Összeesküvés-elméletek és -gyakorlatok – hol az igazság?
Címkék: hírek összeesküvés-elmélet tudomány tudás hit újságírás igazság konteó havas jon alternatív magyarázatok
Tweet
A történelem, a világpolitika, a gazdaság, a csillagászat, a táplálkozás, a vallás, az orvostudomány: az alternatív magyarázatok az utóbbi években viharos gyorsasággal rendítették meg emberek millióinak hitét, akik sokáig azt gondolták, egy közmegegyezésen alapuló, univerzális tudás birtokosai, amelyet náluk okosabb, hozzáértőbb emberek alkottak meg. Ez a közös tudás most minden eddiginél nagyobb kihívás előtt áll.
Mióta az internetnek (és még inkább a közösségi oldalak) hála az információkhoz való hozzájutás korábban minden képzeletet felülmúlóan gyors és egyszerű lett, még a tudatos médiafogyasztók is csak nagy üggyel-bajjal igazodnak el a hírek kusza dzsungelében. Sokszor még újságíróként is szabályos nyomozást kell folytatni, hogy kiderüljön egy először megdöbbentőnek tűnő információról, igaz-e. Gyakran még az angol- és némettudás sem segít, ha az eredeti forrás mondjuk egy sanghaji portálra vagy arab nyelvű twitter-bejegyzésre vezethető vissza.
Néha hetek telnek el, mire egy hoax annyira körbefut, hogy valaki végre hivatalosan megcáfolja, és kiderül, hogy pl. Özil nem adott pénzt a gázai gyerekeknek. Van, hogy soha nem derül ki az igazság, sokszor magát az „igazságot” sem könnyű körülírni, főleg ha nem egyszerű történésről, hanem összetett, egymással esetlegesen kapcsolódó események nehezen kibogozható szálairól van szó. Ilyenkor a „tájékozódj megbízható forrásból” jó tanács sem segít, mivel egy olyan fősodratú újság, portál, tv sincs (a Népszabadságtól a hvg.hu-n át a Hír TV-ig), amely több alkalommal ne hazudott, csúsztatott, hírhamisított volna bizonyítottan.
Akkor meg honnan tudja az ember, hogy amit olvas, az igaz? Hogy nincs a háttérben valami, ami miatt valakinek érdeke így vagy úgy tálalni? A settenkedő politikai-gazdasági nyomáson, öncenzúrán kívül nem szabad elfelejteni az emberi tényezőt sem, hiszen mindenki, aki a nyilvánossággal megoszt valamint (nem csak a hivatásos újságírók és bloggerek), személyes tudását, érzéseit, tapasztalatait, előítéleteit is beleszövi írásába: ami az agyában és a lelkében van, képletesen papírra kerül.
Naivan mondhatjuk erre, hogy aki tartalomgyártásra adja a fejét, az legyen elfogulatlan, objektív, de ez több ok miatt lehetetlen. Egyrészt közhely számba megy, de igaz, hogy amíg emberek fognak embereknek kommunikálni, addig az nem lesz objektív. Másrészt ugye ott vannak a finanszírozók, a tartalom előállítását pénzzel támogatók elvárásai. Harmadrészt meg ha veszünk egy ideális világot, ahol mind a tulajdonos, mind a szerkesztő, mind az újságíró száz százalékig korrekt és szinte a lélektelenségig steril, mi garantálja, hogy a hír eredeti forrása (a politikus, a tudós, az utca embere) már a kezdetek kezdetén nem ferdít? Akár tudatosan, akár tudattalanul.
Az antidogmák korát éljük
A híreknek nagyon kis része kvantitatív, mérhető, ellenőrizhető, kétség esetén bizonyítható. Mennyi eső esett tegnap? Mekkorát esett a forint hétfőn? Hány halottja van eddig az ukrajnai polgárháborúnak? Ezekre könnyű választ adni, bár a manipuláció lehetősége (és szándéka) adott, ha valakinek érdeke fűződik hozzá. De hogy szép volt-e tegnap az idő, milyen okok húzódnak a forint romlása mögött, és milyen háttérerők, érdekek feszülnek egymásnak az ukrajnai krízisben – médiamunkás legyen a talpán, aki száz százalékos magabiztossággal ki meri jelenteni, hogy az igazság teljes birtokában van, és ezt is osztja meg követőivel.
Aki el akar szakadni a celebek életétől, a termelési hírektől és a napi politika sárdobálásától, még nehezebb helyzetben találja magát. Nincs ugyanis olyan szeglete világunknak, a bennünket körülvevő észlelt valóságnak, amelyet ne lengene át valami, amit jobb híján úgy hívunk: „összeesküvés-elmélet”.
A történelem, a világpolitika, a gazdaság, a csillagászat, a táplálkozás, a vallás, az orvostudomány: az alternatív magyarázatok ezeken a területeken az utóbbi években viharos gyorsasággal rendítették meg emberek millióinak hitét, akik sokáig azt gondolták, egy közmegegyezésen alapuló, univerzális tudás birtokosai, amelyet náluk okosabb, hozzáértőbb emberek alkottak meg. Ez a közös tudás most minden eddiginél nagyobb kihívás előtt áll, ahogy gomba módra szaporodnak az említett tudás és kompetencia legkülönbözőbb fokán álló emberek tabudöntögetői elméletei.
Az antidogmák egy részérőll első olvasásra megmondjuk, hogy értelmetlen zagyvaság, mások elgondolkoztatnak, és vannak olyanok is, amelyek annyira logikusnak tűnnek, hogy azt mondjuk rájuk: „ennek igaznak kell lennie, de legalábbis van benne igazság”. Persze ami logikus, még nem biztos, hogy igaz.
Rendet vágni a káoszban: 3 fogalom
Az „összeesküvés-elmélet” nem csak pontatlan, hanem félrevezető kifejezés is, már azt is mondhatnánk, hogy kitalálói és elterjesztői szándékosan vesznek egy kalap alá különböző fogalmakat, de ha ilyet mondanánk, az már összeesküvés-elmélet lenne. Mert mit is jelent valójában ez a szó? A pontos definíció szerint „olyan közéleti álláspont, amely feltételezi, hogy részben vagy egészében feltáratlan vagy indokolatlannak látszó események, cselekmények mögött egy általa megnevezett csoport áll”.
Az összeesküvés-elmélet lényege pontosan ez, hogy valakik (politikusok, pénzemberek, kutatók, stb.) titokban, a nyilvánosság megvezetésével idéznek elő olyan eseményeket, amelyek számukra hasznosak, a társadalom egésze (vagy bizonyos része) számára pedig káros. Összeesküvés-elmélet például, hogy az embereket mérgező vegyi anyagokkal permetezik (chemtrail), hogy a világon a valódi hatalmat egy kiválasztott titkos társaság (szabadkőművesek, Bilderberg-csoport, Illuminátusok) gyakorolja, vagy hogy az Egyesült Államokban az 50-es, 60-as években embereket szándékosan fertőztek meg betegségekkel, hogy hatásukat megfigyeljék és ellenszerüket kifejlesszék.
Vannak szép számmal olyan esetek is, amikor egy esemény hivatalos magyarázata sántít, esetleg a mai napig teljes homály fedi a részleteket. Ekkor (különösen, ha az ügyet széles társadalmi érdeklődés övezi) szárnyra kapnak más magyarázatok, egyesek kipótolják a hiányzó részeket, mások teljesen új megvilágításba helyezik a történteket. Ezen alternatív magyarázatok között lehet összeesküvés-elmélet is, de közös jellemzőjük nem ez. Az köti össze őket, hogy nem fogadják el az esetek hivatalos indoklását. A legtöbb alternatív magyarázat híres emberek halála (JFK, Marilyn Monroe, Jörg Haider, Lady Diana, Fenyő János) kapcsán született, de számos történelmi esemény (holokauszt, holdra szállás, 911, magyar rendszerváltás), illetve egyéb rejtélyes eset (Gyatlov-incidens, Voynich-kézirat, malajziai repülőgép eltűnése) van, amely megmozgatja az emberek fantáziáját, és hajlamosak feltételezni, hogy amit tudni lehet, az nem a teljes igazság.
Végül, a harmadik csoportra talán tudományon kívüli magyarázat a legjobb kifejezés, mivel ezek szögesen ellentmondanak mindannak, amely a modern, 21. századi tudomány alapjait, jelenlegi tudásunkat képezi. Ide tartozik a keleti orvoslástól kezdve az összes ezoterikus tanon át a párhuzamos világokról, földönkívüli lényekről, rejtélyes helyekről (Bermuda-háromszög, Antarktisz, Tunguzka) szóló elméletek.
Elméletből gyakorlat, sci-fiből valóság
Bár vannak átfedések, a különböző konteók többé-kevésbé jól besorolhatók valamelyik kategóriába. Mindháromban vannak szép számmal olyan elképzelések, amelyek hajmeresztőek vagy nevetségesek, ám számos „öszeesküvés-elméletről” időközben kiderült, hogy valójában gyakorlat. A külön tematikus napokat tartó Index kedden közölt egy cikket Amikor a konteóról kiderül, hogy valóság címmel. Ebben több olyan eseményt szedtek össze, amelyeket évtizedekig „összeesküvés-elméleteknek” tartottak, míg végül (többnyire az iratok titkosításának feloldása után) kiderült, hogy valójában megtörténtek.
Bár ebben az összeállításban nem szerepel, tavaly megjelent egy könyv, amely alapos levéltári kutatás után hozott nyilvánosságra megdöbbentő részleteket arról, milyen orvosi kísérleteket végeztek az Egyesült Államokban egészen a 70-es évekig árva gyerekeken. Ha valaki pár éve azt mondta volna, hogy az amerikai kormány tudtával és támogatásával hatéves gyerekeket fertőztek meg szifilisszel, tömtek tele LSD-vel, vetették alá elektromos sokkolásnak és kasztrálásnak, valószínűleg a legtöbben elhajtották volna, hogy túl sok X-Aktát nézett. Ma már tudjuk (?), hogy ez a szomorú valóság.
És itt jön a fő kérdés: ha ilyen elképesztő esetekről kiderül, hogy nem a fantázia szüleménye, honnan tudnánk teljes bizonyosságról kijelenteni bármire, hogy hülyeség? Persze vannak szélsőséges esetek, például azt csak viszonylag kevés ember gondolja komolyan Magyarországon, hogy Orbán Viktor valójában gyíkember, és a magyarok tényleg a Szíriusz csillagkapuján keresztül érkeztek bolygónkra, de mi van a kevésbé elvetemült gondolatokkal? És vajon mennyivel meredekebb 2014-ben azt állítani, hogy a világunk párhuzamos univerzumok között lebeg, mint négy évszázaddal korábban azt, hogy a Föld, amin élünk, nem áll, hanem emberi ésszel felfoghatatlan sebességgel mozog?
Hitbeli kérdés
Hajlamosak vagyunk azt feltételezni, hogy a konteókban az emberek az értelem-érzelem, illetve tudás-tudatlanság alapján hisznek, vagy nem hisznek. A saját tapasztalatom azonban nem ez. Én úgy látom, az emberek többsége az alapján hisz el egy elméletet, hogy annak igaz volta egybevág-e érdekeivel, illeszkedik-e korábbi tapasztalataihoz, előítéleteihez. Kovács Béláról például mindenki azonnal elhitte, hogy orosz ügynök, aki utálja a Jobbikot, mert el akarta hinni. A Kuruc.info olvasói hasonló logika alapján tudni vélik, hogy az ISIL szélsőséges muszlim szervezet vezetője valójában Moszad-ügynök, hiszen a zsidóktól „minden kitelik”. Lehet, hogy mind a két férfi ügynök, lehet, hogy csak az egyik, lehet, hogy egyik sem. Nem is ez a lényeg, hanem a hitbeli megerősítés, hogy amit gondolok a világról, az helyes, és nem én vagyok a hülye, hanem a többiek.
És ez nem csak a politikában van így: aki hinni akar a túlvilági életben, azt semmilyen tudományos bizonyíték nem fogja meggyőzni arról, hogy nincs Isten, és a halál után az abszolút semmiben olvad szét a lelkünk.
Egy biztos: ha minden alternatív és tudományon kívüli magyarázatot hozzácsapunk a legőrültebb összeesküvés-elméletekhez, és ezeket összemosva idiótának tartunk minden embert, aki alapvető bizalmatlansággal szemlél bizonyos dogmákat, és nem hajlandó kritikátlanul visszhangozni azokat, akkor ezzel nem segítjük sem a dolgok valódi természetének megismerését, sem az egymás iránti toleranciát. Jómagam sokkal kevésbé tartom megvetendőnek azt az embert, aki több órányi youtube videót megnéz és több száz oldalt elolvas a szeptember 11-i támadásról, mint azt, aki elhiszi, hogy pár papírkéssel felszerelt arab terrorista külső segítség nélkül, az egész amerikai légvédelmet kicselezve felhőkarcolónak vezetett két Boeinget.
Mert a legnagyobb összeesküvés-elmélet azt hinni, hogy nincsenek összeesküvések.
(Ui: Bár senki nem kért meg rá, és pénzt se kapok érte, mindenkinek, akit érdekel a téma, ajánlom figyelmébe tiboru izgalmas Konteó könyvét, illetve az alapjául szolgáló blogot. Senkit nem akar meggyőzni, csak felsorol bizonyos eseményekhez kapcsolódó elméleteket. Az Univerzum titkait fürkészőknek pedig a Morgan Freeman narrációjával készült A féreglyukon át c. sorozat jelenthet maradandó élményt.)
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Így lehet bárkiből gyilkost csinálni, ha te irányítod a médiát és a rendőrséget 2015.01.12. 17:02:13
Trackback: Sírva fogja véresre keresni magát kollégái halálán a Charlie Hebdo 2015.01.12. 17:00:00
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
bigmax 2014.08.12. 15:18:33
bigmax 2014.08.12. 15:25:59
ErrOr 2014.08.12. 15:30:47
bigmax 2014.08.12. 15:33:01
Vén barom vagy ,csak az unokád meg ne tudja ,hogy mekkora a hulladék vagy.
