekezni. Mint ahogy Horváth sem mondhat a nyilvánosságnak koknrét tényeket. De van rá egy ötösöm, hogy a feljelentése nem fog pert eredményezni amiatt, amit fentebb írtam.
gyongyi70 2013.11.14. 16:11:17
még bonyolítja az ügyet, hogy a láncban a multi előtt lévő 1-2-3 cég még teljesen szabályos... csak a 4.-5.-6. tájékán lehet vmi simli...
Én egyébként azért nem értem, hogy jutott egy nagy merész lépéssel arra a következtetésre, hogy a multi benne van... milyen bizonyítékok lehetnek erre? sztem semmi, csak annyit lehet tudni, hogy a multi sejti, hogy gyanúsan olcsó az áru... és itt jön az, amiért többen megorroltak rá... fogyasztóként is feltűnhetne, hogy gyanúsan olcsó ez+az...mégis megvesszük... de, szépen kifizetjük, kapunk nyugtát, a multi be is fizeti utána az áfát, miért gyanakodnánk fogyasztóként, hogy vmi áfa-csalásban veszünk részt? sejteni lehet persze... egyébként a termelő cégek is sok mindent sejtenek... ők is megtehetnék, hogy kizártólag csak közvetlenül a kiskernek adnak el, s akkor nem csalnak adót az árujukkal.. de ha a biz-baz bt. többet kínál, akkor dőlnek az elvek mindjárt...
jet set 2013.11.14. 16:23:02
panelburzsuj 2013.11.14. 16:26:05
"termelő cégek"
Mennyien gyártanak kristálycukrot - és mennyien raktároznak, csomagolnak, adnak-vesznek?
látjátok feleim szümtükkel 2013.11.14. 16:32:05
Na akkor nézzük ezt a gyanúsan olcsót.
Van nekem egy csikreólam, és abban van x csirke, ami már vágósúlyban van. El kéne adni, de a kutya sem akarja megvenni. Ugyan akkor meg már hozzák a következő csapat csikért, ki kell üríteni az ólat. Mit lehet tenni? Eladom olcsóbban, akár veszteséggel is ( mert így még visszajön valamennyi a befektetett értékből ) vagy várok amíg jön olyan vevő aki jobb árat ad. Ugye! Ha kiszámítod mennyibe kerül a továbbtartás, akkor inkább eladod a kisebb veszteséggel ( és a multi meg értékesítheti olcsóbban az átlagos piaci árnál ). Ez az ésszerű. Vagy szerinted nem?
panelburzsuj 2013.11.14. 16:38:42
Csirkénél meg pont fordított a piramis.
Szóval én nem vagyok abban biztos, hogy egy "termékpálya-központú" adóztatást ne lehetne korrumpálni - ha arra jelentős igény támad.
gyongyi70 2013.11.14. 16:40:31
T mint T 2013.11.14. 16:50:23
Csak valahogy engem injabb az a halfej izgat, ami buzlik: ami hagyja ezt. Ami meggazdagszik ebbol...
látjátok feleim szümtükkel 2013.11.14. 17:18:16
viphulb 2013.11.14. 18:28:17
"És a különadó? Az a pár milliárd smafu?
És a CBA-t miért nem említed?
Mert magyar? Hát, nem az..ellenben tolvajok ők is."
Ha valaha is lett volna vállalkozásod tudhatnád, ha egy adott rendszerben mindenki csalja az adóz, akkor te sem maradhatsz ki, mert csődbemész. Egy fecske nem csinál nyarat, pláne ha csődbement. Reális esély a változásra csak rendszerszinten lehetséges.
Mr. Waszabi 2013.11.14. 19:48:27
De érdekes dolog, hogy a NAV/APEH húsz éven át sosem került fókuszba. Ki hiszi el, hogy nem volt politikai befolyás/nyomásgyakorlás? Szerintem senki.
A faszi pedig nem kockáztat semmit, hisz lemondott, mielőtt nyilatkozott volna. Ideje, hogy valami napvilágra kerüljön ebben a témában is. Hisz a FIDESZ pont azt propagálja, hogy tisztázódjanak a zavaros dolgok, legyen végre rend az országban. Jó alkalom végre arra, hogy ezt bizonyítsák:)
Alick 2013.11.14. 21:11:43
Régebben az ilyen hajlamok megvalósítását összeesküvésnek vagy maffiának nevezték. A párt ugyanaz, csak szebben hangzik. :)
"Nem a pártokkal, és nem is politikusokkal van a baj, hanem az ellenőrizetlenségükkel."
Jogos... csak éppen a párt égisze alatt szétkenhető a személyes felelősség.
"Avval, hogy bármennyi nehézséget okoznak, újra megválasztják/meg akarják választani őket. Pedig egy demokráciában semmi helye a hatalomban olyanoknak, akik úgy fogják fel: megválasztottak, tehát 4 évig azt csinálok amit akarok"
Oké, és ezt adminisztratíve hogyan érjük el..?
Az utolsó 100 komment: