Csalódottnak kell-e lennünk, amiért Csemer Boglárka és csapata Wars for nothing dalával Magyarország a 20. helyet szerezte meg a tegnap tartott, 60. Eurovíziós Dalverseny döntőjében?
Dalok vagy produkciók?
Az egyik legnézettebb nemzetközi dalverseny, történetének 60 éve alatt igazi gigashow-vá nőtte ki magát. A döntők azonban évről évre – nevével ellentétben –egyre kevésbé szólnak a dalokról, sokkal inkább a körítésről, a produkcióról, és arról, hogyan tudják überelni egymást a házigazda vagy éppen a versengő országok.
Az énekversenyeken edzett hazai közönség is már jócskán hozzászokhatott, hogy egy-egy versenyző sanyarú háttere, a formabontó, extrém karakter, a látványos, impulzív életvitel a végső értékelésnél folyamatosan elviszi a fókuszt az énektudásról vagy a karizmatikus előadói jelenlétről.
Az elsősorban külsőségekre fókuszáló média egy emberként veti rá magát ugyanis egy szakításra, egy beszólásra, egy verekedésre vagy egy zsákfaluban nyomorgó tehetségre, amivel megbotránkoztathat, meglephet, sajnáltathat vagy könnyeket csalhat a néző szemébe - és némi növekedést a nézettségi mutatókba.
A szereplők megjelenése mögé rakott média- és látvány-abrakadabra észrevétlenül vonja el a figyelmet magáról a dalról vagy az énekhangról, ami még az olyan formátumokban is tetten érhető, melyek célzottan igyekeznek háttal ülő zsűrivel vagy fallal elzárt fellépőkkel operálni.
Vajon hány dallamot tudnánk felidézni a tegnapi döntőben elhangzott 27-ből, akárcsak egy nappal is a műsor után? Vajon hány zenét szerettünk volna kikapcsolni az első 30 másodperc elhangzását követően? Hány produkció esetében kezdtünk unatkozni, ha nem történt mozgás és vetítés a színpadon, vagy legaláb nem markolászta az énekes mély átéléssel a levegőt?
Ma már nem olvasunk hosszú szövegeket, nem kattintunk, ha nincs szex vagy brutális gyilkosság a címben, nem figyelünk, ha valami nem színes, mozog vagy hangos. Az észlelési ingerküszöb jelentősen megemelkedett, így minden tartalomnak sokkal nagyobbat kell ugrania, szólnia, hogy ténylegesen eljusson a közönségéhez.
Ez a jelenség azonban nem egyenértékű azzal, hogy ami mély, lassabb vagy kimért, az értéktelen lenne. Az egyszerűség, a lustaság miatt sokan a kisebb ellenállás irányába mennek, idejüket és figyelmüket könnyebben szentelik a feltűnőbb dolgoknak. A valódi értékek ezért hátrébb kerülnek a rangsorban, amin utólag már hiába kesergünk. Párhuzamért nem kell a szomszédba menni, elég, ha csak végiggondoljuk, mi mindenre megy el ténylegesen egy napunk, hetünk, és mennyi fontos dologra nem jut idő, azon figyelemfelkeltő marhaságok helyett, amikkel hosszasan képesek vagyunk foglalkozni.
A versenydalok pontozása tehát nem értékítélet közvetít, bármennyire kényelmes is ezt gondolnunk. Sokkal inkább aktuális lenyomatát annak, kik voltak egyáltalán ébren, tévé vagy internet előtt, szavazóképes állapotban. Ahogy azt is tükrözheti, hogy a döntőben vagy korábban látottak alapján a nézők kivel szimpatizáltak személy szerint, vagy a sajtóban és médiában fogyasztott hírek alapján melyik országról milyen vélekedéseik voltak. A nézői igény, figyelem, a mondanivaló emészthető módja mellett talán arról is kapunk némi lenyomatot, hogy az egységes Európában melyik nemzet melyikkel szimpatizál, időről-időre, különböző történelmi vagy politikai okokból kifolyólag.
Feltehetőleg a szavazók zenei felkészültsége is sokféle volt, de hát a szappanoperák-valóságshow-k látogatottsági adatai sem akadémikusokból tevődnek össze. Az emberek azt is tucatjával megnézik az utcán, ha valaki ízléstelenül van felöltözve, mégsem mérvadó szexi kisugárzás szempontjából, hogy hányan fordultak meg az illető után az emberek...