Amúgy köszi a 8 osztályos töri meséd,élmény volt.Tőled többet nem is vártam.
bigmax 2014.08.12. 15:35:43
Ha annyira nyilvánvaló és látványos mint ahogy állítod akkor valami nem stimmel.
Blogger Géza 2014.08.12. 15:40:09
bigmax 2014.08.12. 15:41:57
bigmax 2014.08.12. 15:45:26
ErrOr 2014.08.12. 15:51:40
Gondolom azért nem értelmezték helyesen, mert az akkori világkép azt mondta, hogy elérsz a világ végére akkor leesel róla(görög mitológia).
De ez nem az én témám, erről csak találgatok.
Ami biztos, hogy a Föld görbülete látványos és látható mindenféle segédeszköz nélkül.
ErrOr 2014.08.12. 15:53:43
bigmax 2014.08.12. 16:01:35
Ha látványos akkor a mitológiájukban miért laposnak írták le a Földet?Ezek a görögök de mi van a többi néppel?
Nekünk lehet ,hogy természetes és a mai ismereteinkkel nem gond értelmezni a görbülést de vajon nekik miért nem volt az?
Bobby Newmark 2014.08.12. 16:01:46
Igen, épp ezért soroltuk a nyilvánvaló, szabad szemmel látható jeleit, hogy a csökött fasz agyaddal is felfogd, hogy az, hogy "a föld lapos" amióta az írás létezik, nem volt általános világnézet.
De nem, inkább bazdmeg letagadod a fizikát meg a történelmet, mert te eldöntötted, hogy egy faszkalap szólás neked fontosabb, mint a valóság.
Ha még hozzá teszem azt is, hogy ez az egész szarrágásod abból indult, hogy egy hasonlóan ostoba állításod próbáltad alátámasztani ezzel a "föld lapos" baromságoddal, akkor hirtelen fel is tűnik, hogy te és a magadfajták a probléma ezzel a kibaszott világgal.
bigmax 2014.08.12. 16:03:25
bigmax 2014.08.12. 16:05:14
Bobby Newmark 2014.08.12. 16:07:44
De ahhoz persze kéne egy csontos gerinc, nem az a takony, ami van neked helyette.
ErrOr 2014.08.12. 16:07:58
bigmax 2014.08.12. 16:15:26
Megint ellentmondasz magadnak!
Azt mondod ,hogy valamit tanítanak (a laposságot) és a laposságot tapasztalod akkor nem agyalsz a látványos görbületen?ez ellentmondás hisz azt állítod ,hogy nem tapasztalhatnak laposságot ,mert látványos a görbülés.Az csak feltűnt volna a tanulóknak ,hogy a tanár a laposat tanítja de ha kimegy az iskolából ott meg a görbülést tapasztalja.
bigmax 2014.08.12. 16:17:37
ErrOr 2014.08.12. 16:23:21
Muad\\\'Dib 2014.08.12. 16:27:31
Miért, láthatóan te sem agyaltál még rajta, pedig csak voltál már a Balatonnál. Ott pedig elég látványos...
bigmax 2014.08.12. 16:28:06
Vagy nem igaz a látványosság és akkor a lapos tapasztalás az ami igaz és ezért tanították akkoriban ezt a tanulóknak.
bigmax 2014.08.12. 16:30:29
ErrOr 2014.08.12. 16:33:55
És keresni kell, mivel(ismétlem magam) te sem vetted észre. De ha tudod mit kell nézni, akkor látványos.
Muad\\\'Dib 2014.08.12. 16:34:04
Bobby Newmark 2014.08.12. 16:35:25
Miért HAZUDSZ, hogy nem, a kurva anyád basznád meg a ravatalon?!
bigmax 2014.08.12. 16:35:45
bigmax 2014.08.12. 16:39:25
Bobby Newmark 2014.08.12. 16:42:34
Bár persze, van belőle neked elég, de legyen az a te problémád.
De azért az szép teljesítmény, hogy egy vitához kizárólag nyilvánvaló hazugságokat, logikátlan eszmefuttatást, és személyeskedést vagy képes hozzátenni.
Ennyi ésszel nagyon sikeres ember lehetsz...
bigmax 2014.08.12. 16:44:57
Ha valami látványos azt a tudósok megvizsgálják és megkeresik az okát....szerintem ez így volt az ókorban is.
Az igazi kérdés az ,hogy a látványos görbülés helyett miért a laposságot tanították a hajósoknak,tengerészeknek ,katonáknak,stb.....
