uber-v-taxi.jpgA taxis vs. Uber ügyben többről van szó mint, hogy van egy újabb technológia és a hülye taxisok nem akarják elfogadni, hogy halad a világ.

Aki személyt szállít A-ból B-be azaz egy szolgáltatást nyújt pénzért cserébe. Az Uber pedig éppen úgy személyszállítást szervez, mint a taxis cégek. (Annyi különbséggel, hogy az előbbit a legtöbben mellékállásként végzik.) Ellenben jelenleg rájuk nem vonatkozik semmilyen szabály. A szabályok viszont nem ok nélkül jöttek létre. A taxisofőröknek PÁV-ot kell letenniük, számlát kell adniuk, hitelesített taxiórát kell beszerelniük. A főváros nem ok nélkül hozta meg a taxis rendeletet sem. Az volt a cél, hogy a szolgáltatás színvonala biztosítva legyen megfelelő gépkocsikkal és sárga színnel. Ez utóbbi városképi szempontból is fontos lehet.

Az Uber Magyarországon nem fizet adót. A sofőrök nem felelnek meg a fővárosban jelenleg érvényben lévő szabályoknak. A szabályokkal nem kell egyetérteni, azok jogosságán lehet vitatkozni de nem az a megoldás, hogy a piac bizonyos résztvevőitől elvárjuk a szabályok betartását, másoktól nem. Ebből a szempontból lényegtelen, hogy mennyire innovatív az Uber-féle fuvarszervezés.

Másik szempont viszont, hogy a piac túl van szabályozva és a fogyasztóknak nincs igényük a magasabb szintű szolgáltatásra. A megoldás szerintem az lenne, ha ezt az igényt próbálnák meg a jogalkotók kielégíteni úgy, hogy teljesíthető szabályokat, megfelelő adóztatási rendszert hoznak létre az Uber sofőröknek de a taxisoknak is. A vállalkozás indítás feltételeit és az adózást jelentősen egyszerűsítik (erre Magyarországon minden vállalkozásnál szükség lenne). Felülvizsgálják igény van-e például a gépkocsik korának szabályozására.

A sofőrök értékelése és a GPS alapú díjszámítás is egy ötletes dolog, amit lehetne ellenőrzötté tenni. És, ha azt látjuk, hogy az értékeléses rendszer biztosítja azt, hogy pl. csak a megfelelő vezetési képességű sofőrök  szállítsanak személyt, akkor el lehet akár tekinteni a PÁV meglététől.

Mindez viszont csak úgy megy, ha előbb rengeteg jogszabályt módosítanak.  Azután például kötelezni az Ubert egy hazai cég létesítésére akit lehet ellenőrizni és a pénzmozgások után akár a hazai cégtől onnan levonni az adót... Stb.

A kérdés összetett, és bizonyos szempontból az Uber-t támogatóknak és a taxisoknak is igaza van. Ami biztos: a kérdést sok szemszögből kell vizsgálni és több szempontot figyelembe véve kell több jogszabályt módosítani.

Rózsa Ábel

-->
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

A bejegyzés trackback címe:

https://jobbegyenes.blog.hu/api/trackback/id/tr248284090

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GNDL 2016.01.18. 21:35:35

„Mindez viszont csak úgy megy, ha előbb rengeteg jogszabályt módosítanak.”

A kulcsszó a „dereguláció”... a szocialista tervgazdálkodásból és a piacgazdaság kommunista-típusú szabályozásából végre nyitnia kellene a törvényhozásnak a „szabad piacgazdaság” felé. Mondjuk így 25 évvel egy állítólagos rendszerváltás után pont ideje lenne, anno 25 éve is ez lett volna a cél... de kicsit elkúrták... vagyis nem is kicsit. :)

Csakhogy van itt egy kis probléma... nevezetesen a posztkommunista korrupt politikai elitünk és kádárista szimpatizánsaik, akik nagyjából az útjában vannak bármiféle európai felzárkózásnak, így a piacgazdaság szabadabbá tételének. Márpedig így nem fog menni, hogy az ország túlnyomó többsége továbbra is kádárizmusban akar élni, viszont egy másik nagy része amelynek ez abszolút nem felel meg, inkább lelép az országból...

