Deluxe metró, avagy a cifra nyomorúság
Címkék: közlekedés belváros 4-es metró Tarlós István Budapest kesztyű nélkül Demszky Gábor Bazsó Bálint
Tweet
Hamarosan átadják a négyes metrót, nagy az öröm, lesz nemzeti színű szalag, rengeteg sajtófotó, megajándékozott első utas, életében először metrózó politikus, nagyívű beszédek. Csúnya dolog ebbe belerondítani, most mégis megtesszük.
Ennek mindössze egy oka van: a négyes metró megtervezése, kivitelezése, s egyáltalán a léte egy nagy és méregdrága hazugság.
Kismilliószor elmondták, leírták a közlekedési szakmát képviselő független szakértők, hogy ez a luxusberuházás nemhogy nem old meg egyetlen problémát sem, de ráadásként még újakat is gyárt.
A négyes metró hosszú-hosszú évek óta szívja el az uniós forrásokat a valóban szükséges projektek elől, neki (és a hozzá körömszakadtáig ragaszkodó Demszky-érának) köszönhetőek a széteső buszok, a menetrendszerűen közlekedő nosztalgiavillamosok és a matuzsálemi korú HÉV-ek, a szétrohadó villamospályákról, illetve utakról nem is beszélve.
Elavult tervek alapján tervezték meg, rossz nyomvonallal, jelenlegi formájában gyakorlatilag semmit nem köt össze semmivel (meghosszabbítására semmi esély, így méltó folytatása a hármas metrónak), sem Dél-Buda, sem Rákospalota közlekedési gondjait nem orvosolja (egyes lakótelepek közlekedését pedig egyenesen rontja). Mindezek mellé a megállókat értelmetlenül drágán, pazarló módon (természetesen saját anyagi lehetőségeinkhez képest) tervezték és építették meg. Láthatóan az utolsó szempont volt itt a takarékosság, így a tervezők fantáziájának semmi sem szabott határt.
Az utazási idő összességében nem változik, ráadásul az építkezés költségvetésének megkurtításakor - jól példázva ezzel Demszkyék gondolkodását - épp a P+R parkolókat vették ki a projektből, gyakorlatilag beismerve ezzel, hogy a szemükben nem az agglomerációból bezúduló autóáradat, hanem egyedül a felszíni közösségi közlekedés leépítése volt a cél.
Így azonban a beruházás megtérülési mutatója gyakorlatilag teljesíthetetlen, különösen úgy, hogy a dugódíj bevezetését a választások utánra halasztották. Mivel a behajtási díj bevezetését a 4-es metró finanszírozásáról szóló európai uniós finanszírozási szerződések előírják, ezért előfordulhat, hogy az unió egyszerűen visszaköveteli a támogatás egy részét – magyarul még többet fizethetünk ezért a tákolmányért.
Persze a kormányváltással nem sok minden változott. Az ellenzékből még - joggal - kritizált metró hirtelen jó eszköz lett a kampány közeledtével, amit akkor is át kell adni, ha a szakmai szervezetek eközben kézzel-lábbal tiltakoznak, mondván finoman szólva is komoly biztonsági rések vannak még, elég csak a biztosítóberendezés hiányosságaira, vagy a sín végi bakba belerongyoló Alstom szerelvényre gondolni.
Hosszan lehetne részletezni a hiányosságokat, de a legfőbb baj igazából a gondolkodással van. Azzal, amely még mindig úgy vélekedik a városi létről, annak szövetéről és keringéséről, vagyis a közlekedésről, mintha 1972-ben lennénk. "Az utast le kell vinni a föld alá, a felszínen pedig minden négyzetmétert át kell engedni az autós forgalomnak".
E gondolkodás tarthatatlanságát a Váci, az Üllői és a Rákóczi út menti állapotok mutatják a legjobban, a belvárosi autópályákkal szétszabdalt, mocsokban, zajban vergődő városrészek pedig sem élhető, sem működő Budapestet nem feltételeznek.
Persze ez a kényelmes önkormányzati és céges autókban üldögélő politikust és „szakértőt” a legkevésbé sem érdekli. Az előbbinek csak az a fontos, hogy valamit átadhasson még a választások előtt (ő úgyis csak aznap fog metrózni), utóbbit csak az, hogy megtervezhessen egy méregdrága, ámde jelen állapotában értelmetlen metrót.
Cifra nyomorúság ez, nincs miért örülnünk.