Vagy volt egy látványos görbülés és egy látványos laposság is és
bigmax 2014.08.12. 16:49:27
bigmax 2014.08.12. 16:50:48
Bobby Newmark 2014.08.12. 17:04:11
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 17:11:18
Minek sorolnom, ha egy teljes blogbejegyzés foglalkozik azzal a tévhittel, hogy az ókorban és a középkorban általános lett volna a hiedelem a Föld laposságáról, és jó pár ókori görög tudóst is említ. Írtam, hogy linkeltem fent, tessék elolvasni.
bigmax 2014.08.12. 17:15:43
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 17:17:15
Egyébként 30 km-re is simán el lehet látni, teszem azt Aradról, az Alföld pereméről jó időben minden további nélkül ellátok a Zarándi-hegységig, sőt, Világos váráig is.
bigmax 2014.08.12. 17:17:53
Ha ezt Newton tudta volna......kész időpazarlás volt az optikai kutatása....
♔bаtyu♔ 2014.08.12. 17:20:24
Gondolom, azért is nem tudtad, mert a 8 általánossal az olvasást is abbahagytad. Csak a kurvanagy arcodat nem értem.
bigmax 2014.08.12. 17:21:53
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 17:25:00
Nem igaz, hogy egyetlen görög tudta, kapásból fél tucat nevet említ a blog, akik a forrásokban szerepelnek, vagy akiknek a munkái valamilyen módon fennmaradtak. Mégis mit linkeljek neked, ha egy töri szakos doktorandusz blogja is kevés, ráadásul olyan témában, ami szerintem még a 100 történelmi tévhitben is benne van, mert annyira közhelyes tévedés?
Szerintem itt már minden érv és adat kevés, te a fejedbe vettél valamit, és utolsó leheletedig kitartasz mellette, írjon bárki bármit.
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 17:26:37
Egyébként Európában már Newton előtt is voltak - például németalföldi - távcsövek, tehát még az ókori lencsekísérleteket vagy az ékírást sem kellett ismernie.
bigmax 2014.08.12. 17:28:37
bigmax 2014.08.12. 17:29:57
bigmax 2014.08.12. 17:33:43
Bobby Newmark 2014.08.12. 17:37:34
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 17:39:58
Miért, mesélj, hogy működik a történettudomány? Hátha többet tudsz, mint szerencsétlen akadémikus tanáraim.:)
Bobby Newmark 2014.08.12. 17:40:52
Nyasgem, faszfej. i.e.710.
Továbbá a lencséket TE hoztad fel, mert azt mondtad, hogy távcső kell ahhoz, hogy 10 kilométerre elláss. És persze ezzel is tökön szúrtad magad, szokás szerint.
Én csak azt nem értem, hogy ha ennyire végletesen segghülye vagy a témához ÉS ennyire agyhalott balfasz vagy, mégis mi a faszért erőlködsz?
Komolyan, valami megalázkodás-fétis ez nálad? Szeretsz behódolni, meg ha hülyének néznek?
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 17:43:47
Például ez is említi a ninivei lencsét:
webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:o4RcQg1rSMEJ:www.bolyaitestamentum.hu/bolyai_taborok/ATOMKI.doc+&cd=1&hl=hu&ct=clnk&gl=hu
De szerintem neked pont elég lesz a gyerekeknek szóló szösszenet is.:)
www.mimicsoda.hu/print.php?id=773
bigmax 2014.08.12. 17:43:47
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 17:46:17
Muhaha.:D Tehát nyilván az akadémikusok a hülyék, amikor azt tanítják, hogy már az ókorban is tanulmányozták az optikai jelenségeket, lencséket is használtak, meg még azt sem hitték, hogy a Föld lapos, értem.:) Ezzel szemben a természettudomány egzakt módszerekkel bebizonyította, hogy régen mind hülyék voltak.:)
bigmax 2014.08.12. 17:50:56
bigmax 2014.08.12. 17:56:04
Bobby Newmark 2014.08.12. 18:02:33
bigmax 2014.08.12. 18:03:23
Bobby Newmark 2014.08.12. 18:07:53
Egyetlen érvemre sem tudtál válaszolni, akkor sem, amikor erőlködtél vele, és még egyetlen igaznak vehető állítást sem tettél...
bigmax 2014.08.12. 18:08:03
bigmax 2014.08.12. 18:08:59
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 18:15:07
Mikor állítottam, hogy az ókori és a mai tudomány azonos szinten volt? (Függetlenül attól, hogy elég nagy koponyák éltek akkor is, csak nem voltak meg a mostanihoz hasonló technikai feltételeik.)