Wars for nothing
Az intenzív, több hónapos küzdelem és döntőben való helytállás ellenére, Csemer Boglárka dalának igazi értékét nem a május 23-ai eurovízióspillanatkép adja, ahogyan nem egy darab osztályzat határozza meg azt sem, hogy a tanuló mennyire érti a tantárgy egészét, vagy egy munkavállaló értékességét sem egy napja alapján lehet meghatározni.
Boglárka méltón képviselte hazánkat: felkészülten és céltudatosan, önmagába és csapatába vetett bizalommal vett részt a teljes versenyen, értékes gondolatokat közvetítve.
Az más kérdés, hogy befogadói oldalon, egy esős májusi szombat este az extravagáns könnyedség, a humor, a látvány, a mozgalmasság vagy a sárm jobban csúszik a munkában megfáradt nézőknek a fröccs mellé.
Nem volt ez rossz dal, tartalom és forma összhangban volt, de Boggie dalának üzenete ezen az estén még megfeküdte a közönség gyomrát. Nem csoda, hisz tömény, súlyos, koncentrált, letisztult produkciót láthattunk - így egyben ennek az egésznek a befogadására pedig megfelelő hangulat és fogékonyság szükséges.
Songs for nothing
Az ilyen versenyeken sok dal egyáltalán nem közvetít semmilyen értéket és semmiért nem emel szót - a szórakoztatáson és a nézettség növelésén kívül. Valódi tartalom, üzenet és hatás nélkül az üres versenydalok önmagukban semmik - még akkor is, ha bájosak vagy az énekesek sokat mozognak az előadásuk közben.
Válaszolva tehát a bevezető kérdésre: egyáltalán nem kell csalódottak lennünk. Tegnap egy tükröt láttunk arról, hogy május 23-án melyik produkció volt képes több, még ébren lévő embernek átlépni az ingerküszöbét (ezek között természetesen jó dalok is akadtak).A Wars for nothing valódi értékét is a benne foglalt mondanivaló, illetve ezek hatása fogja megmutatni - jóval a verseny után.
Ginger
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Krisz11 2015.05.24. 20:31:15
Másrészt rohadtul szánalmas lett volna hallgatni az ömlengéseket, ha megnyerte volna, miután tavaly a szakállas hermafroditát elküldtük az eurovízióval együtt a k. anyjába.
mikimackó 2015.05.24. 21:43:31
Zongora 2015.05.24. 23:11:19
Ugye, megint a mi lett volna, ha..
átlátó 2015.05.24. 23:28:49
Na jó, közben megenyhültem...fasza endékás esztrádműsor.
padlogaz 2015.05.25. 00:22:31
Bogi - ha mar nem magyarul - miert nem franciaul enekelt, akkor behozhatta volna a frankofonok egy reszet, az a baj ezekkel a melyen szanto szovegekkel, hogy a briteken kivul a nezok legnagyobb resze ugysem erti oket. Sem ot, sem a tavalyi csavot, de o legalabb szuggessziv volt.
Attila F 2015.05.25. 00:40:12
Ezt a dalt azért választották ki, hogy az Euróvízión jól szerepeljen, nem azért, hogy hosszútávon megmutatkozzanak az értékei. Külön műsor volt erre, a "szakértők" szakértettek, és ennyit tudtak kihozni. Értem én a poszt következtetését, hogy az emberek sekélyesek, elidegenedettek, stb., de felteszem, ezzel azon stáb tagjai is tisztában voltak, akik ezt a dalt választották.
Egyébként elég utópisztikus egy popdaltól mélymondanivalót elvárni, amikor a 90%-uknak nincs ilyenje, és nem is ez a feladatuk. Ha a szerző ezt várja el, akkor, gondolom, a Beatles is nagyon sekélyes neki.
Még nagyobb utópia azt hinni, hogy a Wars for nothing-ra a maga közhelyes mondanivalójával ("háború=rossz, értem?") és semmilyen dallamával akár csak egy hét múlva is emlékezni fog valaki.
maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.25. 05:16:09
2015.05.25. 06:57:22
röf 2015.05.25. 07:07:31
Másrészt, ez az euromarhaság tavaly érte el a mélypontját, annál lejjebb már nincs, csak a magmakamra....na ott kellett volna abbahagyni.