A fenti történet meg annyira jellegzetesen magyar, hogy egész nap ezen röhögök. :) Lásd, amiatt tüntetnek ezek a balfék taxisok, amit ők maguk hoztak saját nyakukra: index.hu/velemeny/2016/01/18/uber_taxi

Komolyan... műveletlen kádárista proletár gecik... az összes... :D

Krisz11 2016.01.19. 01:28:58

Tényleg nem fekete-fehér a történet. De annyi élősködő lehúzós taxist láttam már, hogy azt kell, hogy mondjam, nem kár értük.
Amúgy is 5-10 évük lehet maximum hátra, mire az önvezető autók kiváltják őket.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.01.19. 06:00:26

Az Uber tisztességtelen konkurrenciát folytat, ez vele az egyetlen gond. Minden más taxistársaságnak is csak azt kelljen teljesítenie, amit az Ubernek, ne többet, s minden rendben lesz. Mert az Uber valóban jobb, de jobb lesz tisztességtelen konkurrencia nélkül is.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.01.19. 06:01:59

Egyébként a magyar Uber irodája tőlem kb. 500 méterre van ITT...

EuroAstra · euroastra.hu 2016.01.19. 06:26:54

Bocs, hogy a csapos közbeszól: A taxisok a helyzetet és az előirásokat maguknak akarták. És a fagyi most visszanyal. Anno ugyanis igy akartak megszabadulni érdemi intézkedések nélkül a taxisok nagy részétől Budapesten, hogy szerintuk megszünjön a sokan vagyunk szituáció. Ebből a Főváros csak egy hulyeséget csinált, a drosztdijat. A többi az egységes arculat stb a taxisok vezetőinek követelésére jött létre, amit taxis vizsgával és sok egyéb baromsággal szintén ők turbóztak fel. A szöveg az volt,hogy így exclusivak. (Ferihegyi káosz természeetsen továbbra is maradt, mint a pályaudvarok melletti is.) Akkor megjelent egy konkurens, aki a fapados légitásaságokhoz hasonlóan az utas által tudottan is fapadosan annak minden kockázatával szolgáltat. És akkor a társulat elkezdi a szokásos könyörgöm akasszuk fel mentalitást. Akkor miért nem tuntetnek a normál légitársaságok a fapadosak ellen. Miért nem lázadnak a bádogbarakkok ellen, amit váronak használnak Ferihegyen a fapadosak? ha a kormány ésszel lép, akkor nem teljesiti az egyre abszurdabb követeléseket. Maximum néhány taxi mehet a roncstelepre, ha igy folytatjak....

Kong.Kinga 2016.01.19. 11:31:44

Lehet, hogy maximalizálni kéne az autó és sofőrszámot. Vagy államosítani az egészet, mint a BKV-t. Fizetni BKV automatáknál lehet előre. A taxisok fix fizetést kapnak. A taxizásra nem annyira üzletre, mint inkább városi szolgáltatásra lehetne tekinteni.

nevetőharmadik 2016.01.19. 12:02:30

Üdítően átgondolt és méltányos vélemény!

szekertabor · provo.blog.hu 2016.01.19. 12:13:12

Az a szomorú valóság, hogy a taxisok ugyanilyen jogon tüntethetnének a BKV ellen, az autósok, biciklisták, és a gyalogosok ellen is, hiszen mindegyik az ő profitjukat csökkenti. Ha pedig annyival inkább megéri ueberelni, mint taxizni, akkor ki akadályozza meg ebben őket?
Azonkívül huszonöt év tapasztalatával a taxisok jobban meggondolhatnák, mielőtt újra blokád alá veszik a várost.

István Tamasi 2016.01.19. 12:30:12

@BircaHang Média:
Te ocsmány bulesz birkaszar!
A mutyivezérkéd haverjai - Mészáros, Garancsi, Tiborcz stb- folytatnak tisztességtelen konkurrenciát.

István Tamasi 2016.01.19. 12:31:54

Ha a sárga taxisok csak szemernyi szimpátiára is vágynak akkor először is tegyék közzé az ÖSSZES eszközt és módszert amivel a taxamétert befolyásolják és szorítsák ki maguk közül az ügyeskedőket.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.01.19. 12:38:33

@annamanna:

Igen, Szófiában van az Uber kelet-európai központja.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.01.19. 12:39:22

@István Tamasi:

Ne gágogj, ez nem vezéred 1990-es taxispuccsa, ne reménykedj.

McZozo 2016.01.19. 12:44:50

@enigma.enigmaticus: Nem jo pelda a fapados legitarsasagok felemlegetese, mert ott a jogi kornyezet azonos cask az egyik mas uzleti modellt valasztott. Itt nemakarom vedeni a taxisokat meg lehet is hogy az o kezuk is benne volt anno a szabalyozasba, de jelenleg akkor is az a helyzet hogy mig az egyik mindenfele jogi korlat nelkul szurken uzemel addig a masik mindenfele szivatassal es kotsegekkel tul van szabalyozva. Igy nem lehet egeszseges verseny koztuk , mert egyertelmu hogy az uberes siman alavag arban mert neki nincs taxi engedely droszt penz diszpecser penz auto kor megszabas auto vizsgaztatasi megszabas foliaztatas ... Taxisnak mind ezt ki kell termelni mig az uberesnek nem. Egyszeruenmint a cikkben is irjak azonos alapokra kell hozni a kettot es akkor hajra aki job az eljen tul

Peterpapo 2016.01.19. 13:14:45

Abban teljesen egyetértek, hogy az Uber mondhatni szabálytalanul működik. Viszont azon is el kellene gondolkodni, hogy ma 100 km megtételére kb 2500 forintba kerül a benzin, ehhez képest egy kilométer ára, ha jól tudom 250 forint. Azt nem tudom mennyi adót kell fizetnie egy taxisnak, meg az autó is amortizálódik, de kissé túlzásnak tartom a százszoros árat.

Medgar 2016.01.19. 13:37:39

@Peterpapo: totalcar.hu/magazin/velemeny/2012/11/14/miert_hulyeseg_a_taxistorveny/

A költség kb 350-400 000 Ft/hó, ezután kezdesz el keresni.

Mi kell ahhoz, hogy Uber-sofőr legyél?

Min. 21 éves vagy
Min. 1 éve van jogosítványod
Az autód nem öregebb 10 évesnél (min. 2006-os gyártási év)
Büntetlen előéletű vagy
Közlekedési előéleti pontjaid száma nulla vagy ahhoz közeli szám.

Mi kell ahhoz, hogy taxis legyél?
www.bkk.hu/taxisoknak/

Lehet, hogy csak én érzem felemásnak a helyzetet.

Peterpapo 2016.01.19. 13:50:30

@Medgar:

Amit küldtél linket, abban az van, hogy napi 100-200 km-t tesznek meg, így az üzemanyagra egy hónapra 100000 forint költséget számolnak. Na most ha csak 100 kilométert tesznek meg utassal, akkor 4 nap alatt bejön a 100000 forint, azaz a hónap második felében pénzt keresnek, kb ugyanannyit, vagyis 350-400 ezer forintot. Kik keresnek ennyit manapság?

Peterpapo 2016.01.19. 13:51:13

@Medgar: Ja és mint írtam az elején, az Uber nem igazán szabályos ezt el kell ismerni.

István Tamasi 2016.01.19. 13:52:30

@BircaHang Média:
Te ocsmány bulesz birkaszar!
Menj te is mutyivezérkéddel Mongóliába és igyál csődörtől származó kumiszt.

dukeekud 2016.01.19. 14:22:47

@Krisz11: "Amúgy is 5-10 évük lehet maximum hátra, mire az önvezető autók kiváltják őket. "

Szerintem is, 10 ev mulva a robotjarmuvek, igyis ugyis felszamoljak az egesz problemat. Mert vagy robottaxik lesznek, vagy ha nem engedik a hatosagok, akkor mindenkinek, meg a kutyaknak is lesz onjaro autojuk.

2016.01.19. 14:39:44

Törvénybe kéne iktatni, hogy tüntetéshez kézben hordható táblákon, zászlókon,transzparenseken és hangosbeszélőn kívül tilos bármilyen segédeszközt (gépkocsi, trakor, kóberes szekér, T34 ...) igénybe venni. Ha már egyenlő elbírálásért tüntetnek taxiskámék.