Arról beszéltem, hogy mivel már a görögök előtt is voltak lencsék, a görögök meg tanulmányozták az optikát, elképzelhető, hogy valamilyen távcsövük is lehetett, de ez nem bizonyítható. És egyébként meg szabad szemmel is rájöttek, hogy a Föld nem lapos, ergo nem igaz az az állításod, hogy egyetlen görög tudós tudta, hogy nem lapos a Föld. Tehát mit akarsz a továbbiakban bizonyítani nekem?
bigmax 2014.08.12. 18:18:08
bigmax 2014.08.12. 18:21:41
Az ,hogy 1db görög állította az igazát a Föld görbültségéről az nem jelenti azt ,hogy az akkori görög tudomány magáévá is tette az ő állításait.
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 18:24:10
Mondom, kapásból 6 görög neve szerepel csak a blogbejegyzésben, aki szerint nem volt lapos a Föld, ugyanakkor nem tudok olyan tudósról, aki konkrétan laposnak tartotta volna.
Hányadszorra írjam le, hogy ez feltételezés, ami azt jelenti, hogy nem bizonyított?
bigmax 2014.08.12. 18:24:58
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 18:25:57
Ó, kettőnk közül éppen te vagy az, aki nem hisz a másiknak.:) Én boldogan hinnék, ha alátámasztanád valamivel, szóval, "hallgatlak".;-)
bigmax 2014.08.12. 18:26:46
bigmax 2014.08.12. 18:29:12
Nálatok nem volt fizikatörténeti előadás?
kérd vissza a pénzed.......:D
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 18:29:23
Minden tudomány története egyben a történettudomány része is, valaminek a történetét pedig a történettudomány módszereivel szokták kutatni, de egyébként természettudósok is elmélyülhetnek ókori források tanulmányozásában, és akkor rá fognak jönni, hogy nem csak egyetlen ókori görög tudós gondolta úgy, hogy nem lapos a Föld.:)
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 18:32:22
Te itt vagy kéznél, a tanáraimmal egyetem után annyira már nem tartom a kapcsolatot.:)
Egyébként töri szakon nem lehet mindennek előadáson leadni a történetét, mert így félévente 50 tanegységgel kb. 10 évig tartana egy képzés úgy.:) Egyébként államilag finanszírozott képzésre jártam, nem költségtérítésesre, és amennyi ösztöndíjat kaptam, kb. tényleg ingyen volt az egyetem.
bigmax 2014.08.12. 18:40:40
Lásd P. Higgs munkásságát, mert az ő példája jól megmutatja.
A tudományunk általában úgy fejlődik ,hogy a régi tudósok kihalnak és akkor a tanítványaik előléphetnek.A mai tudományban vannak divatirányzatok és az azokat elindító nagyságok akik őrködnek felette ,hogy amíg élnek rájuk mint szaktekintélyekre szükség legyen.
A görögöknél is hasonló lehetett,tekintélyelvűség ezért hiába tudta 1db vagy 6db görög vagy 100 db görög az igazságot akkor se lett az a meghatározó és általánosan elfogadott ismeret.
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 18:47:40
Nem hittem.:D A tudományt emberek művelik.:)
Az a helyzet, hogy amíg nem volt ténylegesen is általános közoktatás, addig adott társadalmak bizonyos százaléknyi elitje jutott csak hozzá a - természetesen folyamatosan változó, megcáfolható - tudományos eredményekhez. Így csak arról tudunk beszélni adott társadalmat vizsgálva, hogy a forrásokban jelentkező, azaz tudományos lenyomatot hagyó emberek mit gondoltak, illetve tippelhetünk, hogy ismertségük, beágyazottságuk, elfogadottságuk aránya mennyire lehetett magas. Valószínűleg az egyszeri görög parasztot ugyanúgy nem érdekelte, hogy lapos-e vagy gömbölyű-e a Föld, mint ma egy amazóniai indiánt.
bigmax 2014.08.12. 19:00:00
Ma az a tudomány a fizikában amit bárki leellenőrizhet és nem függ a személytől aki azt elvégzi.
Az elméleti fizika is gyártja a sok modellt de csak azt fogadják el amelyik bizonyítható kísérletileg.Sőt ma már az igazi elméletek csak akkor fogadhatóak el ha "jósolnak" tehát az kevés ha egy effektust egzaktul bizonyít.
A görögök tudománya nem törekedett az egzakt és kísérleti bizonyításra csak leírták ahogy logikailag kikövetkeztették mondjuk a fénytörést.....A fénytörési törvényt nem a görögök igazolták hanem a mai tudomány úttörői.
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 19:04:58
Ez maximum az egzakt tudományra lenne igaz - ha igaz lenne, de például ma is fedeznek fel olyan bolygót, ami nem is létezhetne azon a helyen a tudomány mostani állása szerint -, a nem egzaktak továbbra is cáfolhatóak maradnak.
bigmax 2014.08.12. 19:21:30
Egy tudomány van az ami egzakt.Ami nem egzakt az nem valódi tudomány így cáfolhatóak.