Az a szakállas förmedvény tűsarkú cipőben, kb. ott végződik a normális világ, és kezdődik valami más, amit sokan üdvözölnek, sőt ünnepelnek, sokan meg kifordulnak a WC-re megválni a paprikáskrumplitól. Tehát
E.Katolnai 2015.05.25. 08:22:30
Чебурашка 2015.05.25. 08:29:15
lavór 2015.05.25. 08:38:32
Relax, ez szórakozás.
micsoda? 2015.05.25. 08:50:50
Az nem tudom, hogy az eddigi részvételünknél ez a 20. hely hol helyezkedik el. Volt már lejjebb is?
Mindenesetre örülök, hogy nem nyertünk, nem hiányzik egy újabb adónem:)
Shopping 2015.05.25. 09:15:43
Bogi száma nem való ilyen versenyre, ( más kérdés hogy a többi magyar induló sem érdemelte volna meg kijusson ).
Remélem azért CsiSZAR Jenő jól érezte magát az ingyen buliban... :(
nu pagagyí 2015.05.25. 09:27:39
Ha egy ilyen rokonoktól mentes ország nyerni akar, akkor olyat csinálnia, amit más nem és az induló azt teszi, amiben a legjobb. Boggie elsősorban egy kedves játékos személyiség, ez a dal nem teljesen passzolt az egyéniségéhez. Ellenpéldaként, ByeAlex rosszabb énekes, de baromi hitelesen adta elő magát két éve egy nem sablon szerzeménnyel, ezért is végzett jobb helyen. Ettől függetlenül, nekem tetszett Boggie produkciója, de nem éreztem, hogy akár nyerhetne is.
gizmo26666 2015.05.25. 09:41:41
maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.25. 10:13:30
Azért nyert, hogy ne az orosz dal nyerjen.
Politikai ok.
Egyrészt a múltkori fesztivál a homoklobbi túl messzire ment: nyert egy perverz, s az orosz csajokat kifütyölték. A dalfesztivál vezetése komoly bajba került, nem volt kizárt egy orosz bojkott. Ha pedig Oroszország bojkottál, az hatalmas piacvesztés lenne, amit a dalfesztivál nem engedhet meg magának.
Így fel lett szerelve a füttysemlegesítés a nézőtéren, s az orosz előadót kihozták másodiknak. Picit visszaléptették a homoklobbit, s Ausztria büntetésből az utolsó helyek egyikét kapta. Ez így kielégítette az oroszokat is, s a perverzeket is. A dalfesztivál vezetése megtalálta az arany középutat.
maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.25. 10:27:39
Én amikor megláttam a Bogit a döntőben, azonnal úgy tünt: azt hiszi ez valamiféle politikai dalfesztivál. Még a háttérénekesek is vigyázban álltak. Utoljára ilyet a 80-as években láttam, keletnémet ifjúkommunista dalfesztiválon.
Ezzel az erővel az Anyám tyúkját is elszavalhatta volna zenei kísérettel - az ugyanúgy alkalmatlan lett volna.
Ez pont olyan, mint amikor pár éve operaénekes lépett fel a döntőben, s sikeersen megszerezte az utolsó helyek egyikét. Pedig sokkal jobban énekelt, mint az összes többi résztvevő. Csak éppen nem oda való a stílus.
csak egy néző 2015.05.25. 10:45:58
Ez az egész show egy politikai cirkusz. A szomszédos országok körbeszopogatják egymást, bizonyítván a barátságukat, lojalitásukat.
Ez az egész szavazás csak azt bizonyította, hogy nekünk nincs egyetlen barátunk már európában.
fifibá55 2015.05.25. 12:01:11
Veridicus76 2015.05.25. 12:41:11
Vahakomb 2015.05.25. 13:10:29
Ami a magyart illeti, az is rettentő unalmas volt. A dalból pont a dallam hiányzott.
Amit Boggie tavaly énekelt, az minimum 1000-szer jobb volt ettől a mostani dalától.
Vili Doli 2015.05.25. 13:30:03
Hát, mit mondjak - olyan semmilyen volt.
Futottak még kategória.
Pedig a kislány pofija aranyos, de az arckifejezése élettelen, a hangja nulla, a fellépése olyan volt, mint egy iskolai ünnepélyen, ahol muszáj neki szerepelni.
vuvuvu2 2015.05.25. 13:36:12
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.05.25. 13:54:03
10 éves kor felett ugyanis az ember már valószínűleg, ha mást nem az iskolai ünnepségek kapcsán, tanult némi történelmet. Például forradalomról és szabadságharcról. Vajon az is belefér a háború == értelmetlen szintű bugyuta egyszerűsítésbe?
És sokaknak eszébe jut, hogy abból, hogy "csak ne legyen háború" alapon szabadon engedtek garázdálkodni elnyomó csoportokat előbb-utóbb még nagyobb háború lett.
Egy olyan dal amit alig hallgat valamit, ellenben sikerül az óvodás szintű gondolkodást (akkor még nem volt része Március 15-i iskolai ünnepségben) felmutatni mögötte, cserébe egy szórakozásról szóló műfajban ezzel akar komolykodni...
Ha taktika, politika, stb. nem segíti, akkor ez 0 pontot is kaphatott volna.
Krisz101 2015.05.25. 14:43:26
Ha nyalod a zsidók segget, 1.hely, díjeső
Ha kritizálod őket, 20. hely...
Egyéb kérdés.?
Ja, és még iorulhetszhogy nem vagy antiszemita
Dr_utcai_arcos 2015.05.25. 14:55:16
zila5 2015.05.25. 16:51:54
Mérnork 2015.05.25. 16:57:08
tudok pattogtatni. Tényleg te itt megerőszakolod, megölöd a rock & roll-t
Keith Richards forog tőled a sírjában, pedig a fószer még nem is halt meg.
De ez baby valami kibírhatatlan."
lezsír (törölt) 2015.05.26. 03:29:16
1. Melyik nemzetnek van több rokona Európában (skandinávok, szlávok, mediterrán népek, ortodoxok egymásra szavazgatnak)
2. Melyik dal, előadó képes hatni arra a csoportra, akik szavaznak egy ilyen versenyen, akik szerint a zenei szórakozás az egy ilyen műsorról szól, konzerv, előrecsomagolt vacak az "élmény" nekik.
A magyar dal szar volt. Egyrészt nem való Eurovízióra, másrészt a mondanivalója is primitív volt (a háború az rossz, értem!?). Pont olyan primitív, egyszerű, mint a tinglitangli dalocskák, csak intelligensnek akart tűnni. Néha bejön a politikai propaganda, néha nem. Most nem jött be. A dalok minőségét, szórakoztató jellegét nem határozza meg feltétlenül, hogy milyen "mélyek". Ez a dal nagyon mély akart lenni, de szar lett helyette. Dalként szar, politikai propagandaként meg bugyuta.
@Krisz101: Valóban, a tuti recept a holokausztról és/vagy a homokosokról dalolászni.
Na majd jövőre. Énekelhetne a magyar induló egy homoszexuális izraeli katonáról, aki foszforbombákkal szórja a palesztinokat és közben holokauszt kártérítést vesz fel a 10 éve elhúnyt dédnagyanyja állítólagos szenvedései miatt. Az tuti siker lenne, senki nem merné lepontozni a fejlett nyugati államok közül.
30-40 év múlva meg úgyis megszűnik az Eurovízió és helyette az Eurábiai Iszlám Kalifátusok Korán recitálási versenye lesz képernyőn. A fináléban pedig hitetleneket égetne el élve illetve lefejezési bemutató lesz meg fellőnek pár tucat BM-21-es rakéta sorozatot. Persze azokat a versenyzőket is kivégzik majd, akik tévesztenek a Korán recitálásban...
lezsír (törölt) 2015.05.26. 03:31:43
Vagy nem a magyar Bëlga együttesről regélsz?
lezsír (törölt) 2015.05.26. 03:40:10
Ha csak l'art pour l'art csinálják is, az is értelmet ad neki.
Az Eurovízió például sokkal értelmetlenebb, mint a háború.
Az mindig megdöbbent, hogy a magyarok még mindig azt hiszik, az Eurovízió az valami művészi igényességtől átitatott szuper produkció. Nem az. Gagyifesztivál, ahova gagyi dalt kell küldeni. Ja és akinek ez a zenei élmény, hogy évente egyszer Eurovízióra veri, az nagyon el van tévedve.