2016.01.19. 14:41:26

@Peterpapo: Hihi, hozok egy szabályt, hogy orron, illetve szájon át tilos levegőt venni, onnan már te sem leszel szabályos :D

2016.01.19. 14:42:21

@Medgar: túlszabályozták a taxizást, most visszanyal a fagyi, mint ahogy valaki már előbb megjegyezte

Peterpapo 2016.01.19. 14:46:04

@pityókabor sommelier:

Nem teljesen, mert akkor veszek a seggemen. Hihi. :)

2016.01.19. 14:54:35

@Peterpapo: Kifele már nekem is megy :)

Veridicus76 2016.01.19. 15:18:12

Végre korrekt, árnyalt megközelítés a témában. Igen, pontosan arról van szó, hogy mindenkinek igaza van. A verseny jó, a tisztességtelen verseny rossz, mert megöli a versenyt. Az adócsalás vagy adóelkerülés pedig bűncselekmény.

L von Richthoven 2016.01.19. 18:00:51

Igazán jókat röhög az ember..
Hirtelenjében a taxisok lettek az adómorál lovagjai..
Fellángolt ismét a "piszkos multi kitalicskázza a milliárdokat..."
A taxisnak "komoly költségei" vannak nem is beszélve a "szaktudásról...."
Pedig itt semmi másról sincs szó, minthogy van itt egy szolgáltatás ami pontosan olyan még mindig mint a XX. század elején, (még droszt is van 1915ből), kikövetelt magának egy olyan szabályrendszert ami a középkori céheket is minősítené, csakazért, hogy monopóliuma lehessen egy szolgálatásra a XXI.században...
Talán a naptárra kellene nézniük, ha már teljesen elszálltak maguktól...
Talán ha a fogyasztó is szólahatna ezügyben, vajon akar-e feltétlenül sárga taxiban ülni, vagy megteszi egy akármilyen színű is, vagy netalán igényli a gyakoribb műszaki vizsga meglétét, ami különben mindig csak egy pillanatfelvétel, ne is beszéljünk a PÁVról ami nem tesz hozzá igazán sokat a jogosítványhoz (Emlékezzünk csak a gyalogosokra célozgató kamionsofőrre)
Az Uberre biztosan ráfér egy kis szabályozás de ne essünk át rendszeresn a ló tuloldalára.. A taxisokat pedig meg kell szabadítani egy rakás teljesen felesleges szabályozástól, de azoktól mindenképpen amelyeknek semmi gyakorlati haszna nincs, csak a költségeiket sokszorozza...
De a legfontosabb, hogy a soronkövetkező pályaalkalmasságin, ha még lesz, ki kell szűrni közülük azokat, akik úgy hiszik még mindig, hogy a farka csóválja a kutyát Ez legyen kizáró tényező!

T.Jani 2016.01.19. 21:22:07

Bár nem taxi, de hallotta valaki hogy a bankok embereket akarnak elbocsájtani azért mert az emberek az Interneten intézik a pénzügyeiket.
Követelem hogy azonnal tiltsák be az Internetet mert elveszi az emberek munkáját, tiltsák be a kombájnokat és a gépi talajművelést is, mert elveszi az emberek munkáját.

Zb74 2016.01.22. 14:11:30

Komolytalan dolognak tartom, hogy a teljes média ezeknek a nyomoronc fuvarosoknak a hisztijén pörög, amikor az Emőke által nyilvánosságra hozott alkotmánymódosítás-tervezet szerint egy saját hatáskörben elrendelt "terrorveszély-helyzetben" a mindenkori kormány magyarokat telepíthetne ki a lakóhelyükről, megtilthatná a külföldön élő barátainkkal való kapcsolattartást, betilthatná a rádiók/tévék működését, nemzetközi egyezményeket rúghatna fel stb. - vagyis mindent megcsinálhatna, amit nem szégyell. Nektek meg a taxisok vs. uberesek közötti nézeteltérés a legfontosabb problémátok.

bontottcsirke 2016.01.24. 10:32:09

A taxistársadalom semmit sem fejlődött. Lehetne mondani, hogy nekik igazuk van, de nincs. Az Ubereseknek meg a becsületes taxisok álltak, úgyhogy én PAv vizsga nem lététől nem tartok. Ez egy agyonszabályozott piac, ahol addig dagadt a szar, amíg kirobbant a vödörből. Majd most lehet visszalapátolni bele.
süti beállítások módosítása