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 19:29:26
A tudományos modellek kidolgozása is az egzakt tudomány része, ezen nincs mit ragozni.:) Nincs értelme szakralizálni és tévedhetetlennek beállítani a mai tudományt és művelőit, hiszen éppen a tények mutatják meg, hogy tévedhetünk, így a tudományos modelljeink is. De ez nem baj, így fejlődik tovább a tudományos élet.:)
bigmax 2014.08.12. 19:33:19
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 19:35:12
Azt állítottad, hogy az egzakt tudományon belüli elméletek ma nem cáfolhatók, ami nincs így.
bigmax 2014.08.12. 19:38:38
Na persze egy történész ezekben csak hinni tud így számára a tudomány egy valláshoz közeli furcsaság lehet....
bigmax 2014.08.12. 19:39:26
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 19:47:40
Folyamatosan ellent mondasz magadnak. Ha egy modellt cáfolni kell, az például azért szokott bekövetkezni, mert kiderül, hogy ott valamiért máshogy viselkednek a fizika törvényei, tehát egyszerűbbnek gondolták a fizikát, mint amilyen valójában.;-)
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 19:48:16
bigmax 2014.08.12. 19:53:09
Na de gy példa a modellekre amit már vagy 100 éve módosítani kellett.
Ez a modell a Newtoni fizika.Nem cáfolta meg Einstein elmélete hanem kibővítette tehát módosította.
Tudod mi a különbség Newton és Einstein elmélete között?
bigmax 2014.08.12. 19:54:50
Próbálom elmagyarázni ,hogy a tudomány más mint amit neked tanítottak.
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 20:01:52
Valóban, nem értek a fizikához, sosem állítottam, viszont pont azokba az állításaimba kötsz bele, amiket te is megfogalmaztál.:D
Ki degradálta?:D
Te állítottad ezt:
"ne hidd ,hogy a mai tudomány hibátlan a göröghöz képest."
Én meg egyetértettem. A továbbiakban vitatkozz a saját szavaiddal, én itt befejeztem ezt a parttalan, sehova se tartó eszmecserét.
(A tudományok kategorizálása ráadásul eltérő, iskolája válogatja, nem mindenki descartes-iánus.)
bigmax 2014.08.12. 20:05:57
Ha nem értesz a fizikához akkor miért állítod ,hogy cáfolhatóak az általunk ismert fizika törvényei ?
igazad van, zárjuk.....
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 20:07:56
Soha, sehol nem állítottam, hogy a fizika törvényei cáfolhatók. Végig arról beszéltem, hogy a mi, emberi modelljeink képezhetik le ezeket a törvényeket pontatlanul. Ennyi.
bigmax 2014.08.12. 20:11:25
"Ha egy modellt cáfolni kell, az például azért szokott bekövetkezni, mert kiderül, hogy ott valamiért máshogy viselkednek a fizika törvényei, tehát egyszerűbbnek gondolták a fizikát, mint amilyen valójában.;-) "
kiemelem azt ami a mondandódban a mostani témánk:
...máshogy viselkednek a fizika törvényei...
ha te ezt így gondolod az baj és ezzel cáfolhatóvá degradálod a fizikát.
bigmax 2014.08.12. 20:27:38
tanultál fizikát a középiskoládban így ismert számodra fizikai inga vagy ha az nem a matematikai inga.
Fizikából megtanították ,hogy miként mozog az inga ha kitéríted egyensúlyából.Ki tudod számolni az erőket,sebességet,gyorsulást és a periódus idejét.Nos ezeket a fizikai mennyiségeket a fizikai feladatban akkor tudtad kiszámolni ha az ingát kicsi szögben térítetted ki és úgy engedted el.
Ha viszont nem néhány fokos szögben téríted ki kezdetben az ingát hanem nagy szögben akkor bizony már nem használható az a közelítés amivel kiszámíthattad a kis szögben kitérített ingát.
Magyarul: a fizika ugyan az (uazok a fizikai törvények érvényesek mindkét esetben)de más matematikát kell használni a leírására.
A tetszőleges szögben kitérített inga modellje az tartalmazza azt az egyszerűsített modellt amivel te ötös kaptál a fizika tanárodtól ha jól számoltad ki a feladatot.
Érted már mi a különbség?A fizika törvényei ugyan azok maradnak akkor is ha az inga máshogy viselkedik,mozog.
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 20:40:54
Mondom, nem a fizika cáfolható, hanem a róla alkotott képzeteink, elméleteink bizonyos hányada azért, mert a mi tudásunk jelenleg is véges és tökéletlen. Mi törvényeket és elméleteket alkotunk, a fizika meg működik, akár igazak ezek, akár módosítani kell rajtuk.:)
bigmax 2014.08.12. 21:03:58
Persze ,hogy igaz az ,hogy nem tudunk mindent és feltehetően sose fogunk mindent tudni az univerzumunkról.
Az a fizika amit neked a középiskoládban tanítottak az 10000000 év múlva is igaz marad.A fizika miatt ne aggódj ,mert beton biztosan szilárd!:D
Ha bármelyik realista modellünk megbukik akkor az a világvége kezdete lesz.:D
A csillagászok meg csiszolnak majd az eddigi legjobb naprendszer modelljükön .
tudod milyen egy ilyen naprendszer modell?Szimulálják numerikusan közelítve.....a fizika törvényeit amiket a modellben használnak azok tökéletesen igazak de csak közelítően képesek kiszámolni így a szimulációjuk is csak végesen pontos.Ez is oka lehet annak ,hogy meglepően másfajta rendszereket is találtak a távcsövükben amilyeneket a számítógépük nem adott meg megoldásnak.
ha legközelebb egyetemre mész a fizikát válaszd !:D
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 21:10:38
A fizikáról millió elmélet van, ezt még én, laikus is tudom.:)
www.pointernet.pds.hu/ujsagok/evilag/2005-ev/09/20070222170801747000000945.html
Ismerem a korlátaimat.:) Ha legközelebb egyetemre mennék, magyart, földrajzot, régészetet és/vagy néprajzot választanék, esetleg angol, német, francia vagy latin nyelvet, fizikából valószínűleg nem lennék évfolyamelső, inkább megmaradok az érdeklődő bölcsész szintjén.:)
bigmax 2014.08.12. 21:33:18
ezek nem a fizikáról elméletek hanem a fizika kölcsönhatások szerinti felosztási elméletei:gravitáció, elektrogyenge,erős kölcshatás
ez azért van ,mert a kölcsönhatásokat a fizika fejlődése során különböző időkben vizsgálták.A cél pont az ,hogy egy egyesített elméletet tudjunk adni .
Nem állítottam ,hogy kész vagyunk a fizikával és már minden összeállt egy végső elméletté.A gravitáció az ami nagyon kilóg a többi kölcsönhatás közül,a kvantumgravitáció talán megoldja ,hogy belehessen illeszteni a testvéreihez.:D
Azt viszont állítom ,mert bizonyított ,hogy ismerjük az alapvető kölcsönhatásokat.
A húrelméletek ekvivalenciáját már bizonyították de hogy magukat a húrokat valaha is tudjuk kísérletileg bizonyítani az most még kétséges.
Az M-elmélet leír mindent,feltehető ,hogy az lesz a végső egyesített elmélet........majd ha bizonyítják.:D
csak évfolyamelsőként ér valamit az élet?:)
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2014.08.12. 21:47:26
Ezek mind azt mutatják, hogy nagyszerű dolgok megértésére vagyunk képesek, de még van mit dolgozni, a fizikusok legnagyobb szerencséjére.:)
Az a helyzet, hogy ha már választhatnék szakok között, akkor az érdeklődési köröm és a kompetenciáim metszetébe tartozó tárgyakat érné meg tanulni, kudarcélményt meg minek gyűjtsek?:) (Inkább tét nélkül bejárnék fizika előadásokra, és válogathatnék, hogy mi érdekel.:))
bigmax 2014.08.12. 21:54:58
Bobby Newmark 2014.08.13. 11:55:07
Az irdatlan ostobaságod minden megnyilvánulásodban kilátszik a féltudásod alól.
Te vagy az az idióta, aki csak beseggelte ezeket a tudományfilozófiai szövegeket, de nem is érted, dogmaként mondogatod.
Aztán ha felsülsz vele mert hülye voltál értelmezni, akkor hisztizel, hazudsz, és minden külsőséget levetve lemész atomparasztba.
Remélem büszke vagy magadra!
titan 2014.08.13. 16:15:31
Horizont távolsága = gyök((föld sugara+szemmagasság)^2+(föld sugara)^2)
Ebből jól számolható, hogy mennyivel messzebb kezd el "süllyedni" a távolodó hajó, ha nem a fedélzeten, hanem az árbóckosárban álldogálsz. Innentől tovább lehet számolni ugyanígy a Pitagorasz-tétel segítségével, hogy a horizonttól tovább távolodva mekkora rész látható még a hajó felső részéből. Excel (vagy hasonló) segítségével számolgatva gyorsan meg lehet állapítani, hogy nem nagy számokról van szó (azért pont Excel, mert az automatikusan frissíti az adatokat, ha új adatot írsz be)
Az utolsó 100 komment: