- miért álltál meg?
- mert piros a lámpa.
- és te ezért álltál meg???
Pedig pár éve már megfogadtam, hogy nem pazarlom a virtuális papírlapot a Critical Massra (vagy épp annak különféle reinkarnációira), mert akkor is egyszerű erődemonstrációnak tartottam, amely már nem segít semmit a kerékpár, mint közlekedési eszköz egyenjogúsításában, elfogadtatásában, mert egész egyszerűen másról szól ez.
Jogot, s használható infrastruktúrát követel magának, egy pozitív, egészséges, menő közlekedési forma. Szuper.
Csak épp a nagy felvonulás közepette továbbra sem hallani, hogy a jogok mellé bizony felnőtté is kéne válni, s tudatosítani, hogy a kerékpár nem hobbi, hanem közlekedési eszköz, s mint ilyen veszélyes üzem, amelynek használatához betonba öntött szabályok adnak keretet.
Pontosabban adnának.
Budapesten ugyanis ma a kerékpáros közlekedési morál botrányosan csapnivaló, kritikán aluli. A szabályszegések, az életveszélyes szituációk, a többi közlekedő figyelmen kívül hagyása, a buszsávban a tömegközlekedést feltartó totyogás mind-mind napi jelenség, olyan probléma, amiről nagyon is beszélni kéne.
A bejegyzés nyitó párbeszéde egy bicikliút piros lámpájánál esett meg, ahol e sorok szerzője megállt. Nem sokkal később a szélsebes kolléga nekem csapódva, majd elrepülve hasalt el az aszfalton. Az illető fiatalember tökéletesen tisztában volt a piros lámpa jelentésével, csak éppen magasról tett rá. Sőt, ahogyan az ilyenkor illik, még ő kérte ki magának.
Sajnos történt ez azért, mert a jogok mellé a szabályokat már vagy nem tanulták meg, vagy senki nem tartatja be őket. Mintha a biciklizés amolyan veszélytelen hipszter huncutság lenne, egy játékos muri. Hát nem az. Forgalomban részt vevő közlekedési eszköz. A fenti párbeszédben benne volt a pesti közlekedési morál összes nyűgje, nyavalyája.
A cél nemes, a cél jó: minél több autóst győzzenek meg arról, tedd le a kocsid, járj biciklivel (vagy épp tömegközlekedj), mert ez neked is jó. Más kérdés, hogy a céges autók, céges benzinkártyák, és az autó, mint státusszimbólum világában ez önmagában is nehéz feladat, hát még ha a közlekedők nap mint nap a saját bőrükön tapasztalják a kerékpárosok kirívó szabálytalanságait.
Addig, amíg a budapesti kerékpáros közlekedési morál nem kezd el látványosan javulni, ne várja senki, hogy egyenlő partnerként kezeljék a biciklist.
(a szerző napi 50 kilométert teker a városban.)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.04.26. 12:40:33
freehckr 2015.04.26. 12:52:01
Én (mint aki a szerzőhöz hasonlóan a fővárosi közlekedéshez a kerékpárt használom elsődleges eszközként) teljes mértékben egyetértek a fentiekkel, mindösszesen annyi kiegészítéssel, hogy egyébként bármerre nézünk, nem csak Budapesten hanem az egész országban, a „morál” mint olyan botrányosan csapnivaló, kritikán aluli... Szóval ne szűkítsük le csak a közlekedésre, hogy mi magyarok többnyire suttyók vagyunk egymással. :)
Az pedig határozottan szerencsés lenne, ha a kerékpáros közlekedéshez is valamilyen formában kötelezővé tennék a KRESZ ismeretét, ez esetleg lehetne kötelező tananyag az általános iskola befejezése előtt. Kerékpáros szabálysértés esetén pedig az autósokéval megegyező retorzióval kellene szembenéznie a kerékpárosoknak is (persze ha túlélik a szabálysértést). Valamint a kerékpárok biztonsági felszereltségnek ellenőrzése is lehetne picit hatékonyabb. Mindamellett, hogy bár a Belvárosban már vannak pozitív jelek, de a főváros egészét tekintve még mindig elmarad a megfelelőtől a kerékpárutak kiépítettsége, a meglévők karbantartása, és az évek óta elhanyagoltak felújítása.
Nem tudom, csak tippelek, de szerintem például a Liget projektre elverni kívánt milliárdok töredékéből Budapest egész területén kerékpáros mennyországot lehetne kialakítani, az autósok érdekeit is szem előtt tartva... :)
Aromó, a fékezhetetlen agyvelejű nyúl 2015.04.26. 13:15:02
pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.04.26. 13:23:16
freehckr 2015.04.26. 13:30:17
Na de itt gondolni kell a „keményen dolgozó kisemberek” családjára is, főleg sűrűbben lakott övezetekben azért nem túl haszontalan, hogy a járdák egy része kerékpározásra van „felfestve”, így kiskölykök is bátran bringázhatnak anélkül, hogy le kéne zúzniuk az autósok közé.
A kerékpárút jó dolog, ahol ez megoldható. Az tényleg nem túl szerencsés, hogy szűk járdákon csak vállszélességű kerékpárutak vannak kialakítva ami még a technikás bringásoknak is kihívás lehet. :) De ez a része már egy komolyabb vita lenne, nekem például már az homályos, hogy százmilliókból festenek kerékpársávokat járdákra. Itt szerintem a mindent megmételyező korrupció lesz a ludas, bár a rászánt forrásokból lehet az egész járdát ki lehetne szélesíteni, de a helyi politikusoknak és a képviselőknek is meg kell tömniük a zsebüket a közpénzekből, ami már teljes mértékben az ilyen projektek rovására szokott menni. :)
maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.04.26. 13:37:14
Veridicus76 2015.04.26. 17:04:22
CsakMintTe 2015.04.27. 12:14:42
@maxval bircaman szerkesztő: Drága birkám, mi csikarja az te kis bendődet? (Komolyan nehezen hiszem, hogy józanul és/vagy ingyen ilyen kommentek kicsúszhatnak bárki klavijából...)
bontottcsirke 2015.04.28. 06:58:14
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.04.28. 12:47:19
Észbontó, hogy a 80%-nak fogalma sincs róla, mit jelent a tábla, nincsenek tisztában legalapvetőbb szabályokkal.
Feltehetően egszer elütök egyet, de már sajna belefáradtam a napi négy-öt életmentésbe.
.
Más: Kering facebookon, hogy az autónak (írják bele a KRESZbe) 1 méter oldaltávval kelljen a biciklist megelőznie. Ugyanez a védtávolság kerékpár-gyalogos relációban nem hangzik el egyetlen bringás fórumon sem. Érdekes.
pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.04.28. 13:06:05
Pár napja töltöttem ki egy motorosoknak szóló KRESZ tesztet. Volt egy kérdés, hogy mi a teendő, ha elsőbbséggel rendelkezem és az alárendelt úton érkezik egy másik motoros, aki nyilvánvalóan nem lassít. A helyes válasz az volt, hogy köteles vagyok lassítani, hogy elkerüljem a balesetet.
Egyéb kérdés?
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.04.28. 15:52:37
Üdv a klubban! Gondoltam, hogy a reflektálók ezt a vonalat fogják ütni, ahelyett, hogy a KRESZ tanulására buzdítanák a másik felet.
Nem minden elsőbbséggel rendelkező autós fog megállni, és nem is figyel mindegyik annyira mint én.
Egyébként rosszak az infóid. Egy elsőbbséggel rendelkező jármű nem tud veszélyeztetni.
pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.04.28. 16:01:46
Az utolsó mondatodat azért vitasd meg valami KRESZ-hez értő jogásszal is, mert ha tudatosan átmész a biciklisen, aki nem adja meg az elsőbbségedet, az kicsit más, mintha nem tudod elkerülni az ütközést az ő hibájából.
Go Jóska 2015.05.11. 02:14:59
Szóval, ha a szabálykövetést nézzük, a kerékpáros közlekedés egyszerűen nincs jól szabályozva, van egy csomó rossz szabály, amit ezért át is hágnak. Ráadásul sokszor a kerékpáros infrastruktúra építői is magasról tesznek a KRESZ-re (mert az azt is szabályozza, hogyan kell a kerékpárutat kialakítani), lehetetlen helyzeteket létrehozva.
Azt sem reális elvárni, hogy a biciklis úgy közlekedjen, mint egy autós, mert a bicikli más természetű; egyebek közt arra való, hogy menjen tökön-paszúron, hogy ne kelljen vele megállni ott, ahol az autónak igen, be tudjon menni oda, ahova az autó nem, stb.
Azt sem reális elvárni, hogy úgy közlekedjen, mint a gyalogos, mert 3-5x gyorsabb, kevésbé könnyen vált irányt, sokkal fárasztóbb megállni és újra felgyorsítani.
Mégis, hol az egyiket, hol a másikat várják el.
Ettől még persze az alapvető közlekedési szabályok követése jogos elvárás, nem azokat akarom védeni, akik erre se képesek.
Egyébként "pythonozok"-kal értek egyet, kerékpárút egyáltalán nem kéne, mint föntebb is írtam, többek közt pont az az oka a kusza szabályozásnak és a bizonytalanságnak a biciklisek közt (pl. ált. tilos a járdázás, de sokszor kifejezetten rávezetik a kerékpárost). Azt a pénzt, amiből a kerékpárutat építik (ha nem csak egy sárga csík a járdán, ugye), rá lehetne költeni az út szélesítésére, javítására, és mindenki jól járna. A gyerekeket nem kell a nagyforgalmú utakon járatni, 7 éves kor alatt meg amúgy is engedi a KRESZ a járdán biciklizést.
Azt az egyméteres oldaltávot meg valami idióta SJW találhatta ki, úgy hülyeség, ahogy van, sok útszakaszon nem is kivitelezhető. Meg kell tanulni egyenesen tartani a biciklit, és akkor nem kell félni, ha közel megy el az autó.