Bazsó Bálint
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Baloldali érték 2014.01.08. 20:41:09
Gratulálok az igazi ősszoci "merjünk kicsik lenni" mentalitáshoz. Szerencsére az ország egyre nagyobb része jól megvan nélküle :)
Ne zavarjanak a tények, hogy ez az ország a 4-es metró előtt már képes volt felépíteni 3 metrót és 4 reaktorblokkot. A 4-es metró projekt töketlensége csakis az MSZP-SZDSZ számlájára írható.
"Paks 2" meg nem valósulása esetén remélem te fizeted ki a különbözetet a "Paks 2" által termelt áram és az import fölgázon termelt áram ára között.
F173 2014.01.08. 20:45:00
J.László 2014.01.08. 20:45:35
Ha csak röfögni tudsz tahógyerek, akkor fogd be. Különben téged ki kérdezett?
tobeor 2014.01.08. 20:47:14
Én csak azért emelem ki Paksot, mert az még a mega-giga drága 4-es metrónál is 10x nagyobb nagyságrend lenne. Papíron. A tervezőasztalnál. A Tv-be szemrebbenés nélkül behazudott politikusi nyilatkozatokban. A végére meg 20x is nagyobb lesz, minimum.
@Baloldali érték: Vagy nagyon ostoba vagy, vagy direkt bele akarod rángatni az országot egy kurva nagy bukásba. Nem tudom melyik a rosszabb.
És most lássuk hogy fogsz behúzott farokkal eltakarodni válasz helyett: mennyi volt a 4-es metró első tervezett ára, és hol tart most az ára (úgy hogy még mindig nincs kész)?
_most_ 2014.01.08. 20:48:52
J.László 2014.01.08. 20:51:57
Bocsánat a közbeszólásért. Amikor végre elkezdett valamit csinálni kb. 15 év után, abból lett minden idők egyik legnagyobb korrupció-cunamija.
Nemzeti Dohányos 2014.01.08. 20:52:29
Balt 2014.01.08. 20:52:47
Nemzeti Dohányos 2014.01.08. 20:55:02
_most_ 2014.01.08. 20:55:51
NemNick 2014.01.08. 20:56:22
Nem arról van szó, hogy temessük be a csöveket és adjuk el ócskavasnak a kis kedvencedet, hanem, hogy többszázezer utas már _évek óta_ használhatná azt az infrastruktúrát (és az általad felsorolt jótékony hatásait), ami elől ez elszívta a pénzt.
Örüljünk hát, de nagyon!
Itt egy reálisabb értékelés, arról, hogy mennyi hasznot hajt ez a kis projekt:
mentalisdeficit.blog.hu/2014/01/07/sokan_rafaragnak_a_negyes_metroval
tobeor 2014.01.08. 20:59:03
"megjött az a fidesztroll, aki a mai napig nem érti mi volt a baj a trafikmutyival :) Itt is add elő a cinikus és aljas hazugságaid, biztos nagy sikert aratsz majd :)"
@Nemzeti Dohányos: Ezek szerint te tisztában vagy az árával. Megmondanád nekem, meg az ország népének hogy mennyibe fog kerülni? Bruttó, mindenestül. Kösz :)
álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2014.01.08. 20:59:56
álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2014.01.08. 21:00:59
J.László 2014.01.08. 21:01:05
Ne itt kompenzáld magad félnótás, hanem fordulj szakemberhez.
álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2014.01.08. 21:02:31
tobeor 2014.01.08. 21:02:54
Amúgy nem "kis kedvencem", a dedós stílust tartsd meg a dedós haverjaidnak. Ha 98-ban a Torgyán-Orbán kormány nem állítja le, akkor valóban egész biztosan évekkel ezelőtt átadták volna - bár nem csak emiatt csúszott, a csúszásban pont az (is) benne van amit magyarázok: hogy ez az ország nincs azon a szinten, hogy ekkora projekteket a tervezett határidővel és a tervezett költséggel megvalósítsa. Pont ezt magyarázom...
álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2014.01.08. 21:02:59
Hakapeszi Miki · http://mentalisdeficit.blog.hu 2014.01.08. 21:03:06
kollégák jól átvették a témánkat, ügyes. de legalább majdnem egyetértünk.
Baloldali érték 2014.01.08. 21:05:24
Mint az a 80-as években megépült "kurva nagy bukás" amelyik ma is megbízhatóan a magyar villamosenergia termelés felét adja?
Fogd már fel: olyan opció nincs hogy nem épül semmi. Lehet választani hogy atomerőmű lesz, vagy gázüzemű/olajtüzelésű erőmű lesz a kieső paksi blokkok helyett. Vázold fel honnan kerítessz 2000 megawattnyi alaperőművet, ami olcsóbban termel, és kisebb politikai-gazdasági függést eredményez mint a gázüzem.
"És most lássuk hogy fogsz behúzott farokkal eltakarodni válasz helyett: mennyi volt a 4-es metró első tervezett ára, és hol tart most az ára (úgy hogy még mindig nincs kész)?"
Teljesen lényegtelen az MSZP-SZDSZ töketlenségi együtthatója a paksi bővítés vizsgálata során.
==T== 2014.01.08. 21:06:06
Eleve nem lett volna szabad kinyitni a megállók tetejét a felszín felé, mert felesleges +költség, ráadásul így a vonal óvóhelyként sem lesz használható.
Másrészt egy metró alapvetően egy funkcionális létesítmény, ami a föld alatt megy, semmi szükség rá, hogy túlcsicsázzák. Persze igénytelen se legyen.
zobod 2014.01.08. 21:09:33
==T== 2014.01.08. 21:09:58
Baloldali érték 2014.01.08. 21:10:19
Francba, már megint náci lettem :D
Baloldali érték 2014.01.08. 21:11:51
A sivár betonsiló-design?
tobeor 2014.01.08. 21:12:00
Na jó, még egyet... csak mert olyan vicces téged szivatni :)
Hetesi Zsolt fizikus:
"2. A nemzetközi tapasztalat azt mutatja, hogy az erőmű ára a tervezettnél kb. kétszer nagyobbra fog nőni az építkezés alatt, továbbá az építkezés időtartama is meghosszabodik a tervezetthez képest nagyjából 50%-al."
Persze tudom, szerinted a magyar ballerek miatt drágul a világon minden erőműberuházás, viszont ha Simkcskáék csinálják (tisztességes versenyben nyerik majd el!), na akkor fillérre annyi lesz ahogy előre megmondják :DD
Istenem, ha az ostobaság fájna, üvöltenél...
Szociknak vége 2014.01.08. 21:14:19
''Az izraeli kormány a közeljövőben tervet fogad el több tízezer franciaországi zsidó Izraelbe hozatalára három év leforgása alatt - írja a Jewish Press. Hasonló nagyságú alijára az etiópiai zsidókat kimentő Salamon és Mózes akciók óta nem volt példa.
A Franciaországot elhagyó zsidók száma ma már elérte a tízezres nagyságrendet. Az ok nagyrészt az antiszemitizmus jelentős előretörése.''
Az ok nagyrészt az antiszemitizmus jelentős előretörése. - mimásbazmeg
Balt 2014.01.08. 21:15:18
Szociknak vége 2014.01.08. 21:15:45
Balt 2014.01.08. 21:19:07
Nem baller blog? Aszittem. :)
tobeor 2014.01.08. 21:20:58
Persze ha ragaszkodsz hozzá, hogy annyira hülye vagy, hogy te _tényleg_ nem érted mi volt a baj az egész ország dohány-kiskereskedelmének szervezett lenyúlásával, több ezer család kifosztásával, akkor ám legyen: nem hazug vagy hanem hülye :)
Balt 2014.01.08. 21:22:14
A minap jártam a Rákóczi csarnok előtt. Szép, szép az a betonlejtő-paraván, de hogy a térszerkezetet teljesen hazavágta, az vitathatatlan.
Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2014.01.08. 21:24:44
Senki nem volt kártékonyabb az MSZP-SZDSZ-es Demszky-Hagyó vészkorszaktól Budapest tekintetében.
Sikkasztottak, elkúrtak, végkielégítettek, hátrányosan szerződtek ahol csak tudtak.
Miközben semmi értékelhetőt nem alkottaka zon kívül hogy 20 évig kampányoltak azzal a 4-es metróval, amit Tarlós fog átadni.
tom1034 2014.01.08. 21:31:47
die nadel 2014.01.08. 21:33:27
Baloldali érték 2014.01.08. 21:34:20
Tehát?
Nemzeti Dohányos 2014.01.08. 21:37:34
Nemzeti Dohányos 2014.01.08. 21:41:16
tobeor 2014.01.08. 21:41:27
Na, esetleg mégis összeszeded magad, és válaszolsz rá hogy mennyi volt a 4-es metró első tervezett ára, és hol tart most? vagy csak kamuzol tovább? Azt legalább tudod mennyi lesz Paks bővítésének az ára, és milyen lesz majd az energiahelyzet Európában 20 év múlva? :) Nem tudsz te semmit...
BPO654 2014.01.08. 21:43:12
M4 valszeg soha nem fog metérülni, fenntartása évente plussz 7-10 Mrd Ft lesz. Úgy Jáunk vele mint az M7-essel, meg a M3 metróval. Teljesen lerohad 20-30 év múlva s vagy lesz rá pénz vagy nem.
tobeor 2014.01.08. 21:43:28
BPO654 2014.01.08. 21:48:49
Ja és gyorsabban beér a vonat a belvárosba mint a metró.
M3 felújítása szerelvényekkel 200-250 Mrd lenne, a kápmegyeri hoszabbítás plussz 50 Mrd kb.
cso zsi 2014.01.08. 21:52:19
A 4-es metró vágánya (némi alagút-magasítással??) jó lett volna a Keleti és Kelenföld között vasúti összeköttetésnek, ott drasztikus menetidő csökkenést jelentett volna, hogy nem a fejvégállomásra kell behúzni, majd onnan ki egy nemzetközi vonatnak, ami elsőbbséget élvez az összes hazaival szemben.
Napi szinten vannak kisebb nagyobb problémák a 2-es vonalon az új szerelvényekkel. Mi lesz a 4-esen, ahol vezető sem lesz benne?
A buszjáratokat már megint valami "okos koncepció" alapján összebarmolták, csak, hogy tereljék a népet a metróra, alkalmanként ez miatt plusz átszállásra kötelezve. (ami jelenleg plusz vonaljegyet is igényel a nem bérleteseknek)
BPO654 2014.01.08. 21:52:39
DezInf 2014.01.08. 21:52:55
Hülye MSZP csicska vagy semmi más.
Budapest most is nyögi Demszky és Hagyó hátrahagyott szerződéseit.
195 milliárdra becsülték eredetileg és mire Tarlós odakerült már 400 milliárdra duzzadt a 4-es metró költsége a II. szakasz nélkül.
Nem beszélve a kötbérekről ami már 2010-ben látszott hogy a város terhére megy, az elbaszott szerződések miatt.
A ballibektől kártlkonyabb állatfaj nem létezik.
BPO654 2014.01.08. 21:54:04
BPO654 2014.01.08. 21:55:57
cso zsi 2014.01.08. 21:59:11
A gond ott van, hogy a Váci, és az Üllői kapott metrót, de minden más felszínit elvesztett, míg a Rákóczin (jelenleg) normális felszíni közlekedés van, tehát minden metrómegálló között is van buszmegálló. A Váci, és az Üllői melletti utcákból anno 100-150 métereket kellett gyalogolni a villamoshoz, buszhoz, most ugyanonnan 4-500 körül a közelebbi metróhoz.
tobeor 2014.01.08. 22:02:14
cso zsi 2014.01.08. 22:03:09
Káposztáson már nem tudnának felszállni a vonatra a munkába igyekvők, meglehetősen telítettek a szerelvények.
BPO654 2014.01.08. 22:08:27
"Abba a nagy hibába eshetünk bele, hogy kihasználhatatlan torzóként hagyjuk bebetonozódni a városba, ha dacból nem építjük meg a folytatását. A BKK térképéről látható hogy alig tudja kiváltani a buszokat a középső szakasz, a hiányzó bosnyák téri és gazdagréti szakaszok nélkül.
www.bkk.hu/m4/images/terkep_m4_busz.jpg
Ha nem is azonnal, de a 3-mas metró felújítása után, az 5-ös metró első ütemmel párhuzmosan meg kell építeni a folytatást, különösen a pesti oldalon."
Nem dacból nem épül meg, hanem mert nincs rá pénz és nem is lesz, mert az eu nem ad, másból meg nincs. A Bosnyákig el kéne vinni, a 3 köztes megállóból csak a Hungári krt.-it szabad megépíteni a másik kettőt nem. A déli hosszabítás tán még fontosabb lenne a sok autós miatt aki bejöna városba. A Bosnyák felé egy köztes megállóval 100-110 Mrd ft, a déliről nincs is info sem. Újpalotáig meg még a fene sem lát el.
M3 felújítása legkorábban 2016. addig bizti nem bírja ki.:D
M5? Az 2050.
Egyébként ha normál metróként épült volna meg, tehát nem automataként akkor most elmehetne az Örsig M2 vonalán -közös használatú pálya.
Ezzel a módszerrel lehetne M3-M5 is, közös használatú pályán, mivel Nyugati-Kálvin lenne a közös szakasz, Arany J u-i megálló megszüntetése mellett. S akkor már csak 1-1 megállónyi szakasz hiányozna, úgymint: Kálvin-Boráros (1972 óta terv!!!!!!!!), ill. Nyugati-Szépvölgyi út.
BPO654 2014.01.08. 22:09:31
zobod 2014.01.08. 22:11:40
BPO654 2014.01.08. 22:15:04
Ráadásul vannak olyan civilek, akik a Keletitől villamost vinnének a metró helyett. Namármost; A nagyon okos VEKE elnök bizonyos Dorner Lajos ha megmondaná h hogy a frászba száll át (mindig max kapacitás számokkal számolunk), a 800 fős metróról a 800 fő a 350 fős Combinóba, mármint mind a 800? Mert saját oldalukon nagyon erőltetik ezt a témát, csak erről a kis bibiről mélyen hallgatnak!!!
tobeor 2014.01.08. 22:22:42
Muzsikok közt 2014.01.08. 22:24:02
Kitört a holokauszt!
''Az izraeli kormány a közeljövőben tervet fogad el több tízezer franciaországi zsidó Izraelbe hozatalára három év leforgása alatt - írja a Jewish Press. Hasonló nagyságú alijára az etiópiai zsidókat kimentő Salamon és Mózes akciók óta nem volt példa.
A Franciaországot elhagyó zsidók száma ma már elérte a tízezres nagyságrendet. Az ok nagyrészt az antiszemitizmus jelentős előretörése.''
Az ok nagyrészt az antiszemitizmus jelentős előretörése. - mimásbazmeg
Nemzeti Dohányos 2014.01.08. 22:25:02
zobod 2014.01.08. 22:33:44
Baloldali érték 2014.01.08. 22:46:38
@tobeor:
"mennyi volt a 4-es metró első tervezett ára, és hol tart most?"
Mivel egy félválaszt adtál arra hogy lövésed sincs mi lesz Paks helyett, frissen kimásoltam a wikipédiáról:
1998. április 130 mrd
2004. július 195 mrd
2005. 236 mrd
2006. november 295 mrd
2009. április 353 mrd
2009. október 366 mrd
2012. október 452 mrd
Baloldali érték 2014.01.08. 22:55:42
Nem azt mondanám bibinek hogy hányszemélyes metróról hányszemélyes villamosra szállnak át, hanem hogy a Keletinél, metróvégállomásnak teljesen alkalmatlan helyen.
A legjobb dolog amit a 4-es metróval kezdeni lehet az a 2. szakasz megépítése. Torzóként üzemeltetni hosszú távon pénzkidobás, átszállási kényszert keltve egy olyan helyen, ami nem utasforgalmi, hanem projektütemezési okok miatt lett csak végállomás.
tobeor 2014.01.08. 23:04:16
@Baloldali érték: no, és szerinted a 450+ milliárd hogy viszonyul a 130 milliárdhoz? és mire tippelsz mire lehet ebből következtetni Paks esetleges bővítésének költségei kapcsán, ahol azonban nem száz, hanem ezermilliárdokkal gurigáznánk?
Nemzeti Dohányos 2014.01.08. 23:04:49
Ezek az árak meg nem is annyira tragikusak. 130 milliárd mai értéke 300 milliárd, tehát a drágulásból 170 milliárd szimplán infláció, a tökölés ára (igen, Viktor négy éves tökölése is drágábbá tette, kedves jobbosok). 150 milliárd marad elkúrásokra, korrupcióra, arra, hogy az ország forintban termel, de euróban fizet pl a metrókocsikért (és hát nem a forint erősödött..), hogy a vezetés gyenge volt és minden útbaeső utca térkövezését elszámolták a metróhoz. Utóbbi például Paksnál egyből kiesik :)
Muzsikok közt 2014.01.08. 23:11:43
Már alig várom hogy megmutassa a Bandi hogy HOL VAN A PÉZ?
Nemzeti Dohányos 2014.01.08. 23:21:37
McKinney 2014.01.08. 23:22:14
Nade van itt még szerencsére jópár csodálatos és hasznos dolog, csak kettőt had említsek: M7 völgyhíd, M6 alagutak, meg az egész M6 Szexárdtól délre úgy ahogy van.
nemeza 2014.01.08. 23:26:23
A legszörnyűbb az, hogy ha már építettek valamit, miért nem Újpalotán kezdték?
Gondoljon bele mindenki, vagy csak nézzen a térképre: mennyi buszjáratot váltana ki ténylegesen, ha Újpalotától ugyanilyen hosszúságban épül meg, felőlem ugyanennyi megállóval.
Mert ez így valóban csak arra jó, hogy a felette lévő köztereket megcsinálták :)
Egy fórumkérdésre adott válaszból kiderül, hogy kb. 50db autóbuszt lehet kidobni, amit a metró átadása, és a villamospótlások lezárulta tesz majd feleslegessé.
