A taxis vs. Uber ügyben többről van szó mint, hogy van egy újabb technológia és a hülye taxisok nem akarják elfogadni, hogy halad a világ.
Aki személyt szállít A-ból B-be azaz egy szolgáltatást nyújt pénzért cserébe. Az Uber pedig éppen úgy személyszállítást szervez, mint a taxis cégek. (Annyi különbséggel, hogy az előbbit a legtöbben mellékállásként végzik.) Ellenben jelenleg rájuk nem vonatkozik semmilyen szabály. A szabályok viszont nem ok nélkül jöttek létre. A taxisofőröknek PÁV-ot kell letenniük, számlát kell adniuk, hitelesített taxiórát kell beszerelniük. A főváros nem ok nélkül hozta meg a taxis rendeletet sem. Az volt a cél, hogy a szolgáltatás színvonala biztosítva legyen megfelelő gépkocsikkal és sárga színnel. Ez utóbbi városképi szempontból is fontos lehet.
Az Uber Magyarországon nem fizet adót. A sofőrök nem felelnek meg a fővárosban jelenleg érvényben lévő szabályoknak. A szabályokkal nem kell egyetérteni, azok jogosságán lehet vitatkozni de nem az a megoldás, hogy a piac bizonyos résztvevőitől elvárjuk a szabályok betartását, másoktól nem. Ebből a szempontból lényegtelen, hogy mennyire innovatív az Uber-féle fuvarszervezés.
Másik szempont viszont, hogy a piac túl van szabályozva és a fogyasztóknak nincs igényük a magasabb szintű szolgáltatásra. A megoldás szerintem az lenne, ha ezt az igényt próbálnák meg a jogalkotók kielégíteni úgy, hogy teljesíthető szabályokat, megfelelő adóztatási rendszert hoznak létre az Uber sofőröknek de a taxisoknak is. A vállalkozás indítás feltételeit és az adózást jelentősen egyszerűsítik (erre Magyarországon minden vállalkozásnál szükség lenne). Felülvizsgálják igény van-e például a gépkocsik korának szabályozására.
A sofőrök értékelése és a GPS alapú díjszámítás is egy ötletes dolog, amit lehetne ellenőrzötté tenni. És, ha azt látjuk, hogy az értékeléses rendszer biztosítja azt, hogy pl. csak a megfelelő vezetési képességű sofőrök szállítsanak személyt, akkor el lehet akár tekinteni a PÁV meglététől.
Mindez viszont csak úgy megy, ha előbb rengeteg jogszabályt módosítanak. Azután például kötelezni az Ubert egy hazai cég létesítésére akit lehet ellenőrizni és a pénzmozgások után akár a hazai cégtől onnan levonni az adót... Stb.
A kérdés összetett, és bizonyos szempontból az Uber-t támogatóknak és a taxisoknak is igaza van. Ami biztos: a kérdést sok szemszögből kell vizsgálni és több szempontot figyelembe véve kell több jogszabályt módosítani.
Rózsa Ábel
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
GNDL 2016.01.18. 21:35:35
A kulcsszó a „dereguláció”... a szocialista tervgazdálkodásból és a piacgazdaság kommunista-típusú szabályozásából végre nyitnia kellene a törvényhozásnak a „szabad piacgazdaság” felé. Mondjuk így 25 évvel egy állítólagos rendszerváltás után pont ideje lenne, anno 25 éve is ez lett volna a cél... de kicsit elkúrták... vagyis nem is kicsit. :)
Csakhogy van itt egy kis probléma... nevezetesen a posztkommunista korrupt politikai elitünk és kádárista szimpatizánsaik, akik nagyjából az útjában vannak bármiféle európai felzárkózásnak, így a piacgazdaság szabadabbá tételének. Márpedig így nem fog menni, hogy az ország túlnyomó többsége továbbra is kádárizmusban akar élni, viszont egy másik nagy része amelynek ez abszolút nem felel meg, inkább lelép az országból...
A fenti történet meg annyira jellegzetesen magyar, hogy egész nap ezen röhögök. :) Lásd, amiatt tüntetnek ezek a balfék taxisok, amit ők maguk hoztak saját nyakukra: index.hu/velemeny/2016/01/18/uber_taxi
Komolyan... műveletlen kádárista proletár gecik... az összes... :D
Krisz11 2016.01.19. 01:28:58
Amúgy is 5-10 évük lehet maximum hátra, mire az önvezető autók kiváltják őket.
BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.01.19. 06:00:26
BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.01.19. 06:01:59
EuroAstra · euroastra.hu 2016.01.19. 06:26:54
Kong.Kinga 2016.01.19. 11:31:44
szekertabor · provo.blog.hu 2016.01.19. 12:13:12
Azonkívül huszonöt év tapasztalatával a taxisok jobban meggondolhatnák, mielőtt újra blokád alá veszik a várost.
István Tamasi 2016.01.19. 12:30:12
Te ocsmány bulesz birkaszar!
A mutyivezérkéd haverjai - Mészáros, Garancsi, Tiborcz stb- folytatnak tisztességtelen konkurrenciát.
István Tamasi 2016.01.19. 12:31:54
McZozo 2016.01.19. 12:44:50
Peterpapo 2016.01.19. 13:14:45
Medgar 2016.01.19. 13:37:39
A költség kb 350-400 000 Ft/hó, ezután kezdesz el keresni.
Mi kell ahhoz, hogy Uber-sofőr legyél?
Min. 21 éves vagy
Min. 1 éve van jogosítványod
Az autód nem öregebb 10 évesnél (min. 2006-os gyártási év)
Büntetlen előéletű vagy
Közlekedési előéleti pontjaid száma nulla vagy ahhoz közeli szám.
Mi kell ahhoz, hogy taxis legyél?
www.bkk.hu/taxisoknak/
Lehet, hogy csak én érzem felemásnak a helyzetet.
Peterpapo 2016.01.19. 13:50:30
Amit küldtél linket, abban az van, hogy napi 100-200 km-t tesznek meg, így az üzemanyagra egy hónapra 100000 forint költséget számolnak. Na most ha csak 100 kilométert tesznek meg utassal, akkor 4 nap alatt bejön a 100000 forint, azaz a hónap második felében pénzt keresnek, kb ugyanannyit, vagyis 350-400 ezer forintot. Kik keresnek ennyit manapság?
Peterpapo 2016.01.19. 13:51:13
István Tamasi 2016.01.19. 13:52:30
Te ocsmány bulesz birkaszar!
Menj te is mutyivezérkéddel Mongóliába és igyál csődörtől származó kumiszt.
dukeekud 2016.01.19. 14:22:47
Szerintem is, 10 ev mulva a robotjarmuvek, igyis ugyis felszamoljak az egesz problemat. Mert vagy robottaxik lesznek, vagy ha nem engedik a hatosagok, akkor mindenkinek, meg a kutyaknak is lesz onjaro autojuk.
2016.01.19. 14:39:44
2016.01.19. 14:41:26
2016.01.19. 14:42:21
2016.01.19. 14:54:35
Veridicus76 2016.01.19. 15:18:12
L von Richthoven 2016.01.19. 18:00:51
Hirtelenjében a taxisok lettek az adómorál lovagjai..
Fellángolt ismét a "piszkos multi kitalicskázza a milliárdokat..."
A taxisnak "komoly költségei" vannak nem is beszélve a "szaktudásról...."
Pedig itt semmi másról sincs szó, minthogy van itt egy szolgáltatás ami pontosan olyan még mindig mint a XX. század elején, (még droszt is van 1915ből), kikövetelt magának egy olyan szabályrendszert ami a középkori céheket is minősítené, csakazért, hogy monopóliuma lehessen egy szolgálatásra a XXI.században...
Talán a naptárra kellene nézniük, ha már teljesen elszálltak maguktól...
Talán ha a fogyasztó is szólahatna ezügyben, vajon akar-e feltétlenül sárga taxiban ülni, vagy megteszi egy akármilyen színű is, vagy netalán igényli a gyakoribb műszaki vizsga meglétét, ami különben mindig csak egy pillanatfelvétel, ne is beszéljünk a PÁVról ami nem tesz hozzá igazán sokat a jogosítványhoz (Emlékezzünk csak a gyalogosokra célozgató kamionsofőrre)
Az Uberre biztosan ráfér egy kis szabályozás de ne essünk át rendszeresn a ló tuloldalára.. A taxisokat pedig meg kell szabadítani egy rakás teljesen felesleges szabályozástól, de azoktól mindenképpen amelyeknek semmi gyakorlati haszna nincs, csak a költségeiket sokszorozza...
De a legfontosabb, hogy a soronkövetkező pályaalkalmasságin, ha még lesz, ki kell szűrni közülük azokat, akik úgy hiszik még mindig, hogy a farka csóválja a kutyát Ez legyen kizáró tényező!
T.Jani 2016.01.19. 21:22:07
Követelem hogy azonnal tiltsák be az Internetet mert elveszi az emberek munkáját, tiltsák be a kombájnokat és a gépi talajművelést is, mert elveszi az emberek munkáját.