Mindenesetre ha valaha Demszkynek szobrot szeretne állítani valaki, mindenképpen a 4-es metró egy állomására tenném. :)
2014.01.08. 23:35:57
2014.01.08. 23:38:41
Pont most olvastam cikket arról,hogy szerte ez EU zónában meredeken esik a felhasználás a spórolás és az alternatív energiaforrások miatt.
cso zsi 2014.01.08. 23:53:40
tobeor 2014.01.08. 23:56:26
Én arról olvastam nemrég cikket, hogy az USA-ban is csökken. 50 éve a gazdasági növekedés-recesszió hullámaival szinkronban nőtt-csökkent a fogyasztás, és ez az összefüggés most tört meg először, mert a gazdaság felfutóban, a fogyasztás meg nem. Ott is spórolnak, sokan vesznek a háztetőre napenergiásat, de főleg egyre energiatudatosabbak, és egyre jobban figyelnek arra is hogy kicsit fogyasztó gépeket szerezzenek be.
Mondjuk a magyar tendencia biztosan pont a fordítottja lesz, mert a kamu rezsicsökkentéssel a pazarlásra ösztönzik a magyarokat, pedig így is nagyon pazarló a magyar fogyasztás.
Arra is kíváncsi vagyok, hogy az okos és sikeres magyarok által most kiröhögött szegény lúzer németekkel mi lesz pár év múlva. Ha ilyen mértékben építik ki továbbra is az alter rendszereiket, pár év múlva jobb napokon akár energiaexportőrré is válnak.
röhögő 2014.01.09. 00:45:19
Hehehe... napelemes zöldhülyék! :-))
Ezt olvassátok el! És ez Hawaii, ahol qrva drága a vellany (81 froncsi) és állandóan süt a nap. :-))
www.napi.hu/nemzetkozi_vallalatok/nem_alom_ingyen_aram_ot_even_belul.572764.html
"A technológiai fejlődésnek, az állami támogatásnak és a panelek árcsökkenésének köszönhetően robbanásszerűen bővül a háztetőkre szerelt napelemek használata az USA-ban: az elmúlt két évben a paksi atomerőmű kapacitásának másfélszeresével borították be házaikat az amerikaiak.
Hawaii lakosai a sokak által irigyelt napos időjárás miatt forró doboznak nevezik házaikat, amelyekben állandóan megy a légkondicionáló. A szigetcsoport drágán importált olajból állítja elő az elektromos energiát, amelynek ara kilowattóránként 37 cent (81 forint). Itt kerül a legtöbbe az elektromos energia az USA-ban, még a napfényes Kalifornia lakói is csak fele ennyit fizetnek, a 37 cent az országos átlag háromszorosa
Egy 140-150 négyzetméteres lakás havi villanyszámlája elérheti a 400 dollárt (90 ezer forint), ezért a napenergia felhasználása sokkal inkább hangzik racionális gazdasági döntésnek, mint a környezetvédelem érdekében hozott áldozatvállalásnak. Különösen igaz ez, ha figyelembe vesszük, hogy a telepítés költségét 65 százalékkal csökkenthetik a helyi és a szövetségi állam adóhitelei - derül ki a Bloomberg összefoglalójából.
Számoljunk!
A hírügynökség cikkében leírja egy házaspár esetét. Walkerék 18 panelből álló, majdnem hat kilowatt áramtermelési kapacitású napelemtáblát telepítettek a házuk tetejére 35 ezer dolláros (7,7 millió forint) költséggel. A kiadást hitelből finanszírozzák, amelynek törlesztőrészlete havi 305 dollár (67 ezer forint). Mini naperőművűket hozzákapcsolták az elektromos hálózathoz, bízva abban, hogy áramszolgáltatójukkal az úgynevezett nettó mérés alapján számolhatnak el. Ez azt jelenti, hogy az általuk előállított, és a hálózatba táplált áram értékét levonják a dróton érkező energia árából.
Walker úr azzal számolt, hogy ennek eredményeként havonta 18 dollárra (4000 forint) csökken a villanyszámlája - ez adódik hozzá a törlesztéshez. Figyelembe véve, hogy a szolgáltatótól vásárolható áram ára a következő években várhatóan nő, kalkulációja szerint a megtakarításnak köszönhetően öt év alatt térülhet meg a beruházása. Attól kezdve ingyen juthatnak hozzá az elektromos energiához.
Ellenforradalom
A dolog sima ügynek látszott egészen addig, amíg az áramszolgáltató, a Hawaiian Electric Industries Inc. (HECO) nem közölte Walkerékkel, hogy nem csatlakoztathatják rendszerüket az elektromos hálózathoz. Az indok: olyan sok helyi lakos épít naperőművet a háza tetejére, hogy bejövő elektromos energia úgynevezett veszélyes áramtüskéket okoz a szolgáltató rendszerében, amelyek károkat okozhatnak. Egyelőre tanulmányozzák, mit tehetnek. A Walker házaspár addig egyszerre törleszti a napelem-telepítés költségét és korábbi áramszámláját.
A hasonló helyzetbe kerülő fogyasztók úgy vélik, hogy a HECO csak a profitját védi. A cég viszont az új energiaellátási korszak úttörőjeként tekint magára. A sok napsütésnek köszönhetően számtalan fogyasztója telepít napelemeket, amelyek integrálása új kihívást jelent. Ígéretük szerint márciusra kisakkozzák, hogyan oldják meg a technikai gondokat, illetve ez mennyibe fog fájni ügyfeleiknek. A szakértők szerint mindkét fél álláspontjában van igazság."
midnight coder 2014.01.09. 06:37:41
Balt 2014.01.09. 08:00:44
Mi a hazugság, faszkalap? Ténykérdés: a hipermarketekben nem lehet dohányterméket árulni. A dohányzás visszaszorítását a WHO komoly nemzetközi díjjal jutalmazta. Az ellenzéki sajtó felfújta az ügyet az 1 db szexárdi macskaherélő "vallomására" alapozva, hogy ő hallott valamit, mely szerint a pályázatok kiírásának helyi bírálatában bizonyos politikai szempontokat is érvényesítettek. (Írtam, hogy esetleg vitatható, bölcs volt-e ezt helyi szintre bízni, bár ugye "a zuniós szubszidiaritás alapelve" blablabla.)
Innentől kezdve a metróban láthatóan alaposan melléugrottál. De sebaj, még nem jön a szerelvény. :))
Balt 2014.01.09. 08:04:08
Ja, persze amin rugóztok: sajnálatos módon nem utolsósorban a "politikai ügyfelfújás" hatására a trafikokat sorba rabolják ki elvtársaid, de legalábbis vélelmezhetően nem akad köztük Fidesz-fan. Eddig megvan? :) Ne bánkódj, nem ezen a pár kieső szavazaton fog múlni! :)))
Balt 2014.01.09. 08:06:27
Balt 2014.01.09. 08:10:48
vajdasagi 2014.01.09. 08:21:48
A következtetést vond le magad.
Balt 2014.01.09. 08:28:45
www.origo.hu/itthon/20131008-orban-dijat-kapott-a-dohanyzas-visszaszoritasaert.html
droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2014.01.09. 08:46:28
engelbert (törölt) 2014.01.09. 09:07:48
cso zsi 2014.01.09. 09:39:55
Winston Smith 2014.01.09. 10:49:18
"Francia építészhallgató (23):
2005-ben voltam Budapesten néhány napot. Nagyon tetszett. A metró még mindig nem készült el, mi? A bátyámat látogattam meg, aki a metróépítkezésen vezetett egy projektet, és mondta, hogy az életében nem látott még ilyen korrupt dolgot, és hogy mennyire mindenki abban érdekelt, hogy minél tovább tartson, hogy a lehető legtöbbet lehessen lopni."
Forrás: panamericana.blog.hu/2013/06/28/a_velemeny_magyarorszagrol_ii
Winston Smith 2014.01.09. 10:53:41
Albu 2014.01.09. 11:03:12
Ez a szakma önmagát fogja kinyírni.
(20 éve kezdtem bele, okleveles közlekedésmérnök vagyok.)
Tóth Ágas 2014.01.09. 11:43:49
nagyon fáj, hogy kikoptatok a hatalomból?
KissGecihuszár 2014.01.09. 11:50:14
www.bkk.hu/m4/info.php
Aztán, mint olyan, aki immár 20-on éve amatőr módon foglalkozik -többek közt- a BKV-val is, szóval annyi hozzáfűznivalóm lenne, hogy alapvetően az M4 nem egy baromság, de így, ebben a formában, s főként ezen a költségszinten kivitelezve már azt kell, hogy mondjam, hogy akkor inkább így ne! Ennek csak úgy lett volna értelme, hogy egészen Budaörs széléig megy, ahol egy legalább !10ezer! férőhelyes, igényesen kialakított, kamerákkal teletűzdelt P+R parkoló, Volán, BKV végállomás készül, illetve Pesten legalább a Bosnyákig megy, ahol dettó -akár a régi nagybani helyén- egy minimum 5ezres P+R áll rendelkezésre. Tekintettel arra, hogy ez az opció egy jó ideig a sci-fi kategóriába fog tartozni, ezért most a lehető legoptimálisabban kell kialakítani a kapcsolódó felszíni BKV, Volán, Máv és nem utolsó sorban autós hálózatot, csatlakozási lehetőségeket. A napokban írtam a BKK-nak egy levelet, melyben (a teljesség igénye nélkül) javasoltam pár alternatívát a fentebbi linkben szereplő elképzelésekkel szemben, ugyanis pl teljesen feleslegesnek tartok 9 db viszonylatot közlekedtetni a Rákóczi úton, hiszen ha a 33-as is elmenne a bosnyákig, akkor ugyan minek a gyorsból "simává" vedlő 233-as ugyanodáig. Meg a 112-est sem célszerű elvinni a Bosnyákig, illetve mindek a 8E-t elvinni Palotára, ha indul egy 108E is Újpalota-Blaha közt,stb... Na, mindegy, majd meglátjuk, még milyen javaslatok fognak érkezni a különböző civilszervezetektől, a többi professzionális véleményvezértől, illetve a "botcsinálta szakértőktől", aztán hogy majd ezekből végül is mit hoz ki a nagytiszteletű BKK, majd utána az "élet"...
KissGecihuszár 2014.01.09. 12:00:20
KissGecihuszár 2014.01.09. 12:02:10
Mad Mind 2014.01.09. 14:10:39
Pont a palagázra nem kéne hivatkozni, mivel senki sem tudja, hogy milyen hosszútávú hatásai lehetnek a kifejtésnek. Rövid távúról már vannak sejtések, pl. földrengések, megsüllyedhet a talaj vagy egyszerűen beszakadhat.
Mad Mind 2014.01.09. 14:13:00
Mert legyen HappyEnd meg ezüsthajó kft, a közgépes úton. Ugye? Főleg, hogy az állítólagos szétkúrás közepében ott trónolt egy bukott harcitörpe a parasztjaival.
cso zsi 2014.01.09. 16:14:09
Másrészt attól, hogy nem szimpatizálok a jelenlegi vezetéssel, nem jelenti azt, hogy a másik naplopó bandát kedvelném.
Aki egy kicsit figyel, átlátja a dolgokat, és mindkét fél hibáit észreveszi.
"Egyik kutya, másik eb"
Mindkettőben ott van a rendszerváltás előtti "kemény mag" tagjaiból jópár.
Színházat látunk, ők meg bratyiznak az öltözőben.
Aki meg mozgatja a szálakat, az láthatatlan.
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.01.09. 17:27:44
Kilenc viszonylatot terveznek megtartani a hetes vonalán a Rákóczin. Ha ezek mindegyike 15 percenként jár (És még gyakrabban fog, mert pl a 8-as az önálló szakaszán minimum 10-12 percenként kell járjon), akkor is kevesebb, mint két percenként megy el egy busz.
KissGecihuszár 2014.01.09. 17:37:10
fotelfasiszta 2014.01.10. 15:29:09
DezInf 2014.01.11. 09:55:53
Na mizu nicktolvaj?
Saját neveden nem mersz naffijú lenni?
Merd már magad felvállalni szerencsétlen fidextoprongy:))))
Nagyon szeretsz más bőrébe bújni te kis ferdehajlamú szellemharcos:D
A lopott nickeken való hozzászólásokért is fizet a futtatód?
A nicktolvajok is jobban tejjesítenek!!!!
DezInf 2014.01.11. 09:58:31
Ez egy nicktolvaj hermafrodita fidexbuzeráns:)))
Szeret mások bőrébe bújni, mert a sajátját már ő is utálja.
Egy beteg elme :))))
BPO654 2014.01.13. 16:58:05
A birkaság főleg a történelmünk miatt van, meg fel van osztva a világ, vannak nagyok, kicsik, meg néhány önálló sehová nem tartozó arcoskodó, mint É-Kórea, meg Kuba.
Van-e láthatatlan kéz?
Lehet. Mindenesetre innen 40 év alatt kivittek 242 Mrd USD-t, és ezt épp egy inkább a baloldalhoz köthető gazdasági napilap írta meg először. Csak ott már csak a beregeltek nézhetik meg. Ebből a pénzből itt 20 új metóvonalat lehetett volna építeni, de még a Kálvin-Boráros szakasz sem épült meg, pedig 1972 óta terv!:S
www.szeretetfoldje.hu/index.php/cikkek-irasok/3702-doebbenetes-mennyiseg-penz-hagyta-el-magyarorszagot
propeller.hu/itthon/2705568-dobbenetes-mennyisegu-penz-hagyta-el
Az utolsó 100 komment: